وی افزود: سازمان نهضت سوادآموزی در سال ۱۳۹۳، با همکاری بنیاد ICDL، طرح «آموزش مقدماتی رایانه دوره انتقال» را در ۵ استان کشور آغاز کرد و در کنار برنامههای درسی مصوب دوره انتقال، آموزشهای لازم در زمینه آشنایی با الفبا و اعداد انگلیسی، کلمههای پرکاربرد، کار در محیط ورد، اینترنت، پست الکترونیک و غیره را به صورت تئوری و عملی به سوادآموزان آموزش داد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص محتوای آموزشی و سرفصلهای آموزشی این طرح افزود: در کلاسهای مجری طرح ICDL علاوه بر تدریس کتابهای معمول دوره انتقال، سه عنوان کتاب آشنایی با زبان انگلیسی، آشنایی با رایانه، آشنایی با مهارت رایانه، آموزش داده میشود، مدت آموزش رایانه ۶۰ساعت است که ۱۶ساعت آن به آشنایی زبان انگلیسی، ۲۰ساعت آشنایی با رایانه و ۲۴ساعت به آموزش مهارتهای رایانه اختصاص مییابد؛ برای قبولشدگان این دوره دو نوع گواهی تحصیلی به ترتیب گواهی قبولی دوره انتقال و گواهینامه بین المللی آموزش رایانه، توسط معاونت سواد آموزی استان و بنیاد ICDL اعطا میشود.
باقرزاده با اشاره به نتایج ارزیابیهای صورت گرفته در خصوص تاثیرات و نتایج این طرح اعلام کرد: بر اساس نتایج ارزیابیها و بررسیهای صورت گرفته در فاز آزمایشی و اجرای محدود، طرح آموزش مهارتهای پایه رایانه به سوادآموزان توانسته است از طریق تنوعبخشی به برنامههای سوادآموزی، تغییر محیط آموزشی از سنتی به مدرن، بهرهگیری از رسانهها و تکنولوژیهای آموزشی، نرخ نگهداشت سوادآموزان در کلاسهای دوره سوادآموزی را افزایش داده و میزان غیبت از کلاس را به طور چشمگیری کاهش دهد.
وی تاکیدکرد: نتایج ارزشیابی، حاکی از افزایش میانگین نمرات سواد رایانهای سوادآموزان شرکت کننده در این طرح نسبت به سایر سوادآموزان است و باعث ارتقا سطح خودباوری و اعتماد بنفس در سوادآموزان شده و علاقه به یادگیری مستمر را در آنها تقویت کرده است.
باقرزاده بیان کرد: با توجه به نتایج مثبت و موفقیت نسبی طرح ICDL در نگهداشت سوادآموزان و آموزش بیش از ۶۳۰۰ نفر از آغاز این طرح، پیشبینی می شود، مخاطبان تحت پوشش این طرح نسبت به سال۹۶، از افزایش ۲۰۰درصدی برخوردار شده و قریب به ۸ هزار نفر از سوادآموزان دوره انتقال در سراسر کشور را تحت پوشش قراردهد.
انتهای پیام/