آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری حول موضوع کیفیت آزمون ورودی مدارس تیزهوشان سپری شد.

از اعلام آمادگی ۵۸ پایگاه انتخاب رشته آموزش و پرورش تا توضیح آقای وزیر درباره سوالات سمپادبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری نظیر توضیح بطحایی درباره سوالات آزمون ورودی مدارس تیزهوشان، اعلام آمدگی پایگاه های انتخاب رشته شهر تهران ورود نام شهید «محسن حججی» به کتاب های درسی پایه دوازدهم  سپری شد.

توضیحات وزیر آموزش و پرورش درباره طراحی سوالات آزمون ورودی مدارس تیز هوشان

سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی حالا خورشید درباره ابهاماتی که برای طراحی سوالات آزمون ورودی مدارس تیزهوشان متوسطه اول وجود داشت،‌ اظهار کرد: آزمون برگزار شده تنها آزمون جمعی استاندارد برای سنجش هوش دانش آموزان بوده است که البته چند سوال تشریحی را هم به این مجموعه سوالات اضافه کردیم تا سایر هوش‌های دانش آموزان را بسنجیم.

وی ادامه داد: این نظر که برخی اعلام کردند سوالات آزمون در کتاب‌های کمک آموزشی و موسسات آموزشی وجود داشته است، صحیح نیست چرا که این سوالات، ‌سوالاتی استاندارد و بخشی از آن هم تست ریون بوده اما هیچ کس از اینکه چه سوالاتی در آزمون درنظر گرفته می‌شود مطلع نبوده است.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین مولفه‌ها در آزمون هوش استاندارد بودن آن است، تصریح کرد: در شرایط فعلی سه یا چهار نوع آزمون استاندارد برای سنجش هوش داریم و در آزمون برگزار شده حتی بنده به عنوان وزیر آ‌موزش و پرورش به جهت رعایت امنیت سوالات تا لحظه آخر از اینکه دانش آموزان چه سوالاتی را پاسخگو خواهند بود، اطلاع نداشتم.

وی در پاسخ به این سوال که وجود سه یا چهار نوع آزمون استاندارد موسسات آموزشی را نسبت به آموزش این سوالات به دانش آموزان سال‌های آتی ترغیب می کند تا در آزمون‌های آینده موفق شوند تأثیری دارد با خیر، گفت: چنانچه بخواهیم سال آ‌ینده هم این روش آزمون را به کار بگیریم چنین شائبه‌ای وجود دارد اما هنوز معلوم نکردیم سال آینده برای پذیرش دانش آ‌موزان چه ساز و کاری را به کار خواهیم گرفت.

آمادگی ۵۸ پایگاه آموزش و پرورش برای انتخاب رشته کنکور ۹۷

عزیزالله بابلی بهمئی‌ رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از فعالیت 58 پایگاه انتخاب رشته داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها در سراسر شهر تهران خبر داد و گفت:‌ این پایگاه‌های انتخاب رشته با همکاری سازمان سنجش در تمامی مناطق آموزش و پرورش تهران از روز پنجشنبه آغاز به کار می‌کند.

وی ادامه داد: پایگاه‌های انتخاب رشته تا زمانی که سازمان سنجش اجازه فعالیت و مجوز انتخاب رشته تعیین کرده باشد، به کار خود ادامه می‌دهد و ضروری است که داوطلبان برای استفاده از این ظرفیت حتما پرینت‌ کارنامه خود را داشته باشند.

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش تهران تصریح کرد:‌ هزینه در نظر گرفته شده برای فرآیند انتخاب رشته بازه‌ای بین 115 تا 130 هزار تومان است که در مناطق 1 تا 14 مبلغ 130 هزار تومان و در مناطق 15 تا 19 115 هزار تومان هزینه دریافتی خواهد بود.

بابلی بهمئی‌ بیان کرد: در پایگاه‌های انتخاب رشته، چهار عامل رغبت، استعداد، توانایی و شخصیت افراد مورد توجه قرار می‌گیرد، همچنین این چهار عامل در کنار آمایش‌ سرزمینی که برای رشته‌های تحصیلی باید لحاظ شود، در دستور کار است.

نام «شهید حججی» وارد کتاب درسی پایه دوازدهم شد

حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه رونمایی از کتاب های درسی و تحلیل از مولفان با ۲ نگاه خواهد بود، اظهار کرد: نگاه خود به تألیف کتاب‌های درسی را توسعه می‌دهیم و ذینفعانی را در این حیطه وارد می‌کنیم.
کتاب‌های درسی با اهداف سند تحول فاصله بسیاری دارند

وی ادامه داد: در تهیه کتاب های درسی صرفا مولف زحمت نمی‌کشد و سایر افراد هم در فرآیند تهیه کتاب موثر است بنابراین باید سایر افراد هم مورد تجلیل قرار گیرند.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: امسال رونمایی از کتاب‌های درسی مزین به نام شهید حججی است و این کار جدا از نگاه رهبر معظم انقلاب، تجلیل از این شهید و تمامی افرادی که در این مسیر گام برداشتند، وظیفه ماست چرا که منافع ملی صرفا محدود به داخل کشور نیست.

فردا؛ اعلام نتایج آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش دانشجویان اظهار کرد: سه روش برای پذیرش دانشجو در نظر گرفتیم که در روش اول صرفا سوابق تحصیلی، در روش دوم سابقه تحصیلی و آزمون عمومی و در روش سوم سابقه تحصیلی به انضمام آزمون عملی و تخصصی است.

وی ادامه داد: در روش اول تاثیر سابقه صد در صد است و دانش آموز در شرایط فعلی، با توجه به ظرفیت ۸۵ درصدی دانشگاه‌ها از این فرصت استفاده می‌کند.

معاون آموزش متوسطه تصریح کرد: در آخرین جلسه پیش بینی شد سهم سابقه تحصیلی برای فارغ‌التحصیلان جدید ۳۰ درصد باشد و این تاثیر صرفا از پایه دوازدهم است اما برای داوطلبان سال های قبل ۲۵ درصد از سال سوم و پنج درصد از پیش دانشگاهی است.

وی با اشاره به وجود مناطق مختلف آموزشی و برقراری عدالت آموزشی در این مناطق افزود: در کنکور هم همین موضوع مطرح است اما باید عدالت آموزشی مورد توجه قرار گیرد؛ مناطق به سه بخش تقسیم شدند و این تناسب با برخورداری از امتیازات و اولویت هایی برخوردارند که دسترسی به آموزش و پرورش مطلوب را فراهم می کند و برای نمره دهی دانش آموزان هم این نکته در نظر گرفته شده است.

زرافشان درباره اعلام زمان نتایج آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی مطرح کرد: ۲۴۲ هزار داوطلب شرکت کردند و ۶۳ هزار و ۵۸۸ نفر برای ثبت نام پذیرفته شدند که ۵۵ ۶۸۲ در شاخه نظری و ۷۹۰۶ در مدارس نمونه دولتی پذیرفته شدند و نتایج آن فردا اعلام می‌شود.

شهریه چند صد میلیون تومانی در مدارس غیردولتی اغراق آمیز است

علیرضا کمرئی مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره وجود شهریه‌های چند صد میلیون تومانی در مدارس غیردولتی اظهار کرد: هر نوع شکایت در روند عملکرد مدارس دولتی و غیر دولتی مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و درباره شهریه مدارس غیردولتی با هماهنگی سازمان مدارس غیردولتی وارد عمل شده تا ضمن نگاه تخصصی به این مدارس، شکایات را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: علی‌رغم مطرح شدن اظهاراتی مبنی بر وجود مدارسی با شهریه چند صد میلیون تومانی تاکنون با چنین موردی برخورد نکردیم و به نظر می‌رسد این مسئله بیشتر اغراق ‌آمیز است البته چنین اظهاراتی نارواست و صرفا به تشویش اذهان عمومی می‌انجامد.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: هماهنگی‌هایی را با سازمان تعزیرات داشتیم تا در مواقع ضروری این سازمان به پیگیری مسائل بپردازد، اما اینکه تعزیرات وارد فضای مدرسه شود کمتر شاهد آن بودیم.

پذیرش ۱۵ هزار کلاس هفتمی در مدارس تیزهوشان/ مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان طراح سوال آزمون ورودی نیست

حمید رحمانی معاون مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و دانش پژوهان جوان درباره انتقادات وارد بر نحوه طراحی سوالات آزمون ورودی مدارس استعداد‌های درخشان متوسطه اول که روز گذشته (پنجم مردادماه) برگزار شد، اظهار کرد: در برگزاری این آزمون مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان صرفا بهره بردار است و استاندارد‌های پذیرش را تعیین کرده و در نهایت منتظر اسامی اعلامی از سوی مرکز سنجش آموزش و پرورش است تا بتواند برنامه‌هایی مدون را طبق سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش برای پذیرفته شدگان اجرا کند.

معاون مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و دانش پژوهان درباره تعداد پذیرش دانش آموزان در مدارس استعداد‌های درخشان متوسطه اول برای سال تحصیلی جدید بیان کرد: به تدریج شیب نزولی برای کاهش جذب دانش آموز در مدارس استعداد‌های درخشان در نظر گرفتیم و بر همین اساس امسال از ۱۵۰ هزار داوطلب، ۱۵ هزار دانش آموز پذیرفته خواهند شد و تعداد پذیرفته شدگان طبق استاندارد، ۲ درصد جمعیت کل دانش آموزی پایه ششم است.

آمدن و رفتن وزرای آموزش و پرورش مشکلی را حل نمی‌کند/ بطحایی در حذف آزمون‌ها کوتاه آمد

فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره استیضاح سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش و پرورش وزارت عریض و طویلی است که بخشی از مشکلات آن به وزیر و بخشی از آن هم مربوط به سایر ارکان جامعه است، در واقع در پاره‌ای از مسائل مانند حذف بندهایی از فیش حقوقی وزیر نمی‌تواند اقدام اجرای خاصی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات مالی و بودجه‌ای یکی از مهمترین مسائلی است که همواره در آموزش و پرورش وجود داشته است، ادامه داد: وقتی نوع تخصیص اعتبارات از سوی برنامه‌ و بودجه به گونه‌ای است که محاسبات اولیه از کسری بودجه بیش از 3 هزار میلیارد تا پایان سال خبر می‌دهد وزیر آموزش و پرورش نمی‌تواند اقدامی موثر داشته باشد.

فلاحتی به برخی نقاط ضعف آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: در بسیاری از استان‌ها‌ آموزش و پرورش با سرپرست اداره می‌شود و این در حالی است که نیروهای توانمندی در این نهاد تعلیم و تربیتی وجود دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: حذف مدارس تیزهوشان، مدارس خاص و کنکور از جمله اقدامات قابل تحسین وزیر آموزش و پرورش محسوب می‌شد که در ابتدا وزیر برای تحقق این اهداف به خوبی وارد عمل شد اما رانت‌های موجود در سیستم آموزشی، آموزش و پرورش را از دسترسی به هدف اصلی محروم کرد و این در شرایطی است که مجلس تمام قد در این مورد از آموزش و پرورش حمایت می‌کند.

فلاحتی با اشاره به اینکه تغییر وزرا گشایشی در روند مشکلات‌ آموزش و پرورش نخواهد داشت، تصریح کرد: آمدن و رفتن وزرای متعدد مشکلی را حل نمی‌کند بلکه باید رویکردهای جدید حمایتی را برای این نهاد تعلیم و تربیتی به کار بگیریم.

آموزش و پرورش نیازمند قانونی خاص برای نظام پرداختی است

علی اللهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره بندهای حذف شده از فیش حقوقی فرهنگیان اظهار کرد: این موضوع طبق قانون دولت است و آموزش و پرورش در شکل‌گیری آن نقشی ندارد.

وی ادامه داد: بندهای حذف شده از فیش حقوقی فرهنگیان شامل عائله‌مندی زنان مجرد و سختی کار برای بخشی از فرهنگیان است که در هر ۲مورد فراوانی چندانی را شاهد نیستیم.

اللهیار ترکمن تصریح کرد: در مورد حذف سختی کار، این بند صرفا برای بخشی از افراد که مشمول بند نبوده اند، حذف شده است و مبلغ آن حدود 30 هزار تومان برآورد می‌شود و تأثیر چندانی بر میزان دریافتی نخواهد داشت.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اجرای تمامی این موارد مبتنی بر رأی دیوان محاسبات و مصوبه دولت بوده است، گفت: تا زمانی که آموزش و پرورش از قوانین عام تبعیت می‌کند، چنین مشکلاتی برای فرهنگیان وجود دارد، بنابراین باید به سمت تشکیل قانونی خاص ویژه نظام تعلیم و تربیت حرکت کند، زیرا در غیر این صورت امکان تخطی از قانون وجود ندارد و باید مطابق با قوانین بالادستی احکام را اجرا کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار