مراسم رونمایی از کتاب «وقتی مهتاب گم شد» و معرفی کتاب «راز نگین سرخ» با حضور محسن مومنی شریف و حمید حسام در انتشارات سوره مهر برگزار شد.

تازه‌ترین کتاب نویسنده «خداحافظ سالار» معرفی شدبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم رونمایی از کتاب «وقتی مهتاب گم شد» و معرفی کتاب «راز نگین سرخ» با حضور محسن مومنی شریف و حمید حسام در انتشارات سوره مهر برگزار شد.

این نشست با ذکر صلواتی بر محمد و آل محمد و یادی از شهیدان هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم، آغاز و در ادامه محسن مومنی شریف به بیان صحبت هایی درباره ادبیات جنگ تحمیلی و سبک نویسندگی حمید حسام پرداخت.

مومنی شریف گفت: ویژگی های رفتاری و منحصر به فرد، علم و آگاهی کامل از موضوع و ذوق و قریحه ذاتی که حمید حسام در نوشتن دارد، علت های اصلی موفقیت او است.

وی افزود: حمید حسام در کتاب "خداحافظ سالار" شهید همدانی را به قله دماوند تشبیه کرده است. روح زنده در کتاب‌های حسام به دلیل حضور خود او در موقعیت‌هایی است که آن‌ها را تشریح می‌کند.

مومنی تصریح کرد: یکی دیگر از علل موفقیت حمید حسام این است که او به زندگی قهرمانانی پرداخته که کسی آن‌ها را نمی‌شناسد و لازم است که فراز‌های زندگی این قهرمانان به طریقی بیان شود و نویسنده‌ای بهتر از حسام نیست که بتواند این وقایع را به رشته تحریر درآورد.

وی ادامه داد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که مملو از قهرمانان است. این موضوع باعث افتخار ایران است، زیرا در کشور‌های زیادی به دلیل عدم وجود قهرمان، قهرمان سازی می‌کنند. در حالیکه دلاوران جنگ تحمیلی کشور ما برای یک مملکت کافی هستند.

مومنی افزود: حمید حسام توانسته است شهید خوش لفظ و علی چیت سازیان را به جامعه امروزی معرفی کند و این دو شهید در حال حاضر الگوی بسیاری از جوانان بسیجی هستند.

در ادامه حمید حسام به ارائه توضیحاتی درباره کتاب راز نگین سرخ، وقتی مهتاب گم شد و شخصیت شهید محمود شهبازی پرداخت و گفت: شهید شهبازی قبل از انقلاب مبارز بودند. بعد از انقلاب در دوران جنگ به همراه شهید چمران و شهید متوسلیان در تشکیل تیپ ۲۷ نقش داشتند و بالاخره در ماجرای فتح خرمشهر شهید شدند.

وی افزود: شهید شهبازی در سن ۲۲ سالگی به طلبه‌های بزرگتر از خود درس نهج البلاغه می داد و با قرآن و نهج البلاغه مانوس بود. بیشترین تاثیر از فراز‌های نهج البلاغه و کلام امیرالمومنین (ع) هم در وجود خود او ریشه دوانده بود.

حمید حسام ضمن بیان هدف خود از نگارش کتاب راز نگین سرخ که بازگویی خاطرات شهید همدانی از شهید شهبازی بوده است، ادامه داد: من می خواستم کمی از گمنامی شهید شهبازی کاسته شود. با شهید همدانی یادواره برگزار می‌کردیم، اما آنجا هم نمی شد درباره شهید شهبازی حرف زد. شهید همدانی هربار می‌گفت: فکر کنم خود محمود دوست ندارد در مورد او صحبت کنیم.

این نویسنده جنگ تحمیلی تصریح کرد: شهید شهبازی مدام در حال مهاجرت بود. یک روز در اصفهان، فردای آن روز در تهران، روز بعد در ایلام و ... سپاه را ساماندهی می‌کرد، اما کسی این‌ها را تاکنون نمی‌داند. این عنوان گریزی شهید، اکسیر معجزه آسایی است که باید جوانانمان را با آن آشنا کنیم.

حمید حسام در ادامه صحبت از مظلومیت شهید شهبازی اظهار داشت: در حال حاضر حتی یک نفر هم از خانواده ایشان زنده نیست که بتواند درمورد این شهید صحبت کند.

وی درباره موضوع راز نگین سرخ عنوان کرد: شهید شهبازی در ایام جنگ یک انگشتر سرخی به شهید همدانی هدیه می‌دهد. شهید همدانی هم با جان و دل از آن محافظت کرده و هربار که آن انگشتر را می‌دیده یاد و خاطره و خط و مشی شهید شهبازی برای او مرور می‌شده است. بعد از سال‌ها خانواده شهید همدانی این انگشتر را به من دادند و من هم متحیر از این هدیه نگارش کتاب راز نگین سرخ را آغاز کردم.

حسام ضمن اشاره به ۱۸ عنوان کتابی که تحریر کرده است، درباره تکنیک نگارشی این کتاب‌ها بیان کرد: قلم نگارش متناسب با موضوع تغییر می‌کند. کتاب راز نگین سرخ قصه و فراز‌های داستانی دارد؛ یعنی موازی با حرکت جریان به سوی واقعیت ها، داستان هم در متن جریان دارد. اما در کتاب آب هرگز نمی‌میرد لزومی برای رنگ و بوی داستانی داشتن ندیدم. سفر به سرزمین سرفه‌ها هم خاطرات سفر من و دوستانم به هیروشیما است. سفرنامه اربعین هم حال و هوای شخصی دارد و در کل موضوع است که نوع نگارش را تعیین میکند.

وی درباره نقش داستان در جذاب کردن کتاب‌هایی که درون مایه جنگی دارند، گفت: داستان عرصه تکنیکی این حوزه است. کسی که فعالیت ادبی جنگی دارد باید بر داستان و رموز و خلاقیت‌های داستان نویسی مسلط باشد. بسیاری از نویسندگان حوزه دفاع مقدس، نگارش خاطره‌ها را انتخاب می‌کنند در حالیکه این خاطره‌ها اگر به داستان تبدیل شود، برای مخاطب بسیار جذاب‌تر خواهد بود.

حسام در پاسخ به اینکه آیا از صوتی شدن کتاب‌های خود راضی هستید یا خیر، اظهار کرد: باید از هر ابزاری برای خوانده شدن کتاب استفاده کرد. زمان ما بازار نشر‌های کاغذ‌ی داغ بود درحالیکه امروزه جوانان از فضا‌های مجازی بیشتر استقبال می‌کنند؛ بنابراین مورد خاصی ندارد و بابت این اقدام از انتشارات سوره مهر تشکر میکنم.

وی در ادامه جنگ را فصل مشترکی برای همه نسل‌ها دانست و در پاسخ به اینکه چه راهکار‌هایی برای گرایش جوانان به تاریخ و ادبیات جنگ پیشنهاد می‌کنید، گفت: لایه‌های احساسی و اجتماعی در جنگ سوژه‌هایی است که یک نویسنده باید شکار کند و از این دریچه جنگ را به نسل‌های بعدی بشناساند. بعضی از نویسندگان گمان می‌کنند از جنگ گفتن یعنی نوشتن فضای گرد و غبار، فضای خاکریز‌ها و... در صورتی که اینطور نیست. نوشتن درباره فرزند و مادر و همسر شهید که پشت جبهه هستند، بعضاً بیشتر از مطالبی که مستقیماً فضای جبهه را ترسیم می‌کند، پاسخ می‌دهد.

انتهای پیام/

توصیف حمید حسام از زبان رئیس حوزه هنری

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار