امروزه مشاغل خانگی زودبازده، به عنوان راهكاری مناسب و مهم برای خوداشتغالی و درآمدزایی در سراسر جهان محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چندین سال است که با رونق گرفتن مشاغل خانگی بسیاری از افراد با ابداع و خلاقیت خود دست به کارهای خلاقانه‌ای می‌زنند که از لحاظ اقتصادی می‌تواند برای آن‌ها و کشور سودآور باشد.

این مشاغل خانگی که در سراسر جهان از تنوع بالایی برخوردار هستند، اين امكان را فراهم می‌آورد تا افراد بتوانند در محيط خانه با استفاده از رايانه و وسايل جانبی مورد نياز، به انجام كسب و كارهای گوناگون در اين حوزه بپردازند.

در همین زمینه به سراغ تعدادی از افرادی رفتم که در این زمینه فعالیت می‌کنند. عبدالله یکی از این افراد است.عبدالله یکی از این افراد است که در حوزه مشاغل خانگی فعالیت دارد. سوالات خود را از او پرسیدم و او در حالی که مشغول سفالگری بود، با لبخندی به سوالات من پاسخ داد و گفت: 28 سالمه و یک فرزند دارم و زندگی‌ام را با همین کار اداره می‌کنم.

عبدالله گفت:اگر در زمینه بیمه و ارائه تسهیلات بانکی مانند وام، کار را برای کارآفرینان و افراد شاغل در این عرصه راحت‌تر کنیم، وضعیت خیلی خوب و بهتر می‌شود. امثال من نمونه بارز حمایت از کالای ایرانی هستیم.

زهرا همسر عبدالله در ادامه گفت: معرق کاری هنری با زحمت بسیار است، اما در عوض این همه تلاش، درآمد ناچیزی دارد. گاهی اوقات کارهای من رو دستم می‌ماند.

او گفت: اگر امکانی پیش آید که بتوانم وامی بگیرم، در این صورت خیلی راحت می‌توانم آموزشگاهی را راه‌اندازی کنم تا بسیاری از افراد در آنجا مشغول به کار شوند.

مزایای مشاغل خانگی

افرادی که به کسب و کارهای خانگی مشغول هستند، از مزایای زیادی برخوردار هستند که از جمله این مزایا می‌توان به ایجاد توازن بين مسئوليت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزينه‌های مربوط به خريد، رهن و اجاره كارگاه و اياب و ذهاب، استفاده از نيروی كار ساير اعضای خانواده و ايجاد زمينه‌های كار خانوادگی، امكان انتقال تجارب از طريق آموزش غيررسمی به شيوه استاد- شاگردی بين اعضای خانواده و بسیاری فواید دیگر اشاره کرد.

مشاغل خانگی در زمینه‌های مختلف وجود دارد که می‌توان به نمونه‌هایی از آن که شامل صنایع دستی، فرش دستباف و رشته‌های مرتبط به صنایع، تجارت الکترونیک، امور تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، عشایری، امور تولیدات گیاهی، در بخش تولیدی( صنعت و خدمات)، فعالیت‌های فرهنگی و هنری است، اشاره کرد.

افراد زیادی راغب به انجام مشاغل خانگی هستند، اما اطلاعات کافی در این زمینه ندارند. در ابتدا شخص درخواست کننده، در فرم ثبت نام، شغل مورد نظر خود را می‌تواند پیشنهاد دهد که بعد از بررسی و در صورت تصویب به فهرست مشاغل خانگی اضافه خواهد شد.

نحوه فعالیت در مشاغل خانگی به شکل‌های مختلف انجام می‌شود. یکی از این راه‌ها انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کارفرمای خارج از محیط مسکونی است و دومین راه انجام فعالیت مستقل اعم از تامین مواد اولیه تا عرضه محصول به خارج از محیط مسکونی و در آخر انجام فعالیت به صورت تعاونی و یا مشارکت با بنگاه‌های بالا دستی تامین کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار ترجیحا به صورت کسب و کار خوشه‌ای است، لازم به ذکر است که باید از قبل به همه این فعالیت‌ها مجوز داده شود.

هر زمانی که شخصی اقدام به انجام کاری جدید می‌کند، قاعدتا نیازمند ارائه تسهیلات از سوی مسئولان است که برای مشاغل خانگی، متقاضیان دارای مجوز کسب و کار خانگی که مورد تایید دستگاه اجرائی ذی‌ربط هستند، می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

حمایت بیمه ای از مشاغل خانگی

 افرادی که مشغول به فعالیت در حوزه مشاغل خانگی هستند، با ارائه مجوز کسب و کار خانگی می‌توانند نزد صندوق تامین اجتماعی بیمه مراجعه کنند و از مزایای آن برخوردار شوند. مشمولان صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر تابع قوانین و مقررات مربوطه خواهند بود.

چندی پیش هم مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: افرادی که مشاغل خانگی دارند، با معرفی صنوف مربوطه، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار خواهند گرفت.

طریقه فروش محصولات خانگی

مشاغل خانگی بعد از به ثمر رساندن محصول خود در نهایت باید این محصول را به فروش برسانند که مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، عرضه محصول تنها در بازار خارج از محیط مسکونی صورت گرفته و عرضه و فروش محصول(کالا و خدمات ) در منزل مسکونی ممنوع است، به همین منظور بازارهای محلی موقت به تناسب به عرضه محصولات خانگی اختصاص داده می‌شوند.

افرادی هستند که در چندین رشته در مشاغل خانگی مشغول به فعالیت هستند، این در صورتی ممکن است و مانعی ندارد که اشتغال این افراد از سوی دستگاه اجرایی ذی‌ربط تأیید شود و همچنین مجموع ساعات کار خانگی توسط هر یک از شاغلان خانگی از 44 ساعت کار در هفته بیشتر نشود.

مهناز امامدادی رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه الگوهای جدیدی برای نظارت و پیشرفت مشاغل خانگی در نظر گرفته ایم، اظهار کرد: الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی نسبت به گذشته پیشرفت قابل توجهی کرده است. تفاوت فرآیند قبلی و فعلی با عنوانِ الگوی جدید مشاغل خانگی، ناظر بر اثربخشی افراد است و  شناسایی  اشخاص حقیقی و حقوقی می‌تواند در این فرآیند تأثیرگذار باشد.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی گفت: در فرآیند جدید  مراحل مختلفی برای توسعه مشاغل خانگی در نظر گرفته شده است. در مرحله اول نیازمندی‌های مناطق بررسی می‌شود و مرحله دوم مربوط به توانمندسازی متقاضیان است.

امامدادی اضافه کرد: در این مرحله افرادی که در سامانه ثبت نام کرده‌اند، استعدادسنجی، هدایت می‌‌شوند و در نهایت آموزش‌های تکمیلی کوتاه مدت به آن‌ها ارائه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آموزش‌ها کوتاه مدت است و در حداکثر 3 روز انجام‌ می‌شود، خاطرنشان کرد: آموزش‌ها در اغلب موارد به صورت مجازی است، به جز در مواردی مانند نقاط روستایی که امکان آموزش مجازی در آنجا وجود ندارد، به صورت حضوری انجام می‌شود و آنچه در آموزش ها مد نظر است ارتقای کمی و کیفی محصولات است.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی تصریح کرد: گاهی اوقات تولید کننده امکان تولید انبوه را ندارد، اما وقتی این افراد شبکه سازی و تیم سازی می‌شوند، علاوه بر آن که می‌توانند با یکدیگر هم افزایی داشته باشند، امکان ارتقای کمی و کیفی محصولات را دارند.

امامدادی با اشاره به فعالیت افراد در عرصه قالی بافی افزود: فعالان این عرصه علی‌رغم  اینکه در رشته قالی بافی بسیار مهارت دارند، اما بازار هدف را نمی‌شناسند، شناسایی بازار هدف خیلی مهم است. باید تولیدات هدفمند صورت گیرد.

وی با اشاره به مشکلات در زمینه بسته بندی اضافه کرد: قرار گرفتن شرکت‌هایی که به کار بسته بندی مشغول هستند، در کنار فعالیت‌های خانگی باعث می‌شود که محصولات با شکل بهتر و زیباتری عرضه شوند.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی در پایان گفت: یکی از مهم ترین ویژگی‌های این فرآیند کاهش وابستگی به تسهیلات است. وابستگی شدید به تسهیلات یکی از اصلی ترین مشکلاتی است که در اکثر طرح‌های اشتغالزایی وجود دارد. امیدواریم همه این موارد به توسعه و ساماندهی مشاغل خانگی کمک کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۱۴ تير ۱۳۹۷
شما باید از شرکت ها جنس بگیرین بین خانواده ها تقسیم کنین از شرکت چراغ جلو و عقب ماشین میگرفتیم سر هم می کردیم بعد خودشون میومدن میبردن سر ماه هم حقوق حساب می کرد میداد تا این ....
آخرین اخبار