فوران آتش‌فشان جزیره هاوایی شهر گواتمالا را درگیر فوران آتشی قدرتمند و با تلفات سنگین انسانی کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فوران آتش فشانی در گواتمالا سبب مرگ و ناپدید شدن ده‌ها تن شده است، کارشناسان اعلام کرده اند میزان تلفات آتش فشان افزایش خواهد یافت، زیرا ساکنان مناطق دور افتاده کوهستانی زمان کافی برای فرار و رسیدن به مناطق امن ندارند.


افزون بر فوران گدازه، گرد و خاک و ستونی از دود حاوی مواد گاز‌های سمی درمناطق اطراف آتش فشان وجود دارد و امداد رسانی به مصدومان را با کندی مواجه کرده است، همچنین دمای هوا به اندازه‌ای بالا رفته و زمین گرم شده است تاحدی که کفش امداد گران ذوب می‌شود.


بدن بسیاری از قربانیان با خاکستر پوشانده شده است و ظاهری مانند مجسمه‌های سنگی پیدا کرده اند و گروه‌های امدادی مجبور به استفاده از تبر برای شکافتن سقف خانه‌ها و جست و جوی افراد زنده مانده احتمالی شده اند.


از ۶۹ نفر قربانی تاکنون ۱۷ مورد شناسایی شده اند و سایرین به دلیل آسیب شدید به چهره یا از دست رفتن اثر انگشت قابل شناسایی نیستند و درآینده با استفاده از روش تست DNA هویت آن‌ها مشخص خواهد شد.

بسیاری از اهالی منطقه غافل گیر شده اند و عده زیادی به ویژه سالمندان معلول درخانه‌ها به دام افتاده و زیر انبوه خاکستر و مواد مذاب جان خود را از دست داده اند.


آتش فشان گواتمالا یکی از فعال‌ترین آتش فشان‌ها در آمریکای مرکزی است و تاکنون در طی سال‌ها چندین بار فوران داشته است.


کارشناسان به مردم نواحی آسیب دیده توصیه کرده اند درصورت تمایل به بازگشت به خانه، ماسک برای جلوگیری از مسمومیت با گاز داشته باشند، همچنین به تمیزکردن خانه‌ها از خاکستر و گذاره‌ها بپردازند، مواد غذایی تازه نیزتهیه کنند، زیرا خوراک موجود در خانه‌ها امکان دارد دچار فساد یا مسمومیت شده باشد.


فرودگاه بین المللی گواتمالا نیز به دلیل دید افقی ضعیف و امکان آسیب به موتور هواپیما‌ها دراثر هوای گرم و خاکستر موجود در هوای ناشی از فوران آتش فشان بسته شده است.

با وجود اعلام هشدار و دستور برای تخلیه و خارج کردن عده زیادی از اهالی از مناطق پرخطر، اما در مکان‌هایی مانند روستای اول رودو که درفاصله ۸ مایلی ازدهانه آتش فشان بود زمان به سرعت گذشت و آن‌ها غافلگیرشدند.


اکنون بیش از ۳۲۷۱ نفر از مناطق پرخطر دور و به مناطق امن منتقل شده اند، اما ده‌ها نفر نیز قربانی و دچار خفگی با گاز‌های سمی شده اند.

منبع: chicagotribune

انتهای پیام/

تصاویری ازخشم طبیعت در گواتمالا؛ ده‌ها کشته و مفقود نتیجه فوران ناگهانی کوه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار