معاون فنی اکتشافات شرکت ملی نفت گفت: فوم‌های تولیدی، دوستدار محیط زیست و کاهش زمان مصرفی است.

فوم‌های تولیدی، دوستدار محیط زیست و کاهش زمان مصرف استبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حر، معاون فنی اکتشافات شرکت ملی نفت ایران در نشست خبری بیست و سومین نمایشگاه صنعت، گاز، پالایشگاه و پتروشیمی اظهار کرد: پروژه ابداع سیال حفاری‌های چاه‌های نفتی ، موجب جلوگیری از خروج ارز شد، این در حالی است که در حین پژوهش با ریسک‌های متعددی روبرو شدیم اما در نهایت به موفقیت دلخواه دست یافتیم.

وی ادامه داد: سیال حفاری چاه‌ها که از کشورهای خارجی وارد می‌شد، برای میدان‌های ما قابل استفاده نبود و برای انجام عملیات مربوطه ناچار به پذیرش ریسک و همچنین هزینه 30 میلیون یورویی بودیم که با ابداع این پروژه، علاوه بر افزایش ذخیره ارزی به کاهش حداقلی هرز روی‌های حفاری هم دست یافتیم.

حر افزود: با ابداع پروژه سیال حفاری چاه، بابت تولید هر بشکه نفت خام، حدود 400 الی 500 یورو صرفه جویی شده است.

معاون فنی اکتشافات شرکت ملی نفت ایران بیان کرد:‌ در حین پژوهش کسی تصور نمی‌کرد ما روزی قادر به ابداع و تولید گل روغنی متناسب با میادین نفتی شویم اما خوشبختانه با تکیه بر توانمندی‌های داخلی این پروژه به نتیجه صد در صدی رسیده است.

وی مطرح کرد: اگر خواهان افزایش تولید و همچنین کاهش زمانی که برای تولید صرف می‌شود هستیم، باید به صنایع بالا دستی و همچنین نتایج پژوهش‌های خود توجه بیشتری کنیم.

حر تصریح کرد: در ابداع طرح سیال حفاری چاه در گام نخست در ارزآوری و کاهش هزینه‌ها تمرکز کردیم و با دستیابی به نتیجه موفق این پروژه دست یافتیم،  هم اکنون این دستاوردها در بیشتر چاه‌ها همانند چارک به کار برده ‌می‌شود.

معاون فنی اکتشافات شرکت ملی نفت ایران بیان کرد: ‌در تولید سیال حفاری چاه‌های نفت به سبک سازی محصولات در سه بخش فوم و گل روغنی توجه شده است. فوم‌های تولیدی، دوستدار محیط زیست و کاهش زمان مصرفی است.

وی افزود: این سیالات برای نخستین بار در چاه دهلران با مدیریت ستاد اکتشافات شرکت ملی نفت ایران به کار گرفته شد که باوجود ریسک‌های بسیار، نتایج متحیرکننده‌ای حاصل شد.

حر گفت: از جمله خطرهای پژوهش و تولید این طرح را می‌توان به فاجعه اخیر و آتش سوزی مداوم یکی از چاه‌های نفتی اشاره کرد اما با این حال در انجام پروژه و تولید این طرح به طرح‌های ارزشمند دیگری هم همچون طرح کیمیا در حوزه سیمانی- نفتی دست یافتیم که در این زمینه مدیریت اکتشافات و پژوهشگاه شرکت ملی نفت ایران با هماهنگی صد در صدی با یکدیگر قادر به تولید آن شدند.

انتهای پیام/

تولید گل روغنی داخلی، متحیرکننده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار