سیف گفت: ساماندهی سامانه یکپارچه نظام ارزی در حذف واسطه‌ها ازخروج کالا بدون بازگشت سرمایه و قاچاق کالا جلوگیری می‌کند.
 
طراحی سامانه یکپارچه نظام ارزی عاملی مهم در جلوگیری از قاچاق کالا/اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومان به سه گروه کالابه گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در بیست و هشتمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی  با اشاره به اینکه اقتصاد ایران در طول سال های اخیر در زمینه ثبات قیمت ها و رشد اقتصادی عملکرد موفقی داشته است، اظهار کرد: سال گذشته برای دومین سال متوالی، تورم در محدوده تک رقمی در کشور قرار گرفت.
 
وی افزود: متوسط رشد کالاهای مصرفی خانوار در سال های ۹۵ و ۹۶ به ترتیب ۹ و ۹.۶ درصد بود که به جرئت میتوان گفت این عملکرد در ۴ دهه گذشته، بی سابقه بوده است.

سیف  بیان کرد: سال گذشته ۶۱۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش های مختلف اقتصادی پرداخت شد که این رقم نسبت به سال ماقبل خود ۱۲ درصد رشد داشته است.

این مقام مسئول ادامه داد: سیاست اصلی اخذ تسهیلات با هدف بهره وری از ظرفیت خالی اقتصاد بود که با این وجود ۶۲ درصد تسهیلات صرف سرمایه در گردش واحدهای تولیدی شد.

وی ادامه داد: با توجه به تلاش های بانک مرکزی، نقدینگی در سال گذشته با رشدی معادل ۲۲.۱ درصد نسبت به پایان سال ۹۵ به یک هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان رسید که این رشد در مقایسه با دوره مشابه سال ۹۵، ۱.۱ واحد کاهش یافت.

به گفته سیف براساس ارقام مقدماتی در پایان سال گذشته، پایه پولی با رشدی معادل ۱۹.۱ درصد نسبت به پایان سال ۹۵ به ۲۱۴ هزار میلیارد تومان رسید.

این مقام مسئول مهمترین عامل فزاینده رشد پایه پولی کشور در سال گذشته مطالبات بانک مرکزی از بانکها دانست و گفت: این عامل،  سهمی معادل ۱۷.۴ درصد رشد پایه پولی را به همراه داشت.

وی ادامه داد: ضریب فزاینده نقدینگی در سال گذشته با ۲.۵ درصد افزایش نسبت به سال ۹۵ به ۷.۱۴۴ درصد رسید که بررسی مولفه های اثرگذار بر ظرفیت فزاینده نقدینگی ناشی از ظرفیت رشد نقدینگی از محل رشد ضریب فزاینده به دلیل پایین بودن نسبت ذخایر اضافی سپرده ها و کاهش نرخ سپرده های قانونی در سطح الزامات قانونی موجود و نیز پیشرفت های حاصله در زمینه توسعه کمی و کیفی بانکداری الکتروتیک در سال های اخیر است که کاهش قابل ملاحظه ای به نقدینگی را به همراه داشت.

سیف از رشد ۷.۳ درصدی تولید ناخالص داخلی در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل خود خبر داد و گفت: نکته حائز اهمیت این موضوع در آن است که ارزش افزوده بخش کشاورزی، صنایع ،معادن و خدمات به مراتب بیش از نفت است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ارزش افزوده بخش ساختمان طی سالهای ۹۱ تا ۹۵ متاثر از رکود حاکم بر وضعیت ساخت و ساز است، تصریح کرد: ارزش افزوده بخش ساختمان در سال گذشته از رشد ۱‌.۲ درصدی برخوردار شد، ضمن آنکه ارزش افزوده بخش صنعت در سال گذشته با رشدی معادل ۵.۳ درصد روبرو شد.

سیف به دیگر اقدامات و سیاستهای بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون با هدف کمک به تقویت قدرت خرید مسکن خانوار و رونق تولید بخش در قالب ۴ محور افزایش سقف تسهیلات خرید، ساخت مسکن ،کاهش نرخ تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم و کمک به تقویت منابع مالی بانک مسکن خلاصه کرد، این امر زمینه مناسبی برای رونق به این بخش و تامین مالی خرید مسکن برای خانه اولی ها و افراد فاقد مسکن کمک خواهد کرد.

سیف با بیان اینکه اواخر سال گذشته و اوایل امسال بازار ارز با تلاطم روبرو شد، افزود: ریشه اصلی این نوسانات را باید در انتظارات شکل گرفته در روابط مالی بین المللی در آینده جست و جو کرد.

به گفته وی؛  بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز اقدام به طراحی ساماندهی سامانه یکپارچه نظام ارزی کرد تا از حضور واسطه ها و خروج کالا بدون بازگشت سرمایه و قاچاق کالا جلوگیری کند.

این مقام مسئول تاکید کرد:  در تامین ارز کالاهای مورد نیاز ، جای هیچ گونه نگرانی نیست.

بدهی بانک ها به بانک مرکزی، مهم ترین عامل رشد پایه پولی

سیف با اشاره به اقدامات بانک مرکزی پس از عهد شکنی و خروج آمریکا از برجام گفت: اجرای قراردادها و توافقات مالی به پایبندی و ارائه تضمین توسط دیگر طرف های برجام بستگی دارد که در این راستا بانک مرکزی سعی می‌کند با همکاری طرف های باقی مانده در برجام زمینه را برای اجرای برنامه تدوین شده در زمینه های مالی و بانکی فراهم آورد.

وی ادامه داد: رشد نقدینگی در سال های اخیر عمدتا از رشد پایه پولی نشات گرفته و بدهی بانک ها به بانک مرکزی مهم ترین عامل رشد پایه پولی طی سال های گذشته بود؛ بنابراین حل مشکلات ساختاری بانک ها در قالب اجرای برنامه اصلاح نظام بانکی، راهکار اصولی جهت ساماندهی و انتظام بخشی بدهی بانک ها به بانک مرکزی و متناسب کردن نرخ سود اسمی با تورم تک رقمی است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در شرایط کنونی اقتصاد؛ خبرگان اقتصادی و اصحاب رسانه نیز رسالت مهمی در زمینه تبیین صحیح وضعیت موجود و شکل دهی انتظارات سازنده برای آحاد اقتصادی برعهده دارند که شناخت این واقعیت و حفظ انسجام ملی کمک می‌کند تا کارشکنی قدرت های استکباری علیه کشور خنثی شود.

سیف در بخش دیگر سخنان خود از اقدام بانک مرکزی در زمینه ثبات بخشی به بازار طلا بیان کرد: در اواخر سال گذشته بانک مرکزی جهت ثبات بازار طلا و سکه در سه مرحله به پیش فروش سکه در بازه های زمانی مختلف اقدام کرد و به این ترتیب ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه در سررسیدهای مختلف پیش فروش شد.

وی بازار سازی اوراق سکه را از دیگر اقدامات بانک مرکزی در زمینه ثبات بازار طلا برشمرد.

موسسه مالی غیر مجاز فعال در کشور نداریم

سیف با اشاره اینکه موسسه مالی و اعتباری غیرمجازی در کشور فعال نیست، بیان کرد: اقدامات موثری در ساماندهی و انتظام بخشی فعالیت موسسه اعتباری غیر مجاز صورت گرفته است. این بانک ها سهمی حدود ۲۵ درصد کل سپرده های بانکی را در اختیار داشتند که این امر منشا ایجاد مخاطرات وآسیب جدی در بازار پول بود که خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته موسسه مالی غیر مجاز فعالی در کشور وجود ندارد.

تامین ارز کالاهای غیرضرور از طریق صادرات کالاهای غیرنفتی 

 سیف در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه جدید ارزی دولت برای واردات اظهار کرد: برای واردات سه گروه کالای اساسی و حیاتی، مواد اولیه و ضروری و کالاهای خاص ارز مورد نیاز اختصاص می یابد.

به گفته وی؛ مواد اولیه کارخانجات و کالاهای غیر ضرور از طریق صادرات کالاهای غیرنفتی تامین ارز خواهند شد.

سیف تصریح کرد: براساس سیاست جدید ارزی دولت به این سه گروه کالا ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان اختصاص می یابد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: بانک مرکزی ، سیف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار