مدیر پایگاه شهر بلقیس شهرستان اسفراین گفت: نهمین فصل کاوش باستان شناختی در شهر تاریخی بلقیس در خراسان شمالی آغاز شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛  علیرضا نجفی مدیر پایگاه شهر بلقیس شهرستان اسفراین هدف از کاوش در داخل ارگ شناخت و آگاهی از ساختار معماری داخلی ارگ و فضا‌های موجود در آن ، ایجاد فضای سایت موزه برای بازدید کنندگان و همچنین فراهم کردن بستری برای حفاظت و مرمت اضطراری و تکمیلی در داخل ارگ برشمرد و افزود: کاوش در محدوده شارستان با تأکید بر تپه منار و با هدف مشخص کردن کاربری و تکمیل ساختار احتمالی مسجد- مدرسه که بخش‌هایی از آن در فصول گذشته با کاوش‌های باستان شناختی نمایان شده بود، انجام می‌شود.

وی وسعت این شهر را افزون بر ۲۰۰ هکتار و متشکل از سه بخش ارگ ، شارستان و ربض اعلام کرد و گفت: براساس اسناد تاریخی این شهر در قبل از اسلام، آباد و شکوفا بوده و در سال ۳۱ هجری توسط مسلمانان فتح شده است.

مدیر پایگاه شهر بلقیس شهرستان اسفراین اظهار کرد: در فصل هشتم کاوش‌های باستان شناختی که در دو بخش ارگ و شارستان صورت گرفت در داخل ارگ بقایایی از یک ساختار آجری با ملات و اندود ساروج کشف شد که شاید بقایای یک حمام قرون ۷ تا ۸ هجری قمری می‌باشد که پس از تخریب برای ذخیره آب به صورت حوض تغییر یافته است.

علیرضا نجفی افزود: قدیمی‌ترین استقرار در این شهر تاریخی مربوط به اواخر دوره ساسانی ، صدر اسلام است و زندگی در آن تا پایان دوره صفوی به طور مداوم بوده است.

انتهای پیام / ب 

نهمین فصل کاوش باستان شناختی در شهر تاریخی بلقیس خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.