باقر‌زاده با اشاره به فعالیت‌های نهضت سوادآموزی برای کاهش بی‌سوادی در جامعه وجود این مشکل را ناشی از نبود حساسیت دانست.

حساسیت جامعه نسبت به سوادآموزی کم است/ کودکان فاقد هویت را تحت  آموزش قرار می‌دهیمبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی باقر‌زاده رئیس سازمان نهضت سواد آموزی،  در برنامه استودیو الفبا اظهار کرد: در مقررات کشور با سوادی توانایی خواندن و نوشتن محسوب می شود و اخیرا توانایی حساب کردن هم به آن اضافه شده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: مرز بین سواد و بی سوادی، توانایی خواندن و نوشتن است و مرجع تعیین سواد مرکز آمار ایران است اما ما مسئول سوادآموزی هستیم.

باقر‌زاده تصریح کرد: در اغلب کشورهای دنیا گروه سنی ۶ تا ۱۴ سال آموزش اجباری بوده و گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال عمدتاً به سمت آموزش های مهارتی می روند و گروه سنی بالای ۶۵ سال در گروه سوادآموزی‌ قرار نمی‌گیرند.

وی افزود: در ایران برای گروه سنی بالای ۱۰ سال سوادآموزی را شروع می کنیم در حالی که  در کشور های دیگر این روند از‌ ۱۵ سالگی آغاز می شود.

باقرزاده‌ با اشاره به اینکه نرخ باسوادی‌ در طول پنج سال گذشته 2.85 درصد‌ افزایش یافته است، گفت: در طول سال‌های 86 تا 90 کاهش بی‌سوادی 2 درصد بود و حدود 116 هزار بی‌سواد را کاهش دادیم، اما در فاصله سال‌های 90 تا 95، 1.5 میلیون از تعداد بی‌سوادان کشور کم شد و این موضوع در حالی رخ می‌دهد که دنیا در سال‌های 2000 تا 2015 کاهش یک درصدی بی‌سوادی را داشته است.

وی ادامه داد: در سال 57، 52 درصد جمعیت 10 تا 49 سال کشور بی‌سواد بودند اما اکنون این رقم‌ پنج درصد کاهش یافته است؛ باید به این موضوع توجه داشت که کاهش بی‌سوادی از درصدهای‌ پایین به درصد‌های بالاتر کاری آسان است اما برای رسیدن به پوشش 100 درصدی متغییر‌های متعددی تعریف می‌شود که دسترسی به هدف را دشوار می‌کند.

باقرزاده‌ درباره وضعیت تحصیل کودکان و توجه به افزایش پوشش تحصیلی این گروه عنوان کرد: طبق مصوبه‌ مجلس، کودک به گروه سنی زیر 17 سال اطلاق‌ می‌شود و اینکه کودکی در گروه سنی 6 تا 17 سال خارج از مدرسه باشد می‌تواند به اختیار خودش باشد و صرفاً نمی‌توان آن را بی‌سواد مطلق‌ دانست اما گاهی فضای آموزشی لازم برای ورود کودک به مدرسه وجود ندارد که در این شرایط فرد بازمانده‌ از تحصیل خواهد بود و پژوهش‌هایی برای علل این موضوع انجام شده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: طبق پژوهش‌های انجام شده 53 درصد دلایل‌ خروج از شرایط تحصیل منشأ اقتصادی داشته است، 35 درصد مسائل اجتماعی همچون  طلاق و مهاجرت تا 15 درصد منشأ آموزشی برای این پدیده تعریف شده است.

باید متغیر‌های سوادآموزی‌ را مورد توجه قرار دهیم

وی تصریح کرد: اینکه بگوییم آموزش و پرورش نمی‌تواند کودکان را تحت پوشش ببرد درست نیست، بلکه باید متغیر‌های سوادآموزی‌ را مورد توجه قرار دهیم که با توجه به گستردگی‌ آن باید در جامعه این حساسیت وجود داشته باشد در حالیکه اکنون حساسیت‌ جامعه به موضوع آموزش کودکان چندان بالا نیست و قوانینی جدی برای حمایت از حقوق کودک و حضور 100 درصدی آن در مدرسه وجود ندارد.

باقرزاده‌ افزود: آموزش و پرورش به تنهایی پاسخگوی عدم حضور دانش‌آموزان در مدرسه نیست و جامعه باید بداند گروهی که به مدرسه نمی‌رود آسیب‌رسان، آسیب‌پذیر و در معرض آسیب‌های متعدد قرار می‌گیرد.

وی درباره اعمال محدودیت‌هایی که برای بی‌سوادان در نظر گرفته شده بود اما به مرحله اجرای کامل نرسید، گفت: با توجه به اینکه قوانین در کشور تابع مسائل فقهی است وجود محدودیت‌های متعدد برای افراد بی‌سواد را تحت تأثیر قرار داده تا از نگاه فقهی‌ ضایع شدن حقی برای نبود حقی دیگر چندان مورد قبول واقع نشد اما برای رانندگی و مجوز طرح محدودیتی برای بی‌سوادان در نظر گرفته شد که با توجه به ایراداتی‌ که مجلس به این قانون داشته است اجرای آن متوقف شده است و در حال بررسی شرایط است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره وضعیت سواد زنان در کشور با بیان اینکه کاهش بی‌سوادی بین زنان و مردان شاهد هستیم‌، عنوان کرد: از میان جمعیت بی‌سواد کشور 60 درصد مربوط به زنان بوده است اما کاهش قابل ملاحظه‌ای را درباره افزایش پوشش تحصیلی شاهد بودیم.

باقرزاده‌ درباره رسیدگی به وضعیت کودکان فاقد هویت و آموزش این گروه عنوان کرد: مرجع صدور اوراق هویتی‌ سازمان نهضت نیست و نهادهای مربوطه‌ باید وارد عمل شوند اما آموزش و پرورش ساز و کاری برای تحصیل این دانش‌آموزان در نظر گرفته است که برای اتباع‌ خارجی فاقد هویت بد است، وجود مدرک هویتی پذیرای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس می‌شود اما با توجه به اینکه شرط‌ ورود وجود کدملی‌ و هویت قانونی است، بدون مدارک هویتی امکان ثبت‌نام وجود ندارد اما به هر حال پذیرای آموزش کودکان با این شرایط هستیم‌ و این گروه هم باید سعی کنند تا هر چه زودتر مدارک هویتی‌ و شناسنامه دریافت کرده تا از مزایای آن برخوردار شوند.

2 میلیون و 700 هزار بی‌سواد مطلق‌ در کشور داریم

وی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای‌ سازمان نهضت را ایجاد پایگاه اطلاعاتی برای ثبت سطح سواد در کشور دانست و گفت: اکنون 94 درصد جمعیت کشور تحت پوشش این پایگاه قرار گرفته و سواد دارند.

باقرزاده‌ با اشاره به اینکه  طبق آمار مرکز ایران‌ 2 میلیون و 700 هزار بی‌سواد مطلق‌ در کشور داریم، اظهار کرد: از این تعداد 4 هزار بی‌سواد مربوط به اتباع خارجی و 300 هزار نفر آموزش پذیر نیستند و بر اساس بررسی‌های کلی‌ حدود یک و نیم میلیون بی‌سواد ایرانی داریم.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا برای فعالیت‌های سواد‌آموزی از سمن‌ها استفاده نمی‌شود، عنوان کرد: از 65 درصد تخصیص‌ اعتباری که برای بودجه سوادآموزی در نظر گرفته شده است، 97 درصد آن صرف هزینه‌های آموزشی می‌شود و با توجه به 400 ساعت آموزشی که برای سوادآموزی داریم مبلغی حدود 700 هزار تومان هزینه می‌شود که فکر نمی‌کنم هیچ سمنی‌ بتواند با کمتر از این هزینه کار آموزشی انجام دهد البته آمادگی داریم تا هر سمنی‌ که اجازه فعالیت‌های آموزشی‌ داشته باشد برای کار در حوزه سوادآموزی وارد عمل کنیم.

وی درباره وضعیت آموزش‌یاران نهضت‌ گفت: برخلاف تصور عمومی؛ آموزش‌یاران تحصیلات کارشناسی و بالاتر‌ دارند و اجازه فعالیت‌ به افراد با مدرک دیپلم داده نمی‌شود.

باقرزاده‌ درباره وضعیت استخدامی آموزش‌یاران نهضت گفت: از سال 91 که فعالیت با آموزش‌یاران را آغاز کردیم هیچ تعهد استخدامی برای آنها وجود ندارد اما مجلس در این زمینه قانون‌گذاری کرده و طبق قانون جبران کسری نیروی آموزش و پرورش از طریق چهار گروه حق‌التدریس غیرمستمر، آموزش‌دهندگان نهضت، مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی‌ تأمین‌ شود که علاوه بر این قانون طرحی دیگر فروردین سال گذشته برای تعیین‌ تکلیف‌ نیروهای حق‌التدریس و آموزش‌دهندگان در مجلس ارائه شده که هنوز تصمیم قطعی برای آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مسیر تأمین نیروی انسانی در آموزش و پرورش مشخص شده است و برای جبران کسری نیرو باید راه‌های قطعی در نظر گرفته شود، گفت: به هر حال ما مجری قانون هستیم و اگر این قانون تصویب‌ شود الزام اجرایی برای ما خواهد داشت اما به طور کلی نباید مشارکت مردمی انتظار استخدامی در افراد ایجاد کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار