سفیر آلمان در واشنگتن با تاکید بر پایبندی ایران به برجام، اعلام کرد تصمیم آمریکا برای خروج از این توافق اشتباه است و اروپا از آن پیروی نمی‌کند.

دیپلمات آلمانی: تصمیم ترامپ درباره برجام اشتباه است، اروپایی‌ها از آن پیروی نخواهند کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پیتر ویتیگ،  سفیر آلمان در واشنگتن، در گفتگوی اختصاصی با «رادیو ملی دولتی آمریکا» موسوم به «اِن‌پی‌آر» گفت تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای ایران (برجام)، اشتباه بود.

او در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات دونالد توسک، رئیس کمیسیون اروپا علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، و اینکه آیا اروپا، واشنگتن را دشمن خود می‌داند، گفت: نه، نه، نه. ما ممکن است اختلاف‌هایی داشته باشیم، که بعضاً اختلافاتی بسیار مهم- از قبیل: اختلافات ما بر سر موضوع هسته‌ای ایران و موضوعات تجاری هستند، اما موضوعات به مراتب بیشتری وجود دارند که ما را متحد می‌کنند و ما همچنان متحدانی خوب خواهیم بود. من از طرف آلمان صحبت می‌کنم و می‌گویم آمریکا با فاصله زیاد (از سایر متحدانِ غیراروپاییِ ما) مهم‌ترین متحدان ما در خارج از اروپا است. در عین حال، ما اختلافاتی نیز با هم داریم. بگذارید با صراحت صحبت کنیم این اختلاف بویژه در مورد تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای ایران است.

این دیپلمات آلمانی افزود: ما معتقدیم تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای، (تصمیمی) اشتباه است و اروپایی‌ها از آن پیروی نخواهند کرد. اروپایی‌ها به این توافق پایبند خواهند بود مگر اینکه ایران آن را نقض کند که این اتفاق تاکنون روی نداده است. این توافق از نظر ما دستاوردی مهم، هر چند محدود بود. این توافق موجب برقراری نظام بازرسی‌های بی‌سابقه شد و امنیت ما را بهبود بخشید؛ بنابراین هدف ما این است که این توافق را زنده نگه داریم.

ویتیگ در پاسخ به این پرسش که آیا آیا این کار بدون آمریکا امکان پذیر است، گفت: این کاری آسان نخواهد بود. ما باید اطمینان پیدا کنیم نوعی تجارت قانونی با ایران ادامه داشته باشد. این موضوع بخشی از این توافق بود. ما مجبوریم از صنایع اروپایی‌مان، در صورت اعمال تحریم‌های آمریکا، محافظت کنیم. ما اکنون در حال کار کردن روی این موضوع هستیم.

او در ادامه با تکرار ادعا‌های غربی‌ها علیه کشورمان گفت: در عین حال اجازه دهید این را نیز اضافه کنم ما با نگرانی‌های آمریکا در مورد فعالیت‌های تهاجمی ایران و فعالیت‌های موشکی این کشور، اشتراک نظر داریم.  ما همواره گفته‌ایم می‌خواهیم در صورت امکان، در کنار آمریکا به این مسائل رسیدگی کنیم. در عین حال، در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، این کار دشوارتر خواهد شد. اکنون این به عهده دولت آمریکاست که راهبردی ارائه کند تا به ما بگوید نظرش درباره مسیر حرکتِ رو به جلو چیست.

او درباره محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا گفت: این کاری آسان نیست. شما می‌دانید که ما باید به دقت بررسی کنیم و ببینیم چه ساز و کار‌هایی را در اختیار داریم. این، هدف نشست سران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا بود، که در شهر صوفیه بلغارستان برگزار شد. اما آنان مصمم اند آن توافق را زنده نگه دارند و بخشی از آن توافق (برجام)، تجارت قانونی با ایران است و ما نهایت تلاش خود را خواهیم کرد. چرا ما این کار می‌کنیم؟ چون معتقدیم این توافق موجب بهبود امنیت ما می‌شود. نظام بازرسی وجود دارد. چشمان و گوش‌های ما روی ایران باز است و ما نمی‌خواهیم آن (بازرسی‌های دقیق) را از دست بدهیم.

انتهای پیام/

مصاحبه سفیر آلمان در واشنگتن با اِن‌پی‌آر درباره برجام

برچسب ها: برجام ، آلمان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار