رئيس پليس راه شمال استان کرمان گفت: سرعت غيرمجاز و بي توجهي به جلو از مهمترين عوامل حادثه ساز در جاده هاي استان محسوب مي شوند.

سرعت غیر مجاز و بی توجهی به جلو مهمترين عوامل حادثه سازبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان سرهنگ يوسف نجفی رئيس پليس راه شمال استان کرمان گفت: وقوع تصادفات در محورهاي درون و به ويژه برون شهري يكي مسئله بسيار جدي و نگران كننده است كه اين مسئله بايد دغدغه همه مردم و مسئولان باشد.

وي با اشاره به كشته شدن هزار و 99 نفر در حوادث رانندگي طي سال 96افزود: وقوع تصادفات جاده اي آسيب هاي جاني و مالي بسياري را به افراد و خانواده ها وارد مي سازدكه متاسفانه بيشتر جانباختگان نان آور خانواده هستند.

سرهنگ نجفي بيان داشت: طي سه ماهه نخست امسال نيز 226 نفر در استان طي حوادث رانندگي جان باختند و بيش از هزارو200 نفر مجروح شدند كه با توجه به آمارهاي نگران كننده در ساير نقاط كشور يك قرارگاه كاهش تصادفات راه اندازي شده و پليس به عنوان متولي اصلي اين قرارگاه با جديت وارد عمل شده است.


رئيس پليس راه شمال ادامه داد: هدف اصلي از راه اندازي اين قرارگاه هم افزائي و مشاركت همه نهادها و دستگاه ها اعم از فرمانداران، بخشداران، دهياري ها، اعضاي شوراهاي فرهنگي و اجتماعي، صاحب نظران و همه كساني است كه به نوعي و با انجام هرگونه اقدامي مي توانند به كاهش سوانح و تصادفات كمك كنند.


سرهنگ نجفي اظهار داشت: كار پليس كنترل و نظارت است كه در كنار اين به آموزش فرهنگ ترافيك از طريق يك سري اقدامات فرهنگي و اجتماعي نيز توجه خاصي مي شود اما رويكرد مورد تاكيد ما اين است كه در كمين بودن حادثه براي همه و ناامن بودن جاده از نظر خطر تصادفات را براي مردم به دغدغه تبديل كنيم.


وي يادآور شد: در اين بين با ادارات و نهادهاي مرتبط با ترافيك و حمل و نقل جلسات و نشست هاي پيگيري زيادي انجام شده كه نتايج حاصل از آن ها نشان مي دهد سطح ايمني جاده ها هيچگاه رو به افت و كاهش نبوده و تا حدامكان در دست ارتقا است و از اينرو خطاي انساني در بروز سوانح بيشترين نقش را دارد.

سرهنگ نجفي بيان کرد: از ديگر تدابير در دست پيگيري افزايش ظرفيت پايش تصويري و افزايش دوربين هاي مدار بسته در محورهاي استان است كه در اين رابطه براي محورهاي حادثه خيز بم-كرمان و سيرجان 30 دوربين در نظر گرفته شده تا در فواصل حدود30 كيلومتري از يكديگر نصب شوند و لازم است اشاره كنيم اين دوربين ها هم سرعت لحظه اي و هم سرعت متوسط را ثبت مي كنند.

وي در تجزيه و تحليل سوانح رانندگي ادامه داد: نكته قابل توجه اين است كه حوادث رانندگي در ايام تعطيل و فصل تابستان بسيار بيشتر از ساير مواقع رخ مي دهند كه دليل اين امر راهي شدن خانواده ها به مسافرت هاي كوتاه و بلند مدت است.
سرهنگ نجفي با اشاره به اينكه رانندگي در شهر با رانندگي در معابر برون شهري و جاده ها بسيار تقاوت دارد، تصريح كرد: نكته مهمتر اينكه در سوانح رخ داده در روزهاي عادي بيشتر رانندگان حرفه اي و در ايام تعطيل بيشتر افراد عادي دچار سانحه شده اند كه اين موضوع نشان مي دهد مهارت داشتن در رانندگي درون شهر دليلي بر مهارت در رانندگي در جاده نيست و گاهي همين عدم مهارت ها حادثه ساز مي شود.

رئيس پليس راه ابراز داشت: بايد بدانيم سرعت زياد و مواردي مانند بي توجهي به جلو، انحراف به چپ و عدم توانائي در كنترل وسيله نقليه منشاء بسياري از حوادث رانندگي هستند و واژگوني ها بيش از 50 درصد از حوادث را به خود اختصاص داده اند.

سرهنگ نجفي يادآور شد: در وقوع اين پديده كه در اكثر موارد براي راننده و سرنشينان بسيار مرگبار بوده است مواردي همچون طولاني بودن فواصل بين مناطق، بياباني بودن مسيرها و كم صبري رانندگان براي زودتر رسيدن نقش دارد از اينرو به رانندگان تاكيد مي شود حتما پس از هرچند ساعت رانندگي استراحت هم داشته باشند و هيچگاه نخواهند فرصت كم را با شتاب در رانندگي جبران كنند.
وي اضافه كرد: از جمله مواردي كه لازم است در حدفاصل مناطق مختلف در جاده ها ايجاد شوند استراحتگاه ها هستند كه در صورت استقرار در مسيرها و ايجاد بستر مناسب براي استراحت رانندگان مي توانند در كاهش مسائل حادثه سازي همچون خستگي و خواب آلودگي بسيار موثر باشند.

سرهنگ نجفي تصريح كرد: رفع نقص نقاط حادثه خيز، نصب تابلو و علائم هشداردهنده مناسب، ايجاد روشنائي در معابر و ارتقاء ظرفيت نظارت تصويري از جمله موضوعاتي است كه بايد با جديت بيشتري از سوي متوليان امر و نهادهاي مربوطه پيگيري و انجام شوند.

رئيس پليس راه در پايان گفت: ميزان حضور پليس در معابر و محورها طبق تجزيه و تحليل امور ترافيكي، ميزان حادثه خيزي و بر اساس الويت بندي هاي خاصي است كه در اين رابطه شهروندان مي توانند هرگونه انتقاد، پيشنهاد، راهكار يامراتب تقدير و تشكر از عملكرد ماموران را به سامانه 197 منعكس نمايند تا از طريق مسئولان انتظامي مورد رسيدگي قرار بگيرد.

 

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار