3 میلیون و 121 هزار و 476 هکتار از اراضی خراسان جنوبی تحت فرسایش بادی است

نصرآبادی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجندگفت: میزان خسارت فرسایش بادی به منابع زیستی و اقتصادی در کانونهای بحرانی فرسایش بادی استان سالیانه حدود 200 میلیارد ریال برآورد شده است.


وی افزود: در خوسف3 کانون بحرانی فرسایش بادی ، در قاینات 2 کانون ، در زیرکوه 3 کانون ، در نهبندان9 کانون ، در سربیشه 6 کانون ، در سرایان 2 کانون ، در درمیان 3 کانون ، در فردوس 1 کانون ، در بشرویه 1 کانون ، در طبس 6 کانون وجود دارد.


مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری خراسان جنوبی گفت : در سال گذشته مدیریت رواناب آبهای سطحی در قالب پروژه احداث هلالی آبگیر توام با بذرپاشی که در سطح هزارو57 هکتار ، نهالکاری در سطح 3هزارو705 هکتار در 11 شهرستان استان اجرا شد.


قربانی افزود: میزان اعتبارات مصوب بیابانزدایی درسال گذشته 200 میلیارد ریال بوده که 56% اعتبارات تخصیص یافته است.


وی ادامه داد : منابع آبی محدود ، خشکسالی های متمادی و کاهش بیوماس در سطح عرصه های طبیعی، ضعف آگاهی های عمومی از اهميت منابع طبيعی و نقش آن در جلوگيری از فرسايش بادی، وزش بادهای فرساینده منجمله باد 120 روزه سیستان ، تغییر کاربری اراضی ، استفاده نکردن از روش های جدید برای مدیریت و حفاظت خاک در اراضی کشاورزی. وجود بهره برداری بی رويه از مراتع در استان، اقليم خشك با بارش هاي تند و ناگهانی كه سبب بروز فرسايش سريع خاك می شود.

انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.