پایگاه اینترنتی شبکه ان‌بی‌سی نیوز در گزارشی به رویکرد جامعه جهانی درباره حمله بی‌رحمانه ائتلاف سعودی به کودکان یمنی و کشتار آن‌ها پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی ان بی سی نیوز در گزارشی درباره حمله هولناک ائتلاف متجاوز سعودی به اتوبوس حامل کودکان یمنی در صعده نوشت: تصاویر به دست آمده کودکانی را نشان می‌دهد که در خون آغشته شده اند و در جاده‌ای در یمن خودشان را روی زمین می‌کشند. بعضی از آن‌ها هم بی حرکت روی زمین افتاده اند و خاک و غبار آن‌ها را پوشانده است. فیلم دیگری نشان می‌دهد پزشکان یک بیمارستان محلی کودکانی را که در ملافه‌های سفید پیچیده شده اند را درمان می‌کنند. هنوز کیف مدرسه‌ بعضی از آن‌ها بر دوششان است. ائتلاف سعودی که تحت حمایت آمریکاست روز پنجشنبه در یمن اتوبوس مدرسه‌ای را هدف گرفت و پنجاه نفر را به کام مرگ کشاند.

ان بی سی نیوز: آیا جهان می‌توانست از حمله هوایی عربستان به اتوبوس کودکان یمنی جلوگیری کند؟

پسربچه‌ای که در حمله عربستان به صعده مجروح شده است و منتظر کمک پزشکان است


خبر این حمله در سراسر جهان منعکس شد و توجه‌ها را به این جنگ سه ساله جلب کرد. این اتفاق سوالی را مطرح کرد: حالا که درگیر بدترین بحران بشری جهان هستیم چه کاری برای حفاظت از قشر آسیب پذیر یمن می‌توان انجام داد؟

تعداد زیادی از سازمان‌ها فوراً خواستار انجام کاری برای جلوگیری از اینگونه اقدامات شدند.

سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد باور دارد این حمله بدترین حمله از سال ۲۰۱۵ بوده است. مدیر اجرایی یونیسف گفت: «چند کودک دیگر باید بمیرند تا کسانی که کاری از دستشان بر می‌آید جلوی این کشتار را بگیرند؟»

بنا بر گزارش یونیسف، از سال ۲۰۱۵ که تنش‌های یمن آغاز شد تقریباً ۲۴۰۰ کودک کشته و ۳۶۰۰ کودک مجروح یا نقص عضو شده اند. حدود ۱.۸ میلیون کودک یمنی در خطر ابتلا به اسهال و ۱.۳ میلیون کودک در معرض ابتلا به ذات الریه هستند. ائتلاف سعودی که اعضایش تحت حمایت سیاسی غرب هستند و میلیارد‌ها دلار اسلحه از آمریکا، انگلیس و فرانسه خریده اند از اوایل سال ۲۰۱۵ جنگ علیه یمن را آغاز کرده اند.

ان بی سی نیوز: آیا جهان می‌توانست از حمله هوایی عربستان به اتوبوس کودکان یمنی جلوگیری کند؟

کودکی در کنار اتوبوسی که در صعده منفجر شد


یک کارشناس امور خاورمیانه در لندن می‌گوید: اگر قرار باشد از کودکان محافظت کنیم ائتلاف باید اهداف خود را دقیق‌تر انتخاب کند.

این کارشناس گفت: «اگر یک اتوبوس مدرسه را هدف می‌گیرید یعنی فرآیند شناسایی هدفتان مشکلی دارد».

به گفته او قوانین مشخصی برای جلوگیری از چنین تراژدی‌هایی وجود دارد و اعضای ائتلاف فقط باید به این قوانین عمل کنند.

ان بی سی نیوز: آیا جهان می‌توانست از حمله هوایی عربستان به اتوبوس کودکان یمنی جلوگیری کند؟

کودکی که در حمله روز پنجشنبه زخمی شده و منتظر کمک پزشکان است


«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، خواستار انجام تحقیقات مستقل در این باره شده است. او تاکید کرد تمام طرفین موظفند به قوانین حقوق بشر احترام بگذارند.

در ادامه این گزارش با اشاره به انفعال جامعه جهانی به خصوص مدعیان حمایت از حقوق بشر در قبال تجاوز خونین 3 ساله به یمن آمده است: واکنش پنتاگون به این حادثه [صرفا] این بود که آمریکا دخالتی در حمله هوایی به صعده نداشته است! عربستان هم که در ابتدا از پذیرفتن مسئولیت این حمله امتناع کرد پس از مشاهده واکنش‌های بین المللی اعلام کرد تحقیقات درباره این حمله را انجام می‌دهد، اما مشخص نیست این تحقیق بتواند جلوی چنین حوادثی را بگیرد یا نه.

ان بی سی نیوز: آیا جهان می‌توانست از حمله هوایی عربستان به اتوبوس کودکان یمنی جلوگیری کند؟

قبر‌هایی که برای قربانیان حمله عربستان به صعده آماده شده اند


جنگ یمن سیستم بهداشتی این کشور را فلج کرده است. بر اساس گزارش سازمان ملل، از زمان تجاوز عربستان و همپیمانانش به یمن تا پایان سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۰ هزار نفر کشته شده اند و بیش از ۴۰ هزار نفر مصدوم شده اند. بر طبق گزارش ها، حملات هوایی بیشترین تلفات را داشته اند. گروه‌های حقوق بشری، عربستان را به هدف گرفتن بیمارستان ها، بازار‌ها و زیرساخته‌های دیگر متهم کرده اند.

انتهای پیام/

گزارش ان‌بی‌سی نیوز از انفعال جامعه جهانی در قبال تجاوز چند ساله به یمن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار