رئیس کل دادگستری استان فارس:

با تصرفات غیرقانونی زمین های ملی برخورد قاطع می‌شود

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: با تصرفات غیرقانونی زمین‌های ملی و منابع طبیعی به طور قاطع برخورد می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان فارس در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال در امر اراضی ملی و منابع طبیعی استان اظهار کرد: همه احکام قطعی رفع تصرف اراضی با نظارت مستقیم دادستان مرکز استان در کوتاه‌ترین زمان اجرا می‌شود.

وی از تصرفات و تعرضات صورت گرفته به اراضی ملی بخصوص در اطراف شیراز و شهر‌های بزرگ استان انتقاد شدید کرد و افزود: روند تصرفات غیرقانونی همچنان در این استان ادامه دارد.

القاصی مهر تصریح کرد: نبود نظارت و برخورد جدی و قانونی مسئولان با متخلفان موجب شده زمین خواران جرات پیدا کرده و تشویق به تصرف زمین‌های ملی و منابع طبیعی شوند.

رئیس کل دادگستری استان فارس بیان کرد: همه مسئولان در شورای حفظ حقوق بیت المال مکلف هستند و هیچ عذری برای برخورد نکردن و مقابله با این پدیده پذیرفته نیست.

القاصی مهر با اشاره به ظرفیت‌های قانونی در تبصره ۴ ماده واحده قانون تعیین و تکلیف اراضی اختلافی و تبصره ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع، ادامه داد: بر اساس این تبصره به خود دستگاه‌های متولی نیز اختیار داده شده است تا در صورت مشاهده و برخورد با تصرفات و تغییر کاربری‌های غیر مجاز بدون دستور قضایی و یا رأی دادگاه برخورد و رفع تصرف کنند.

رئیس شورای قضایی استان فارس با بیان این که دستگاه قضایی در دفاع از انفال، منابع ملی و حقوق بیت المال و مبارزه با فساد عزم و اراده جدی دارد و تا کنون هزینه‌های بسیاری را پرداخته است، اضافه کرد: در یک هفته همه حوزه‌های قضایی استان، قضات ویژه‌ای تعیین و مسئول مستقیم رسیدگی به پرونده‌های تصرفات غیرقانونی اراضی خواهند شد.

وی، هدف از این اقدام را تمرکز بیشتر قضات بر امور مرتبط با زمین‌ها اعلام و ادامه داد: مسئولیت این قضات ویژه علاوه بر برخورد قاطع و قانونی و تعقیب کیفری متصرفان، پیگیری قصور و کوتاهی مسئولان در شهرستان‌ها خواهد بود.
رئیس کل دادگستری فارس با بیان این که نتیجه و خروجی اقدامات و مصوبات این شورا را در حداقل زمان از طریق رسانه‌های جمعی اعلام خواهد کرد، گفت: بدون شک معرفی محکومان و متصرفان غیر قانونی اراضی وکسانی که با قصور خود زمینه زمین خواری را فراهم ساخته اند به رسانه‌ها و مردم یکی از روش‌های پیشگیری از تجری سایر متخلفان است.

القاصی، نبود برنامه ریزی مدون و استفاده نکردن از ظرفیت‌های قانونی موجود و پایین بودن حساسیت متولیان را از جمله علل وضعیت حاد استان فارس در بحث تصرفات اراضی اعلام کرد و افزود: اداره کل بازرسی و نهاد‌های نظارتی و امنیتی باید نحوه دقیق عملکرد نهاد‌های متولی در عمل به قوانین و انجام وظایف و مسئولیت‌ها در نگهداری و حفاظت از حقوق بیت المال را مورد بررسی قرار دهند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با تاکید بر جمع آوری کلیه پرونده‌های زمین خواری در سراسر استان توسط دبیرخانه شورا و نظارت دقیق و تسریع در رسیدگی به همه موارد به صورت ویژه تصریح کرد: کلیه احکام قطعی رفع تصرف اراضی با نظارت مستقیم دادستان مرکز استان در کوتاه‌ترین زمان اجرا شود.

القاصی همچنین با بیان این که دستگاه قضایی به عنوان یک دستگاه مستقل حامی تصمیمات قانونی مسئولان متولی امر زمین در استان است، گفت: اراده جدی دستگاه قضایی در امر مبارزه با مفاسد خدشه ناپذیر است و خط قرمز ما در این رویکرد اجرای دقیق قانون است.

وی به شکل گیری برخی شایعات مبنی بر ورود مجدد به موضوع استخراج معادن در منطقه حفاظت شده بهرام گور اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته نظر صریح دستگاه قضایی و مخالفت با تعرض به این منطقه بکر محیط زیست بیان شده و اکنون همچنان بر پایبندی دستگاه قضایی در این خصوص تأکید می‌شود.

انتهای پیام/ن

 برخورد با تصرفات غیرقانونی زمین های ملی در فارس

برچسب ها: دادگستری ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.