به همت کشاورزان واهالی ۴ روستا نهر متروکه و قدیمی پارچی خوی بعد از ۴۰ سال احیا و آب کشاورزی زمین‌های تشنه در بخش مرکزی را تامین کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛اهالی ۴ روستای پارچی، اکری بوجاق، کشک زر و سراب ۴۰ روز قبل تصمیم گرفتند تا با احیای نهر قدیمی پارچی آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی خود را در بخش مرکزی تامین کنند.
ابراهیم اوغلی بخشدار مرکزی خوی گفت: اهالی این چهار روستا در ۴۰ روز توانستند این نهر ۵۰ کیلومتری رااحیا وبخشی آب رودخانه قطور را که سال هاست به هدر می‌رفت به این نهر انتقال داده و آب کشاورزی ۴۵۰۰ هکتار از اراضی منطقه را تامین کنند.
بخشدار مرکزی خوی با تقدیر از اهالی این روستا‌ها و کشاورزان اضافه کرد: مردم برای احیای این نهر قدیمی ۴۰ میلیون تومان هزینه کردند این در حالیست که اگر برای احیای این نهر ازاعتبارات دولتی استفاده میشد این رقم به ۱۰ برابر افزایش می‌یافت.
سید تقی کبیری نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در آئین بهره برداری مجدد از این نهر قدیمی با تقدیر از مردم و کشاورزان منطقه گفت: کار مردم منطقه یک کار جهادی و مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری بوده و بسیار قابل تقدیر و الگوبرداری مسئولان در کار‌های جهادی است.
وی حمایت مسئولان حوزه آب از مردم را تنها مطالبه مردم در مسیر عمران و آبادانی دانست و افزود: شهرستان خوی با مشکلات عدیده کم آبی در حوزه آب شرب و کشاورزی مواجه است و نیاز است مسئولان استانی و شهرستانی با اجرای طرح‌های مهار و کنترل آب‌های جاری به این همت مردم ارج نهند وآنان حمایت کنند.
شهرستان خوی ۹۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که ۵۰ هزار هکتار آن آبی است. بعلت فقدان طرح‌های مهار و کنترل آب سالانه بیش از ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب کشاورزی دو رودخانه قطور و الند شهرستان در غیر فصول کشاورزی به هدر می‌رود و از دسترس خارج می شود.
انتهای پیام/ن.م

احیای نهر قدیمی در خوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.