وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما به هیچ نحو واردات گوشت سفید نداشته و نداریم و ظرفیت تولیدمان بیش از نیاز است.

هیچ‌گاه واردات گوشت سفید نداشته و نداریم/ در چارچوب صندوق بیمه کشاورزی خسارت کشاورزان و دامداران داده می‌شودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 1 خرداد) در پاسخ به سوال شهروز برزگر نماینده مردم سلماس، اظهار کرد: ما به هیچ نحو واردات گوشت سفید نداشته و نداریم چراکه ظرفیت تولیدمان بیش از نیاز است.

وی ادامه داد: حتی گاهی اوقات ما با عرضه بیشتر از تقاضای گوشت سفید رو به رو هستیم و ناچاریم که در بازار دخالت کرده و جمع‌آوری کنیم، متاسفانه این روزها قیمت مرغ کمتر از قیمت تمام شده است که باعث شده تولید کنندگان ضرر کنند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: مواقعی که تقاضای گوشت سفید افزایش می‌یابد، از ذخایری که همواره داشته و داریم، استفاده می‌کنیم و گوشت منجمد را در بازار عرضه می‌کنیم تا مصرف کنندگان دچار مشکل نشوند.

حجتی بیان کرد: در بازار جهانی قیمت ذرت و سویا بیش از 30درصد افزایش یافته است که در این دو محصول وابستگی زیادی به خارج داریم و افزایش نهاده‌ها متاثر از این دو محصول است و سعی می‌کنیم که این محصولات واسطه‌ای را با قیمت کم وارد کنیم.

وی درباره افزایش قیمت گوشت قرمز گفت: متاسفانه در این باره کاهش تولید و عرضه را داریم و به دنبال آن هستیم رفته رفته قیمت آن را کنترل کنیم که برای این مسئله تسهیلاتی را جهت واردات گوشت گرم دام سبک ایجاد کردیم.

حجتی درباره وضعیت سیب و مرکبات اظهار کرد: ما سیاست‌هایی را اتخاذ کردیم که هر کسی می‌خواهد مرکبات صادر کند برایش تعرفه و یارانه صادراتی قرار دادیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: سال گذشته حدود 610 هزار تن صادرات سیب درختی داشتیم و کمتر از بیست هزار تن سیب درختی در سردخانه‌ها داریم.

وی با بیان اینکه متاسفانه تجار ما هنوز در بازاریابی ضعیف هستند، تصریح کرد: البته عمده سیبی که صادر شد، به پاکستان و هندوستان بود و آنان راحت درِ کشور خود را به روی محصولات ما باز نکردند بلکه با سیاست‌هایی که اتخاذ کردیم مجبور به تمکین شدند.

حجتی گفت: در دوره‌ای قیمت حبوبات به خصوص لوبیا حدود 40 درصد افزایش یافته بود که ما اقدامات لازم را انجام دادیم و امروز مشکلی درباره قیمت حبوبات نداریم.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد رخدادهای طبیعی برای کشاورزان و دامداران، اظهار کرد: خسارت‌ها و مشکلاتی که سال گذشته در بخش کشاورزی ایجاد شد، حدود 11 هزار میلیارد تومان بود که ساز و کاری که در این باره پیش‌بینی شده پاسخگو نیست.

وی افزود: در وهله اول ما ناچار هستیم خسارت‌ها را برآورد کنیم و به ستاد حوادث کشور ارسال کنیم، سپس به سازمان برنامه و بودجه و دولت می رود و در آنجا تعیین می‌شود که برای جبران خسارت‌های کشاورزان و دامداران چه تخفیف‌هایی داده شود.

حجتی تصریح کرد: ما صرفا می‌توانیم پیگیر بخشی از خسارت‌های کشاورزان و دامداران باشیم که در چارچوب صندوق بیمه کشاورزی باشد.

ادامه دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۰۹:۳۶ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
حجتی فقط توجیه میکنه
آخرین اخبار