پایگاه خبری لوبلاگ در گزارشی به بررسی تاثیر بحران انسانی در یمن بر مشروعیت‌زدایی بین‌المللی از اقدام نظامی ائتلاف سعودی علیه این کشور پرداخت.

ائتلاف سعودی در آستانه فروپاشی/ جنگ یمن، عربستان را منزوی می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه خبری لوبلاگ در گزارشی با اشاره به جنایات متعدد ائتلاف سعودی علیه مردم یمن بویژه حمله اخیر به یک اتوبوسِ حاملِ دانش‌آموزان نوشت: عملکرد جنجالی عربستان در جنگ یمن توأم با همراهی محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، با آمریکا و اسرائیل و همچنین رویکرد قلدرانه او نسبت به روابط دیپلماتیک با سایر کشورها، رهبری ادعایی عربستان بر جهانِ اهل سنت که باعث مشروعیت‌بخشی به سلطه خاندان آل‌سعود بر این کشور شده را با چالش مواجه کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: در حال حاضر، آنچه بیش از همه باعث ضربه زدن به مشروعیت خاندان آل‌سعود شده، بحران انسانی فزاینده در یمن است که از سوی سازمان ملل و سازمان‌های امدادی بین‌المللی به عنوان "بدترین بحران انسانی جهان" پس از جنگ جهانی دوم توصیف شده است. اما در این میان، آمار تکان‌دهنده کشتار غیرنظامیان یمنی توسط ائتلاف سعودی، پیروزی انتخاباتی رهبران توده‌گرایی چون ماهاتیر محمد، رجب طیب اردوغان و عمران خان در مالزی، ترکیه و پاکستان و ناتوانی عربستان در تحمیل اراده خود بر کشورهایی مانند قطر، اردن، لبنان، کویت و عمان نیز در این مشروعیت‌زدایی بی‌تاثیر نبوده‌اند.

به عنوان نمونه، حمله مرگبار هفته گذشته‌ی جنگنده‌های ائتلاف سعودی به یک اتوبوسِ حامل دانش‌آموزان که به کشته شدن 43 یمنی از جمله 29 کودکی که از یک ارودی تابستانی باز می‌گشتند، منجر شد، ضربه سختی را به وجهه اخلاقی عربستان وارد کرده است؛ تا جائیکه ائتلاف سعودی برای کاستن از انتقادات جهانی اعلام کرد که درباره این جنایت تحقیق خواهد کرد. اما این حمله تنها آخرین مورد از حملات این‌چنینی به جشن‌های عروسی، مراسم ختم و بیمارستان‌ها در جنگی بود که عربستان با وجود برخورداری از پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی تاکنون در آن راه به جایی نبرده است.

یکی از نمایندگان ارشد پارلمان مالزی در این باره می‌گوید: "مالزی و سایر کشورهای مسلمان دیگر نگاهشان به عربستان مانند گذشته نیست. سعودی‌ها دیگر نمی‌توانند از احترام سابق ما به خودشان برخوردار باشند. آنها درست مانند مصر، مردم فلسطین را کنار گذاشته‌اند و در عوض به اسرائیل که در حال سرکوب و کشتار فلسطینیان است، نزدیک شده‌اند. شاید بهتر باشد که مالزی تحت رهبری ماهاتیر محمد دوباره پرچم حمایت از مسلمانان مظلوم جهان را در دست بگیرد و نقشی را مجددا ایفا کند که در گذشته مورد تمجید و احترام همه در سراسر جهان بود."

مالزی از زمان بازگشت دوباره ماهاتیر محمد به قدرت، که مواضع ضداسرائیلی او در گذشته باعث شهرت جهانی‌اش شده بود، برخلاف دوره نخست‌وزیری نجیب رزاق، به دنبال فاصله گرفتن از عربستان بوده است. این کشور طی هفته‌های اخیر، نیروهای خود را از ائتلاف نظامی عربستان علیه یمن موسوم به "ائتلاف نظامی اسلامی [به اصطلاح] ضد تروریسم" بیرون کشید و یک اندیشکده وابسته به عربستان تحت عنوان "مرکز صلح بین‌المللی ملک سلمان" را نیز یک سال پس از افتتاح آن در کوالالامپور، تعطیل کرد. محمد سبو، وزیر دفاع مالزی، نیز از مدتها پیش از قبول این مسئولیت از منتقدان سرسخت عربستان سعودی بود.

اما مالزی تنها آخرین کشور مسلمانی است که سیاست خارجی عربستان را در رقابت با رقیب منطقه‌ای آن یعنی ایران، حمایت ضمنی از اسرائیل، تحریم قطر و جنگ علیه یمن به چالش کشیده است. پیشتر، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز با اعلام حمایت از فلسطینیان، حفظ روابط نزدیک با ایران و انتقاد از تحریم قطر و اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، مخالفت خود را با این سیاست‌ها نشان داده است. اردوغان حتی ایده غربگرایانه محمد بن سلمان درباره لزوم ترویج "اسلام میانه‌رو" در عربستان را نیز به چالش کشید و گفت اسلام تنها یک چیز است و میانه‌رو و غیرمیانه‌رو ندارد.

به همین ترتیب، عمران خان، نخست‌وزیر آتی پاکستان که حزبش به تازگی در انتخابات پارلمانی این کشور پیروز شده است نیز با بیان اظهاراتی مانند اینکه "مایل به بهبود روابط با ایران است"، به نظر قصد دارد راه خود را از عربستان جدا کند. اردن هم اگرچه در برخی موارد از جمله در تنش دیپلماتیک اخیر عربستان با کانادا در کنار ریاض ایستاده اما در موارد دیگر مانند طرح صلح دولت ترامپ درباره فلسطین در مقابل آن قرار گرفته است.

حتی سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، نیز پس از آنکه سال گذشته در ریاض از مقام خود کناره‌گری کرد، پس از بازگشت به لبنان استعفای خود را پس گرفت و افزون بر این، کویت و عمان نیز با اتخاد یک موضع متعادل، خود را از آتشی که عربستان علیه قطر به راه انداخته، دور نگه داشته‌اند. تمام این موارد نشان می‌دهند که عربستان اگرچه ممکن است در حال حاضر بتواند با چالش‌هایی که در مقابل خود می‌بیند، مقابله کند اما در هر حال، بعید است که این مسائل در دراز مدت [بر ائتلافی که این کشور با سایر کشورهای مسلمان تشکیل داده و رهبری ادعایی آن بر جهان اسلام] بی‌تاثیر باقی بمانند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۹:۴۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
ال سعود هم مانند صدام نابود خواهید شد به زودی به امید خدا
آخرین اخبار