معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: ۸۰ درصد میگوی تولیدی ایران به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، ویتنام، آلمان، فرانسه و اسپانیا صادر شد که بیش از ۱۵۰ میلیون دلار برای کشور ارز آوری داشته است.

صادرات میگو ۱۵۰ میلیون دلار ارز آوری داشته استبه گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، حسینعلی عبدالحی معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران  اظهار داشت: پارسال ۳۲ هزار تن میگو در کشور برداشت شد که نقش مهمی در صادرات و ارز آوری برای کشور داشته است.

وی بیان کرد: سالانه بیش از ۱۱ هزار هکتار میگو از نوع وانامی پاسفیدغربی در کشور کشت می‌شود.

معان آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: میگو از نوع وانامی پاسفیدغربی در مقابل بیماری‌ها مقاوم است و در ایران و ۹۰ درصد کشور‌های جهان از این نوع کشت می‌شود.

وی افزود: هر هکتار کشت میگو برای یک نفر به طور مستقیم و برای ۲ نفر به طور غیر مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

عبدالحی تصریح کرد: بوشهر با چهار هزار و ۳۰۰ هکتار بیشترین سطح زیرکشت میگو در کشور را دارد و هرمزگان با سه هزار و ۶۷۰ هکتار و استان‌های گلستان و سیستان و بلوچستان در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه پرورش میگو یکی از با صرفه‌ترین و سود آورترین شغل‌ها در کشور است، گفت: برای تولید هر کیلو میگو ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان هزینه می‌شود و به قیمت هر کیلوگرم ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان سر مزرعه به فروش می‌رسد.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران به ظرفیت‌های شیلاتی و کشت میگو در چابهار اشاره کرد و افزود: افزایش سطح زیرکشت و حضور سرمایه گذاران در این منطقه می‌تواند به افزایش تولید و اشتغال افراد بومی کمک شایانی کند.

وی با بیان اینکه منطقه گواتر چابهار از بهترین نقاط کشور برای کشت میگو است، افزود: باید کل چهار هزار هکتار اراضی مستعد گواتر زیر کشت میگو برود تا بتوان تولید میگو را افزایش داد.

عبدالحی بر آماده سازی سایت میگوی رودیک و ۲۰ نقطه دیگر در چابهار تاکید کرد و گفت: کل کشت میگو در گواتر چابهار هم اینک در حد ۶۰۰ هکتار است که براساس پیش بینی‌ها تا پایان فصل برداشت هزار و ۴۰۰ تن میگو برداشت می‌شود.

 حدود ۲۴ هزار صیاد در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در آب‌های ساحلی شهرستان‌های کنارک و چابهار به وسیله ۹۳۰ فروند لنج و هزار و ۴۰۰ فروند قایق مشغول صید و صیادی هستند.

انتهای پیام/ع

صادرات میگو از چابهار

برچسب ها: شیلات ، سازمان بنادر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار