در سالی که با عنوان سال حمایت از کالای ایرانی شناخته می‌شود، ناشران هم به استفاده از کاغذ داخلی تمایل دارند اما ...

ناشران تا چه اندازه به استفاده از کاغذ داخلی تمایل دارند؟به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال ۱۳۹۷ با عنوان سال حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی شناخته شده است؛ اما در ماه‌های اول همین سال شاهد این امر بودیم که اعلام شد که تولید کارخانه‌های کاغذ داخلی به دلیل نبود حمایت داخلی متوقف می‌شود.

در این میان همایون امیرزاده، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه میزان تولید کارخانه‌های داخلی جوابگوی نیاز فعالان عرصه‌های چاپ و نشر و مطبوعات نبوده است، اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کاغذ مصرف کننده است.

در این میان باید گفت که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از وزارتخانه‌هایی است که می‌تواند نقش بسزایی در حمایت از کارخانه‌های تولید کاغذ داخلی داشته باشد.

ما نیز در حاشیه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به سراغ برخی از ناشران رفتیم تا از آن‌ها بپرسیم، تا چه اندازه در چاپ کتابهایشان از کاغذ داخلی استفاده می‌کنند و اگر چنین نیست تا چه اندازه به استفاده از تولید داخلی علاقه مند هستند.

مهدی نقدی، مدیر داخلی موسسه انتشارات هجرت در خصوص میزان علاقمندی این موسسه انتشاراتی به استفاده از کاغذ داخلی به خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران جوان گفت:کاغذ داخلی به دلیل برخورداری از زمینه کرم رنگ در مقایسه با کاغذ وارداتی برای مطالعه مناسب‌تر است، اما زمانی که متوجه می‌شویم قیمت کاغذ داخلی و وارداتی تفاوت چندانی با همدیگر ندارد، ترجیح می‌دهیم از کاغذ خارجی استفاده کنیم؛ زیرا کتابی که با کاغذ وارداتی تولید می‌شود از نظر ظاهری، شکیل‌تر است.

وی افزود: ما نیز به حمایت از تولید داخلی تمایل داریم، اما امروز کاغذ تولید داخل کمتر در بازار پیدا می‌شود. با این حال، اطلاع داریم که برخی از ناشران هنوز از کاغذ داخلی برای چاپ آثارشان استفاده می‌کنند.

همچنین؛ ماهرخسار جاهدیان، مسئول غرفه نمایشگاهی انتشارات فرادید در خصوص میزان استفاده این انتشاراتی از کاغذ تولید داخلی، گفت: ما تلاش می‌کنیم که همه کتابهایمان را با استفاده از کاغذ تولید شده در کارخانه‌های داخلی چاپ و منتشر کنیم، زیرا به نسبت کاغذ وارداتی، هزینه کمتری برای انتشاراتمان دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم کشورمان در حوزه تولید کاغذ به خودکفایی برسد و برخی از نویسندگانی که با ما همکاری دارند تمایل دارند که کتابهایشان روی کاغذ کاهی تولید شده در کارخانه‌های داخلی چاپ و منتشر شود.

انتشارات شهید کاظمی نیز یکی دیگر از مراکز انتشاراتی است که از نظر ناشران دیگر توجه ویژه‌ای به استفاده از کاغذ تولید داخل دارد. این انتشاراتی با این عنوان که حججی‌ها در نمایشگاه هستند و بازدیدکنندگان می‌توانند آثار نویسندگانی که خاطرات شهدا را بازگو کرده اند، ترویج دهند؛ تلاش می‌کند تا علاوه بر حمایت از تولید داخلی، فرهنگ شهادت و ایثار را در قالب معرفی آثاری که روایتگر خاطرات شهدا هستند، ترویج بدهد.

انتهای پیام/

ناشران و حمایت از کاغذ داخلی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار