مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان کرمان گفت: ساخت و ساز غیر مجاز در حریم راه‌ها از مهمترین عوامل تاثیر گذار در بروز سوانح و تلفات انسانی حاصل ازتصادفات رانندگی محسوب می‌شود.

ساخت وساز غیرمجاز عامل 30درصد سوانح جاده ایبه گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانسیدعلی حاج سیدعلیخانی؛ مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان کرمان گفت:هرگونه ساخت و ساز در حریم ۱۰۰ متری جاده‌ها ممنوع بوده و منوط به اخذ مجوز از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان است.

وی با بیان اینکه محدودیت اراضی برای توسعه و تعریض محور‌ها از عوامل رکود توسعه در شهر‌ها است، افزود: حفظ و نگهداری از راه‌ها و ابنیه‌های موجود از وظایف ذاتی راهداری است.

سیدعلیخانی تصریح کرد: مقابله با تجاوز به حریم راه‌ها از و ظایف متولیان راه هاست و با توجه به اهمیت این موضوع در بروز سوانح جاده ای، بلافاصله بعد از مشاهده شدن یا گزارش ساخت و ساز‌های غیر مجاز، این اداره کل با جدیت نسبت به تخریب بنا‌ها اقدام می‌کنند.

حاج سیدعلی خانی اظهارداشت: درصورت مشاهده تخلفات مذکور با استناد به ماده ۱۷ قانون اصلاح ایمنی راه‌ها مصوب ۱۳۷۹، این اداره کل به کمک دستگاه‌های عملیاتی و اجرایی و با استفاده از ادوات مکانیکی و راهداری، این ساخت و ساز‌های غیرمجاز را تخریب می‌کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان ضمن هشدار به کلیه افراد متخلف و فرصت طلبی که به هر نحوی در صدد تصرف و تجاوز به حریم راه‌ها هستند بیان داشت: این اداره کل ضمن تعامل با کلیه ادارات و دستگاه‌های دولتی ذیربط باجدیت با هرگونه قانون گریزی و قانون شکنی مقابله می‌کند و این گونه تصرفات و ساخت و ساز‌ها در هر مرحله‌ای که باشند قطعا تخریب میی شوند. چرا که تجاوز به حریم راه‌ها تجاوز به حقوق و حریم عموم مردم است.

همچنین هادی برجسته؛ کارشناس حوزه ایمنی راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان گفت: بیش از ده‌ها مورد تخریب در سال ۹۶ صورت گرفته و بیش از ۲۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز نیزدر استان وجود دارد که بایستی تخریب شوند.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از سوانح جاده‌ای به علت ساخت و ساز‌های غیرمجاز حریم راه‌ها اتفاق می‌افتد افزود: کوه نویسی، تپه نویسی و دیوارنویسی در حاشیه راه‌ها از مواردی هستند که باعث حواس پرتی راننده و برخورد با ساخت و ساز‌های غیرمجاز می‌شود.

وی با اشاره به صدور مجوز و موافقت اصولی توسط اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمان، برای ساخت‌وساز‌های محدوده ۱۰۰ متری جاده‌ها در شرایط خیلی خاص، گفت: هر مرجعی مجاز نیست اقدام به صدور مجوزبرای احداث تاسیسات در حریم راه‌ها کند، چرا که منجر به کاهش ایمنی تردد درجاده‌ها شده و برای کاربران جاده‌ای، سوانح خطرناکی را در پی خواهد داشت.

برجسته یادآور شد: متقاضیان ساخت و ساز‌های خارج از حریم بایستی برای کسب مجوز و تکمیل پرونده به ادارات راهداری و حمل ونقل جاده‌ای شهرستان‌ها مراجعه کنند و مسافران نیز در صورت مشاهده هرگونه ساخت و ساز غیرقانونی مراتب را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۰۳۴۱ اطلاع دهند.
انتهای پیام/ح

عوامل جاده ای عامل بیشتر تصادفات

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار