مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد تدابیری را برای حفظ توافق هسته‌ای ایران تقدیم مجمع کمیسیونرها در اروپا کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، فدریکا موگرینی -- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا -- در بیانیه‌ای اعلام کرد تدابیری را برای حفظ توافق هسته‌ای ایران تقدیم مجمع کمیسیونرها در اروپا کرده است.

بر این اساس، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد این اتحادیه تدابیری را برای حفظ برجام ارائه کرده است. در بیانیه موگرینی آمده است: «اتحادیه اروپا در حال اقدام متحد و فوری برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است و گام‌هایی که امروز توسط کمیسیون اروپا برداشته شدند تأییدی بر این تعهد هستند.»

در این بیانیه آمده است: «من، همراه با ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا تدابیر احتمالی برای حفظ توافق و محافظت از منافع اروپا را تقدیم مجمع کمیسیونرها کرده‌ایم. این تدابیر همان روز در نشست صوفیه تقدیم سران اتحادیه اروپا شدند. آنها تعهد راسخ خود برای حفظ برجام را اعلام کردند.»

مورگینی در بخشی از این بیانیه‌ تأکید کرده است: «همزمان، رایزنی‌های فشرده‌ای در سطح کارشناسان آغاز شده تا به راه‌حل‌های سیاسی برای حفظ و تعمیق روابط اقتصادی با ایران برسیم.»

ژان کلو یونکر، رئیس کمیسیون اروپا نیز گفت: «در صوفیه ما نمایشی از اتحاد اروپایی را دیدیم. تا مادامی که ایرانی‌ها به تعهداتشان پایبند هستند اتحادیه اروپا هم البته به توافق پایبند خواهد بود. این توافقی است که به اتفاق آراء به تصویب شورای امنیت سازمان ملل درآمده است و برای حفظ صلح در منطقه و جهان ضروری است. تحریم‌ها بدون اثر نخواهند بود؛ بنابراین ما وظیفه‌ای داریم. کمیسیون و اتحادیه اروپایی هر کاری که از دستش برآید برای حفظ منافع شرکت‌های تجاری اروپایی و به خصوص واحد‌های تجاری کوچک به کار خواهد بست.»

در این بیانیه همچنین آمده است، به دنبال چراغ سبز رهبران اتحادیه اروپا برای نشست غیررسمی در صوفیه کمیسیون اروپا امروز گام‌هایی را برای حفظ منافع شرکت‌هایی اروپایی که در ایران سرمایه گذاری می‌کنند برداشت و تعهد اتحادیه اروپا به طرح جامع اقدام مشترک یا همان توافق اتمی با ایران را نشان داد.

اتحادیه اروپا کاملا متعهد به اجرایی سازی مداوم، کامل و اثرگذار توافق هسته‌ای ایران (طرح جامع اقدام مشترک) تا مادامی که ایران به تعهداتش احترام بگذارد، است.

بیانیه آمریکا مبنی بر اینکه از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود و تصمیم آن برای وضع مجدد تحریم‌ها از ظرفیت لازم برای اثرگذاری منفی بر شرکت‌های اروپایی که از زمانی که توافق امضاء شد و با حسن نیت در ایران سرمایه گذاری کرده اند، برخوردار است. رفع تحریم‌های اتمی بخشی ضروری از طرح جامع اقدام مشترک است.

اتحادیه اروپا خود را متعهد می‌داند که اثر تحریم‌های آمریکا بر شرکت‌های تجاری اروپایی را کاهش دهد و گام‌هایی را برای حفظ رشد تجاری و روابط اقتصادی بین اتحادیه اروپا و ایران بردارد. این موضوع زمانی آغاز می‌شود که تحریم‌ها رفع شوند و با اتخاذ ترکیبی از تدابیر ملی در سطح اروپا محقق شود.

اتحادیه اروپا همچنین متعهد به حفظ همکاری‌های ضروری موجود با آمریکا در بسیاری از حیطه‌ها است. آمریکا به عنوان یک متحد و شریک کلیدی باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید: اتحادیه اروپا اجرای قوانین بازدارنده خود را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز کرد

انتهای پیام/

تلاش اروپا برای نجات برجام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار