مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی بلقیس گفت: کاوش‌های باستان شناختی شهر بلقیس پایان یافت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛، علیرضا نجفی مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی بلقیس گفت: فصل نهم کاوش شهر تاریخی بلقیس از اواخر اردیبهشت ماه آغاز تا اوایل تیرماه سال امسال به مدت ۴۰ روز با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی در دو بخش داخل ارگ و شارستان انجام شد.

وی افزود: این کاوش‌ها در داخل ارگ باهدف شناخت و آگاهی از ساختار معماری داخل ارگ و فضا‌های موجود در آن، فراهم کردن بستری برای حفاظت و مرمت اضطراری و تکمیلی در داخل ارگ و در محدوده شارستان با تاکید بر تپه منار با هدف مشخص کردن کاربری و تکمیل ساختار بنای احتمالی مسجد یا مدرسه که بخش‌هایی از آن در فصول گذشته با کاوش‌های باستان شناختی نمایان شده بود انجام شد.

مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی بلقیس گفت: از مهم‌ترین یافته‌های شارستان در بخش معروف به تپه منار می‌توان به تعداد حجره با مصالح آجر و گچ در پیرامون حیاط مرکزی و یک بنای چهار ضلعی به ابعاد ۸ × ۸ متر با دیواری به ضخامت ۱ ممیز ۶۰ سانتیمتر که احتمالاً در بالای آن گنبد قرار داشته، می‌باشد که در فصول قبل بخش‌هایی ازساختار این بنا شامل ایوان، راهرو مزین به گچبری، و تعدادی حجره طی کاوش‌های باستان شناسی کشف شده بود.

نجفی افزود: یافته‌های باستان شناختی در این بخش بیانگر آن است که احتمال دارد این ساختار با حمله مغولان تخریب و پس از آن تغییر کاربری داده شده و به یک فضای صنعتی (کوره‌های آهنگری و ساخت سفال) تبدیل شده و تا ابتدای حکومت سربداران این روند ادامه داشته است.

مدیر ملی پایگاه شهر تاریخی بلقیس مهم‌ترین کشفیات داخل ارگ در این کاوش را تعدادی اتاق با ساختار پی سنگی و دیوار چینه‌ای که در ادامه ساختار‌هایی که درفصول قبل کشف شده بود ذکر کرد وتصریح کرد: بخش اعظم این ساختار در طی حفاری غیر مجاز تخریب شده است.

وی افزود: هنر سفالگری، شیشه گری، فلزکاری و گچبری که قطعه‌هایی ازآن در کاوش به دست آمده از دیگر یافته‌ها در زمینه صنعت، هنر و حرفه در این شهر تاریخی است.

به گفته مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی بلقیس این شهر کهن بیش از ۲۰۰ هکتار وسعت دارد و متشکل از سه بخش ارگ، شارستان و ربض است که براساس اسناد تاریخی این شهر در قبل از اسلام آباد و شکوفا بوده و در سال ۳۱ هجری توسط مسلمانان فتح شده است.

انتهای پیام/ط


پایان کاوش‌های باستان شناسی در یکی از بزرگترین بنای خشتی و گلی کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.