مراسم آش شیر با حضور گسترده مردم در دامنه کوه شاه خیرالله پاریز برگزار شد و مردم به شکرانه چهلم نوروز با بخشش شیر دام خود به فقرا جشن شیر را برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،مراسم جشن آش شیر سنت دیرینه‌ای است که هرساله دامداران و عشایر در روز چهلم یا ۴۰ روز بعد از عید نوروز برگزار می‌شود.

این مراسم نهم اردیبهشت همزمان با چهلمین روز از نوروز همراه با برنامه‌های کهن و بازی‌های بومی و محلی برگزار می شود ،دامداران شیردام‌های خود را به محل جشن می‌آورند تا آش شیر تهیه شود و این جشن سنتی پس ازتوزیع آش پایان می‌پذیرد تا خداوند هم به شکرانه بخشش و انفاق برکت و روزی آن‌ها را بیشتر کند.

در این مراسم تعدادی از شرکت کنندگان که این سنت را به یاد دارند در این خصوص گفتند ؛ هرساله از عید نوروز تا ۴۰ روز بعد از عید دامداران و عشایر فرآورده‌های دامی و به ویژه شیر دام‌های خود را رایگان بین  مردم و فقرا توزیع می‌کردند و روز چهلم به شکرانه این توفیق مراسم جشنی را با نام جشن آش شیر در دامنه کوه شاه برگزار می کردند.

در پایان اسماعیل صفورایی بخشدار پاریز گفت:گرچه خشکسالی‌های پی درپی موجب کاهش دام عشایر شده است، اما چون این سنت کهن به نوعی  انفاق و بخشش را ترویج می‌دهد بر آن شدیم که امسال مراسم پررنگ‌تر برگزار شود که مردم هم استقبال خوبی را داشتند.

انتهای پیام/ی

مراسم جشن شیر در سیرجان

برچسب ها: نوروز ، اخبارفرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار