باستان‌شناسان در پرو گوری بزرگ کشف کردند که می‌توان آن را بزرگ‌ترین قربانگاه کودکان نامید.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین، باستان‌شناسان در شمال پرو به گوری بزرگ یافتند که می‌توان آن را بزرگ‌ترین قربانگاه کودکان نامید.

باستان‌شناسان روز گذشته (جمعه) اعلام کردند در این قربانگاه -که «لاس لیاماس» نام دارد- اسکلت 140 کودک 5 تا 14 ساله یافت شده است که حدود 550 سال پیش در یک مراسم جشن قربانی شدند.

همچنین این قربانگاه که نزدیک شهر «تروخیو» در پرو قرار دارد، حاوی بقایای حدود 200 شتر لامای جوان است که احتمالا در همان روز قربانی شدند.

به نظر می‌رسد امپراطوری «چیمو» این قربانگاه را ساخته است. گمانه‌زنی‌ها بر این است که کودکان به خاطر سیلاب ناشی از پدیده‌ی هوایی «ال نینو» در خط ساحلی پرو قربانی شدند.

کشف بزرگ‌ترین قربانگاه کودکان در پرو

«گابریل پریتو»، پروفسور باستان‌شناسی در دانشگاه ملی پرو در تروخیو که به همراه «جان ورانو» از دانشگاه «تولین» رهبری این اکتشاف را بر عهده داشته است، گفت: «احتمالا آن‌ها باارزش‌ترین چیزی که در جامعه داشتند، یعنی کودکان را به خدایان خود پیشکش کردند. از آن جایی که کودکان نماینده آینده جامعه هستند، از اهمیت زیادی برخوردارند.»

پریتو در ادامه افزود: «شترهای لاما نیز از اهمیت به سزایی برخوردار بودند، زیرا به عنوان تنها وسیله باربری، بخش مهمی از اقتصاد آن زمان را تشکیل می‌دادند.»

طبق یافته‌ها کودکان به سمت دریا و شترها به سمت کوهای «آند» در شرق کشور دفن شدند.

پریتو همچنین گفت ردپاهای مصون مانده از باران و فرسایش نشان می‌دهد این کودکان از «چان چان»، یک شهر باستانی در فاصله 1.5 کیلومتری لاس لیاماس تا قربانگاه خود راهپیمایی کردند.

ورانو، کاشف دیگر این قربانگاه گفت اسکلت کودکان حاوی زخم‌هایی روی قفسه‌ سینه است که احتمالا با یک چاقوی تشریفاتی ایجاد شده است. دنده‌های جدا شده از هم نشان از آن دارد که احتمالا آن‌ها در طول مراسم سعی داشته‌اند قلب کودکان را از قفسه سینه بیرون بیاورند.

کشف بزرگ‌ترین قربانگاه کودکان در پرو

«جفری کوییلتر»، مدیر موزه باستان‌شناسی «پی‌بادی» در دانشگاه هاروارد این اکتشاف را کشفی قابل توجه خواند و گفت این شواهد نشان می‌دهد در پرو باستان کودکان در مقیاس بزرگی قربانی می‌شدند.

او در ادامه گفت: «از نقاط دیگر جهان نیز گزارش‌هایی در مورد قربانی کردند کودکان به دست آمده، اما تشخیص این که در اعلام تعداد آن‌ها اغراق شده یا خیر، دشوار است.»

روند اکتشاف این قربانگاه در سال 2011 شروع شد، اما یافته‌های باستان‌شناسان در خصوص این مکان برای اولین بار روز پنجشنبه منتشر شد.

چندین فرهنگ باستانی در آمریکا، از جمله «مایا»، «آزتک» و «اینکا» که در اواخر قرن 15 بر امپراتوری چیمو فاتح شدند نیز انسان‌ها را برای خدایان خود قربانی می‌کردند، اما قربانی کردن توده‌ای کودکان امری است که به ندرت دیده می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار