
باشگاه خبرنگاران جوان؛ عاطفه گنجعلی - محمدانور بجارزهی اظهار کرد: مردم استان سیستان و بلوچستان و به خصوص سواحل بلوچستان، از کشتار عزیزان شان در جاده ی کم عرض، پرترافیک و غیر استاندارد، خسته و درمانده شده اند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه مشخص نیست در روزهای آینده کدام یک از ما نفر بعدی باشیم، خاطرنشان کرد: با گذشت سالهای طولانی و برنامههای چندم توسعه، تاکنون تنها استان جا مانده از آزادراه و بزرگراه هستیم و نیاز است هر چه سریعتر مسوولان استانی و کشوری در خصوص تامین اعتبار و تعیین زمان شروع و پایان حداقل ۲ هزار کیلومتر راه ۲ بانده شامل مسیر چابهار به زرآباد و جاسک، چابهار به نیکشهر و ایرانشهر و زاهدان و بم، چابهار به راسک و سرباز و ایرانشهر و همچنین ۲ بانده شدن تمامی راههای بین هر شهرستان و مرکز بخش اقدام کنند.
وی با بیان اینکه با اعتبارات فعلی در حوزه راهها علاوه بر زمان ۳۰ ساله برای آسفالت بخشی از راه، بیش از ۶۰ سال طول میکشد تا فقط یک راه چابهار تا زاهدان ۲ بانده شود، ادامه داد: چنانچه مسوولان در این مسیر تلاش نکنند، تعداد کشتههای این مسیرها خصوصا چابهار نیکشهر به ایرانشهر و زاهدان بیشترین رکورد دنیا را ثبت خواهد کرد.
نماینده مردم شهرستانهای چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: تردد کامیونها و تریلیهای باری و هزاران ماشین سواری به سمت بنادر چابهار و کنارک و بالعکس، ادامه دارد و اگر ظرفیت استفادهی از این بنادر حتی ۱۰ درصد بیشتر شود مشخص است که جسم نحیف و غیر توسعهای آن جوابگوی این همه تردد نخواهد بود و آمار کشتهها باز هم بیشتر میشود.
بجارزهی تصریح کرد: در پهناورترین استان کشور، با توجه به مشکلات فعلی اقتصادی کشور، اجرای هم زمان پروژههای بزرگ آب و فولاد و پتروشیمی و راه اهن و پروژههای بهداشتی و آموزشی، نیاز به ایجاد زیرساختهای حمل و نقل جادهای و ترافیکی و حتی فرهنگی دارد و تداخل پروژهها سبب مشکلات بزرگی از جمله رشد کاذب مهاجرتها و برخی از سرمایه گذاریها و افزایش بیش از حد ترددها میشود.
وی افزود: به مسئولان پیشنهاد میشود حداقل پروژهی بزرگ ۲ بانده شدن راهها را به عنوان اولویت اول و پروژهی شاخص مشخص کنند و به سرانجام برسانند، و اگر پروژه نیاز به زمان بیشتر داشت و به سرانجام نرسید سال بعدی را نیز برای همان پروژهی عظیم تلاش حداکثری داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه شایسته است مهمترین پروژه، ساخت و تکمیل راه ۲ بانده ، چابهار، نیکشهر - زاهدان و چابهار به زرآباد باشد، گفت: به نظر من مهمترین پروژهی استان است. به همین دلیل پیشنهاد میکنم بیشترین درصد اعتبارات استانی و ملی برای این پروژه گذاشته شود.
وی ادامه داد: مسئولان بدانند که مشکلات آب، برق، بهداشت و آموزش در استان سیستان و بلوچستان نمایان ست. آنها برای کشتن ما شاید زمان تعیین کنند ولی راه زاهدان به چابهار هیچ گاه برای ما زمان تعیین نکرده و صدها نفر از ما را به کام مرگ فرستاده و خواهد فرستاد.
وی گفت: در بین این عزیزان، چه بسا سرمایههای گرانقدری بودند، چون دکتر امینی فرد فوق تخصص چشم و عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی که جبران آن ناممکن و یا نیاز به سالهای طولانی دارد.
نماینده مردم شهرستانهای چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر امسال با جدیت به مسیر ۲ بانده شدن راه زاهدان، چابهار و به خصوص چابهار تا ایرانشهر پرداخته نشود، صدها کشتهی دیگر اضافه خواهد شد و داغ و آه این مردم دامان دست اندرکاران را خواهد گرفت.
بجارزهی از مسئولان درخواست کرد با رایزنی و پیگیری در سطح ملی، نسبت به شروع کار تمام قطعات باند دوم این مسیرها اقدام شود و با اعلام زمان پایان پروژه، شاخص مهمترین پروژهی استان سیستان و بلوچستان را افزایش دهند.
وی گفت: مسئولان بدانند در چند وقت اخیر کشته شدگان در مسیر چابهار به نیکشهر و سایر راههای استان خانوادگی و برخی مواقع ۱۴ نفر و چند روز گذشته هفت نفر از دو خانواده کشته شدند و این روند مسبوق به سابقه بوده و به یقین آمار دقیق استان در دست همه مسئولان است.
وی به طول کل راههای جنوب سیستان و بلوچستان اشاره و گفت: حدود ۱۳ هزار کیلومتر راه وچود دارد که طول کل بزرگراهها کمتراز ۲۰۰ کیلومتر است که با این عدد حتی نمیتواند درصد گرفت که چند درصد راههای جنوب استان به بزرگراه تبدیل شدهاند.
وی افزود: اگر عدالت رعایت شود حدود ۸۰۰ کیلومتر در جنوب استان س و ب میبایست طبق تعریفهای وزارت راه به بزرگراه تبدیل میشد.
وی با اشاره به اینکه استان سیستان و بلوچستان در تعداد تصادفات رتبهی پایانی کشور را داراست، اما در تعداد کشتهها متاسفانه مقام اول را دارد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال تعداد کشته شدگان جادهای نسبت به کل متوفیان در استان ما حدود ۷ درصد است در حالی که در استان تهران ۱٫۵ درصد است.
نماینده مردم شهرستانهای چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: نتیجه اینکه به دلیل نداشتن بزرگراه و راههای اصلی، بیشتر تصادفات استان ما شاخ به شاخ بوده و تصادف شاخ به شاخ سبب کشته شدن هزاران نفر در استان سیستان و بلوچستان شده است.
وی بیان کرد: خودروهای بی کیفیت نیز از عوامل اصلی دیگر است که متاسفانه نه تنها سبب کشته شدن ما میشوند بلکه بارها سبب خاکستر شدن جسدهای عزیزان مان شدهاند که نمونهی ان تصادفات یک سال اخیر است.
وی بیان کرد: در محور چابهار به نیکشهر متاسفانه ۱۴ کشته از حوزهی نیکشهر و چابهار در یک تصادف کشته شدند و هفت نفر از یک خانواده به دلیل آتش گرفتن یکی از خودروها خاکستر شدند. افرادی که بیشترشان جزو سرمایههای فرهنگی و اجتماعی منطقه بودند و پر کردن جایشان امکان پذیر نیست.
وی خطاب به وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: نیکشهر از چابهار ۱۴۰ کیلومتر فاصله دارد و چابهار تا ایرانشهر ۳۰۰ کیلومتر است ما روز نیست شاهد تصادفات شاخ به شاخ و کشته شدن خانوادهها نباشیم و این امر همچنان ادامه دارد.