در آستانه نشست نمایندگان بیش از هشتاد کشور جهان درباره «سامانه‌های تسلیحاتی خودکار»، فعالان حقوق‌بشر پویش تحریم ربات‌های قاتل به راه انداخته‌اند.

راه‌اندازی پویش تحریم «ربات‌های قاتل»به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی الجزیره، در آستانه نشست نمایندگان بیش از هشتاد کشور جهان درباره «سامانه‌های تسلیحاتی خودکار» در ژنو سوئیس، فعالان حقوق‌بشر پویش تحریم «ربات‌های قاتل» به راه انداخته‌اند.

نشست ژنو پنجمین نشست بین‌المللی برای گفتگو درباره ربات‌های قاتل (سامانه‌های تسلیحاتی خودکار) از سال 2014 میلادی است. اما از آنجایی که این کشورها هنوز درباره ارائه تعریف واحدی برای سامانه‌های تسلیحاتی خودکار به نتیجه نرسیده‌اند، هیچ گونه تصمیم رسمی درباره ربات‌های قاتل در این نشست اتخاذ نخواهد شد. بنابراین، شرکت کنندگان در این نشست هنوز نمی توانند تصمیم بگیرند که آیا استفاده از ربات های قاتل باید طبق قوانین بین المللی ممنوع باشد یا خیر.

ماری ورهام، هماهنگ‌کننده پویش تحریم ربات‌های قاتل، در گفتگو با الجزیره استفاده از سامانه‌های تسلیحاتی خودکار مرگبار را غیرقابل قبول خواند.

ورهام در این باره گفت نشست سال جاری از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر مخالفان سامانه‌های تسلیحاتی خودکار هر چه زودتر اقدامی در این باره صورت ندهند، ممکن است فرصت را برای همیشه از دست بدهند و این نوع تسلیحات به تولید انبوه برسند تا جایی که همه کشورها صاحب چنین تسلیحاتی باشند.

سامانه‌های تسلیحاتی تمام خودکار، تعیین هدف و رهگیری آن را بدون نیاز به کنترل انسانی انجام می دهند.

بیشتر بخوانید: ربات‌های قاتل، کابوس انسان قرن 21

ورهام در این باره گفت پویش تحت مدیریت او در حال حاضر به دنبال تحریم آن نوع تسلیحات تمام خودکاری است که هنوز تولید نشده‌اند، اما بسیاری از کشورها در مرحله طراحی و تلاش برای ساخت آنها هستند.

از سوی دیگر، بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر، برخی کشورها در حال حاضر از سلاح‌های نیمه خودکار استفاده می‌کنند. همچنین چندین کشور –از جمله آمریکا، چین، کره جنوبی، روسیه و انگلیس– به همراه رژیم صهیونیستی در حال توسعه سلاح های تمام خودکار هستند. 

انتهای پیام/

راه‌اندازی کارزار مبارزه با سامانه‌های تسلیحاتی تمام‌خودکار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار