سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان بر لزوم بازگشت خانواده‌ها به کارکرد اصلی خود در جامعه تاکید کرد و گفت: معیار‌های زندگی ایرانی و اسلامی باید بازخوانی و مورد توجه جدی‌تر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،حمید ملانوری سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان در ستاد ساماندهی امور جوانان استان کرمان افزود: برگزاری جلسات ساماندهی امور جوانان و ستاد‌ها با موضوع ازدواج نشان می‌دهد در این موضوع دغدغه داریم و بحث ازدواج به عنوان موضوعی مهم مطرح است.

وی ادامه داد: اگر امروز نگران کاهش ازدواج، افزایش سن ازدواج، طلاق، طلاق‌های عاطفی، کاهش تمایل زوج‌های جوان به فرزندآوری، اشکال در فرزند پروری و مواردی از این دست هستیم، نشان دهنده آن است که خانواده به عنوان رکن اصلی جامعه نقش خود را برای زندگی اجتماعی و تاثیر برای رشد و بالندگی جامعه ایفا نمی‌کند.

وی یادآور شد: در گذشته بسیاری از مهارت‌های زندگی و جرات و جسارت داشتن رای و قدرت اداره خود و خانواده از سوی والدین به فرزندان آموزش داده و در وجود آن‌ها نهادینه می‌شد، اما امروز والدین خود را متولی تمامی امور فرزندان خود در تمامی برهه‌ها دانسته واجازه نمی‌دهند فرزندان مهارت‌های خود را برای داشتن یک زندگی مطلوب را رشد داده و به نمایش گذارند.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با بیان اینکه باید مهارت پایدار نگه داشتن زندگی و مقاومت در برابر مشکلات را باید در بین جوانان ایجاد کرد، گفت: متاسفانه امروز خیلی گرفتار روزمرگی‌ها شده ایم و در دوره‌های گذشته اینگونه نبوده است.

ملانوری گفت: باید بتوانیم این انگیزه، فهم و نگرش را ایجاد کنیم تا افراد بدانند خانواده نهادی است که باید به عنوان سلول‌های تشکیل دهنده جامعه نقش اصلی را در راهبری جامعه به سمت توسعه و کمال ایفا کند.

وی بر توسعه نشاط خانوادگی نیز تاکید و بیان کرد:در مواردی تعریف ما از نشاط و شادی نیز اشتباه است و نشاط حقیقی به معنای راضی بودن ضمیر درونی انسان است که انسان از زندگی خود لذت ببرد.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان گفت: ساز و کار‌ها باید به شکلی دنبال شود که افراد قبل از رسیدن به سن ازدواج، رویه، رفتار و عادتی را به عنوان یک رفتار عمومی جریانی دنبال کنند که خانواده‌های پایدار را شکل دهد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان گفت: در راستای ساماندهی آموزش‌ها و مشاوره‌های خانواده، ستادی در استان کرمان تشکیل شده است که جلسات آن هر هفته برگزار و ابعاد مختلف این موضوع بررسی می‌شود.

فاطمه سادات حسینی اظهارداشت: یکی از اعضای ستاد ساماندهی مراکز مشاوره، ورزش و جوانان است و این اداره کل در حوزه ساماندهی ازدواج نیز نقش اساسی بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه بحث ازدواج مربوط به تمامی سازمان‌ها در حوزه‌های درون سازمانی و برون سازمانی است، عنوان کرد: در راستای ساماندهی مراکز مشاوره و ساماندهی امور ازدواج جوانان یک منشور تدوین شده و در شورای فرهنگی استان مصوب خواهد شد.

حسینی گفت: برخی خانواده‌ها در حال حاضر آن میزان که به تحصیل و امور مادی فرزندان خود توجه می‌کنند به معیار‌های انتخاب همسر، مهارت‌های زندگی و مدیریت خود و خانواده توجه نمی‌کنند.

وی بر استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد نیز تاکید کرد و ادامه داد: ایجاد بانک اطلاعاتی از اساتید، مشاوران و جامعه شناسان نیز ضروری است، زیرا در برخی موارد افرادی که دوره‌های یک یا چند ماهه شرکت کرده اند، اقدام به برگزاری کارگاه‌های مشاوره می‌کنند.

وی بر بازدید و معرفی خانواده‌های موفق نیز تاکید کرد و با اشاره به اینکه کارکرد‌های خانواده در جامعه تغییر کرده است، گفت: حال برخی خانواده‌ها اصلا خوب نیست و در برنامه‌ها باید پیشنهادات و راهکار‌های تسهیل گری در حوزه ازدواج را مد نظر داشته باشیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان اظهارداشت: تمامی ادارات باید بحث آگاه سازی را از کارکنان خود آغاز کرده و زمینه تعالی خانواده‌ها را فراهم سازند.

حسینی بر رصد اقدامات انجام شده، نظارت بر برنامه‌های اجرا شده و آسیب شناسی هر برنامه و آسیب شناسی محتوایی شیوه ها، روش‌ها و اساتید مدرس و مشاور تاکید کرد و ادامه داد: استمرار برنامه‌ها نیز اقدامی ضروری است تا اثرگذاری آن‌ها را افزایش دهد.

وی تاکید کرد: سازمان‌های مردم نهاد و سازمان‌های دولتی باید به بحث آموزش‌ها مهارت‌ها و آگاه سازی خانواده‌های کارکنان در ادارات توجه لازم را داشته باشند، زیرا مشاوره‌های ادارات برای کارکنان نیز در پیشگیری ودرمان بسیاری از مشکلات کمک شایانی می‌کند.

وی بر به روز کردن برنامه ها، آموزش مهارت‌های کار و کارآفرینی نیز تاکید کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان نیز گفت: استان کرمان به عنوان یکی از سه استان برتر در رابطه با برنامه‌های هفته جوان معرفی شده است.

محمدتقی امیری خراسانی افزود: شناسایی سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه خانواده و ازدواج، شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی استان، برگزاری نشست‌های تخصصی در استان و برگزاری کارگاه‌های آموزشی از جمله برنامه‌های هفته ازدواج به شمار می‌رود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان نیز گفت: در موضوع ازدواج آنچه که می‌تواند بسیار اثرگذار باشد، فرهنگسازی و تغییر باور و نگرش و ارزش‌های اجتماعی است.

زهرا موسی پور با اشاره به اینکه ستاد ساماندهی امور جوانان باید بستر ساز تغییر در باور‌ها و نگرش‌ها و ارزش‌های اجتماعی باشد، افزود:
اگر نوع عمل، باور، نگرش و ساختار جامعه صحیح باشد، مسیر مستقیم و اثرگذار محقق خواهد شد.

وی بر ارائه آموزش‌های متناسب با نیاز‌ها تاکید کرد و ادامه داد: در حال حاضر در برخی موارد، برنامه‌ها نیاز محور نیست.

مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمان نیز گفت: قسمتی از کار فرهنگسازی در حوزه ازدواج و رفع آسیب‌های اجتماعی بر عهده روابط عمومی‌ها و دستگاه‌های اطلاع رسانی است.

مهدی زین الدینی بیان کرد: جامعه روابط عمومی استان و دستگاه‌های اطلاع رسانی آمادگی کاملی برای فرهنگسازی و اطلاع رسانی صحیح، به موقع و درست برای تعالی اجتماعی و تقویت بنیان خانواده را دارند.

انتهای پیام/ی

معیار‌های زندگی ایرانی و اسلامی باید بازخوانی شود

برچسب ها: خانواده ، استانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.