رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: لایحه الحاق دولت به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم یکشنبه در دستور کار کمیسیون قرار می‌گیرد.


مذاکره با اروپایی‌ها اتمام حجت است/لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم یکشنبه در کمیسیون امنیت ملی بررسی می‌شودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه صحن علنی امروز (سه‌شنبه 1 خردادماه) با اشاره به بررسی لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی مقابله با تروریسم گفت: اگر کمیسیون امنیت ملی می‌خواست این لایحه را رد کند، راحت‌ترین کار بود و می‌توانست تنها یک کلمه به عنوان رد از این کمیسیون خارج شود.

وی ادامه داد: اما به دلیل آنکه این لایحه بسیار مهم بوده و با منافع ملی گره خورده است، نباید با یک کلمه پاسخ هیئت رئیسه داده شود، البته صحبت‌های آقای لاریجانی را درباره طولانی شدن شدن زمان بررسی آن را قبول دارم.

بروجردی تصریح کرد: بنده توضیحاتی را به رئیس مجلس در این مورد اعلام کردم که قابل گفتن به صورت علنی نیست، اما یکشنبه این لایحه را در دستور کار کمیسیون قرار می‌دهیم و از ارگان‌های ذیربط هم برای بررسی آن دعوت می‌کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهمترین ایراد کمیسیون امنیت ملی به این لایحه چه بوده که به صحن ارائه نشد، گفت: آنچه درباره متن FATF مهم است منافع ملی ماست که در این زمینه باید عملا اسکلت‌بندی و چارچوب این طرح و طرح‌های چهارگانه‌ای که در صحن غیرعلنی مطرح شد، مانند مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و پشتوانه‌ای که آنها در این مورد دارند.، بیان شود.

وی تأکید کرد: کاری که خود آنها انجام می‌دهند همین است، داعش و سازمان‌های تروریستی‌ که آمریکا به وجود آورده چگونه تأمین مالی می‌کند؟ آنها در حقیقت از همه روش‌های مختلف استفاده کرده، در عین اینکه ما یک تفکیک جدی برای تروریسم قائل هستیم، یعنی بین گروه‌های جهادی، حزب‌الله لبنان، حماس، جهاد اسلامی فلسطین، به هیچ عنوان قابل مقایسه با گروه‌های تروریستی نیست.

بروجردی ادامه داد: بحثی که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند را باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که منافع جهان اسلام حفظ شود، در هر صورت خروجی کمیسیون امنیت ملی درباره FATF نکاتی با عنوان تحفظ باید در آن قید شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره نگاه خود نسبت به مذاکرات با اروپایی‌ها درباره برجام و تأکید مقام معظم رهبری بر بی‌اعتمادی به آنها اظهار کرد: صحبت‌های رهبری به حق است، در عین حال تصمیم‌گیری مجموعه شورای عالی امنیت ملی این بود، زیرا اتمام حجت با اروپایی‌ها مهم است.

وی بیان کرد: در ابتدای راه در مذاکرات که به برجام رسیدیم، آن زمان در مقابل ما یک جبهه متحد از تمام کشورها وجود داشت که اکنون این جبهه کاملا شکسته و آمریکایی‌ها با چینی‌ها و حتی یاران نزدیک‌شان در خاور دور مانند ژاپن و کره جنوبی در حال جنگ اقتصادی هستند.

بروجردی اظهار کرد: به هیچ وجه آن اتحاد سابق علیه ما شکل نخواهد گرفت و ما باید بسیار هوشمندانه این کار را انجام دهیم، این بار با اروپایی‌ها باید اتمام حجت کرد، آنها در یک آزمون مهم تاریخی قرار دارند و قرار نیست در تاریخ آینده جهان برای همیشه کشوری مانند آمریکا با سیاست‌های مستکبرانه و زورگویانه حاکم همه کشورها شود و اروپا باید نشان دهد که توانمندی حفظ منافع ملی خودش را دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: آمریکایی‌ها به لحاظ اینکه رابطه اقتصادی و رسمی با ما ندارند، علاقه ندارند که دیگران از این منفعت متقابل سود ببرند و خواهان برهم زدن بازی هستند، لذا مقاومت اروپایی‌ها بسیار مهم است و ما هم در حال آزمودن آنها هستیم.

وی در واکنش به بیانیه موگرینی درباره حفظ برجام از سوی اروپایی‌ها هم گفت: نه فقط بیانیه دیگر برای ما اعتبار ندارد، بلکه سند هم وقتی آمریکا در برجام اینگونه عمل کرد، فاقد اعتبار می‌دانیم، اعتبار صوری دارد، اما اقدامات عملی برای ما مهم است و تضمینی است که ما باید بگیریم.

بروجردی تاکید کرد: اگر قرار بر این باشد که شرکت‌های اروپایی در ایران حضور پیدا نکنند یا به تعهدات خودشان عمل نکنند و قراردادهایی را که در دوران برجام بسته‌اند عملی نکنند، شعار و بیانیه و حتی سند رسمی دادن ارزشی ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما در خصوص اظهارات آقای عراقچی در جلسه غیرعلنی مجلس مبنی بر اینکه اروپایی‌ها شرط ادامه مذاکرات و تداوم برجام را پذیرش FATF از سوی ایران عنوان کرده اند چیست؟ بیان کرد: این به نظر من جزئی از یک کلیت است و می‌تواند بهانه‌ای هم برای ادامه راه باشد، ما خودمان سردمدار مبارزه با تروریسم در دنیا هستیم اما یکی از پشتوانه‌های بزرگ تروریست‌ها در منطقه ما درآمدهای میلیاردی آنها از مواد مخدر است که بعد از حضور آمریکا در منطقه و در افغانستان تا ۴۰ برابر افزایش پیدا کرده است.

بروجردی درباره تناقض میان اظهارات عراقچی و شمخانی در خصوص FATF در جلسه غیر علنی مجلس تصریح کرد: این را باید از خود این آقایان سوال کنید، نه من؛ اما به هر حال ما این مسائل را در کمیسیون بررسی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی با هیچ کشوری از جمله کره شمالی قابل مقایسه نیست، ادامه داد: ما تنها کشوری هستیم که این جرأت را داریم تا در مقابل آمریکا به عنوان مدعی ابرقدرت بودن بایستیم، سربازان آمریکایی را که وارد آب‌های ما می‌شوند، دستگیر کنیم و پهپاد جاسوسی آنها را به زمین بنشانیم و پس ندهیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین در پاسخ به سوالی در زمینه اظهارات دیروز وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه وقتی رئیس یک سازمان جاسوسی را در رأس وزارت خارجه می‌گذارند، خروجی بهتر از این نخواهد داشت، ادامه داد: ادبیات او اصلاً ادبیات دیپلماتیک جهان امروز نبود.

وی همچنین درباره علت نام آوردن مقامات آمریکایی از جمله وزیر امور خارجه این کشور از سردار سلیمانی گفت: علتش این است که سردار سلیمانی نماد موفقیت‌های جمهوری اسلامی در منطقه است و مهمترین چهره تأثیرگذار در شکست طرح آمریکا و گروهک‌های تروریستی در منطقه است، به همین دلیل همیشه با نگرانی و نگرانی از این شخصیت برجسته ملی ما یاد می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار