آیا شما هم تا به حال تصور نابودی زمین به دست ربات‌ها را در ذهن خود پرورانده‌اید؟ به نظر می‌رسد این کابوس تا محقق شدن فاصله چندانی ندارد.

ربات‌های قاتل، کابوس انسان قرن ۲۱به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، طی قرون متمادی انسان‌ها به دفعات رو‌ در‌ روی یکدیگر ایستاده‌اند و برای دفاع یا ارضای جاه‌طلبی‌های خود، همدیگر را به قتل رسانده‌اند؛ اما اکنون انسان در آستانه قرن 21 میل به سلطه‌جویی و ستیز را به شیوه‌ای مدرن در خود پرورش داده و برای اعمال خشونت به دامن ربات‌ها پناه برده است. به نظر می‌رسد در برهه‌ای از تاریخ که انتظار می‌رود شعارهای صلح جهانی به بار نشیند، مفهوم انسانیت بیش از همیشه رنگ باخته و چهره بشریت در حال محو شدن است.

پروژه ساخت ربات‌های قاتل بیشتر یادآور داستان‌های علمی-‌ تخیلی است؛ اما با پیشرفت‌های چشمگیری که در حوزه هوش مصنوعی به دست آمده، تولید ماشین‌هایی که مرگ یا زندگی انسان‌ها در گرو تصمیم‌ آن‌هاست، وارد مرحله جدیدی شده است.

اما ربات قاتل چیست و چگونه کار می‌کند؟
ربات قاتل یک سلاح کاملا مستقل است که می‌تواند اهداف را بدون دخالت انسان انتخاب و نابود کند. این ربات‌ها در حال حاضر وجود ندارند اما فناوری دستیابی به آن‌ها به سرعت در حال پیشرفت است.

ربات قاتل حاصل پیشرفت فناوری هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی که در سال 1956 توسط جان مک کارتی، یک مهندس کامپیوتر ابداع شد به شبیه‌سازی فرآیندهای هوشی انسان توسط ماشین‌آلات، به ویژه سیستم‌های کامپیوتری گفته می‌شود. این فرآیند شامل یادگیری (کسب اطلاعات و قواعد و استفاده از آنها)، استدلال (استفاده از قوانین برای رسیدن به نتایج تقریبی یا قطعی) و خود اصلاحی است.

استفاده از موتور جست‌وجوگر گوگل یا وب‌‎گردی در سایت آمازون نمونه‌ای ابتدایی از مواجهه با هوش مصنوعی در زندگی امروزی است، اما گفته می‌شود که نوع پیشرفته این فناوری به "خودآگاهی" نیز دست خواهد یافت. دسترسی به چنین فناوری برای تولید ربات‌های قاتل نگرانی بسیاری از نخبگان و کشورها را برانگیخته است.

ممنوعیت یا محدودیت!
به گزارش بی‌بی‌سی، «طرفداران ربات‌های قاتل معتقدند که شاید قوانین کنونی جنگ برای رفع مشکلات حاضر کافی باشد، اما در طول زمان این مشکلات پیشرفته‌تر خواهند شد و روش مقابله با آن نیز باید توسعه یابد. بنابراین به جای ممنوعیت کامل استفاده از ربات‌های قاتل باید یک تعلیق موقت برای استفاده از آنها (تا زمان نیاز) در نظر گرفت.»

بی‌بی‌سی در ادامه اضافه می‌کند: «با این وجود مخالفان ربات‌های قاتل آن را تهدیدی برای بشریت دانسته و خواستار ممنوعیت کاربرد این سلاح هستند.»

از زمانی که انسان ساخت ربات‌های هوشمند را آغاز کرد، تسخیر جهان توسط ربات‌ها به کابوسی برای بشر تبدیل شد. سوال مهمی که پیش می‌آید این است که اگر هوش مصنوعی در طول زمان به سطحی از پیشرفت دست یابد که در تمام زمینه‌های ادراک از انسان پیشی بگیرد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در سال 2015 بیش از 100 کارشناس برجسته در زمینه رباتیک از سازمان ملل درخواست کردند تا از توسعه فناوری ربات‌های قاتل جلوگیری کند. متخصصان بر این باورند که توسعه این فناوری از نظر اخلاقی "اشتباه" است.

در این راستا، کمپینی نیز برای ممنوعیت استفاده از ربات‌های قاتل تشکیل شده است. تاکنون 26 کشور از ممنوعیت استفاده از ربات‌های قاتل حمایت کرده‌اند و گفته می‌شود که لیست حامیان این کمپین در حال گسترش است.

در این میان افراد سرشناس دنیا با پیش‌بینی‌های خود بر وحشت ظهور ربات‌های قاتل افزوده‌اند. استیون هاوکینگ، نظریه‌پرداز و فیزیکدان معروف انگلیسی می‌گوید: «هوش مصنوعی فراخوانی برای پایان نسل بشر است.» الون ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا موتورز و اسپیس اکس نیز ساخت ربات‌های قاتل را به "احضار شیطان" تشبیه کرده است.

آیا چنین پیش‌بینی‌هایی موثر واقع خواهند شد؟
به گزارش نکست‌وب‌نیوز، متخصصان هوش مصنوعی در بخشی از اجلاس مجمع جهانی اقتصاد (داووس 2018) گردهم آمدند تا در مورد آینده سلاح‌های خودمختار (ربات‌های قاتل) به گفت‌وگو بنشینند.

مهمانان حاضر در این اجلاس طی کنفرانسی که پیرامون موضوع هوش مصنوعی و ربات‌های قاتل تشکیل شده بود، دیدگاه‌های خود را در مورد استفاده از ربات‌های قاتل بیان کردند. به نوشته این وبسایت، بیشتر افراد ترجیح می‌دهند به جای فرستادن فرزندان خود به جنگ از ربات استفاده کنند اما به هیچ وجه مایل نیستند که دشمن برای شکار آن‌ها از ربات قاتل استفاده کند.

اما چالش‌های دیگری نیز جان انسان را تهدید می‌کند!
چالش اصلی در این است که هر فردی می‌تواند یک ربات قاتل داشته باشد. تنها چیزی که به آن نیاز دارید یک ربات ارزان قیمت، یک دوربین و دریافت چند کد از اینترنت است. حتی لزومی ندارد به مهمات گرم دسترسی داشته باشید، تنها ضربه یک سنگ که با شدت توسط ربات پرتاب شود نیز موجب مرگ انسان خواهد شد.

علاوه بر این امکان دستیابی هکرها به سیستم ربات‌ها را نیز باید در نظر گرفت. ممکن است این فناوری پس از تولید به راحتی تحت کنترل افراد فاقد "صلاحیت دولتی یا نظامی" قرار گرفته و برای مقاصد شخصی استفاده شود.

با این وجود، علی‌رغم سیل مخالفت‌هایی که در سرتاسر جهان به راه افتاده است، طبق گزارش سی‌ان‌بی‌سی، بزرگترین کمپانی‌های دنیا در حال سرمایه‌گذاری بر روی هوش مصنوعی هستند و به نظر نمی‌رسد که از روند پیشرفت این فناوری کاسته شده باشد.

کشورهای پیشرو در زمینه ساخت ربات‌های قاتل

بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر 40 کشور جهان از جمله آمریکا بر روی این فناوری کار می‌کنند. پایگاه خبری دیفنس‌نیوز در گزارشی عنوان کرده که پنتاگون سرمایه‌گذاری هنگفتی بر روی تحقیق و توسعه هوش مصنوعی و سلاح‌های خودمختار انجام داده است.

سال 2016 خبرگزاری سان‌آنلاین به طور انحصاری به تحقیقی تحت عنوان «شروع یک رقابت غیرقانونی» دسترسی پیدا کرد که گواهی بر ساخت سلاح‌های خودمختار بدون نیاز به کنترل انسان بود.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد که آمریکا، روسیه و چین وارد یک رقابت نامرئی برای توسعه و دستیابی به ربات‌های قاتل شده‌اند. با این وجود، پیشرفت آمریکا در این زمینه دو رقیب دیگر آن یعنی روسیه و چین را نگران کرده است.

ارتش آمریکا پیش از این، پهپادهایی را آزمایش کرده است که به نرم‌افزارهای تشخیص چهره مجهز هستند و قادرند نیروهای دشمن را شناسایی و به اختیار خود هدف‌گیری کنند. 

روسیه نیز در سال 2017 با انتشار ویدئویی از کارخانه کلاشنیکوف و نشان دادن رباتی که با اسلحه در هر دو دست به سمت هدف شلیک می‌کرد، توانایی نظامی خود را در ساخت ربات‌های قاتل به نمایش گذاشت.

همچنین، در اواخر سال 2017 گوگل اعلام کرد که یک آزمایشگاه هوش مصنوعی را در پکن افتتاح کرده است. دیفنس‌پست در گزارشی ادعا کرده است، بازگشت ناگهانی گوگل به چین آن هم 7 سال پس از ترک این کشور، نقش کلیدی چین در توسعه هوش مصنوعی را تصدیق می‌کند. چین در این سال ابراز امیدواری کرد که با سرمایه‌گذاری 150 میلیارد دلاری خود در زمینه هوش مصنوعی تا سال 2030 بتواند رهبری این فناوری را در جهان به دست گیرد.

ظهور ربات‌های قاتل حقیقتی تکان دهنده و یکی از پیامدهای تلخ پیشرفت فناوری برای بشر است و در حالی که جامعه بین‌الملل برای وضع قوانین ممنوعیت استفاده از این فناوری تلاش می‌کند، کابوس انسان قرن 21 هر روز به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود.

در حال حاضر، گستره این تهدید محدود به فیلم‌های تخیلی است اما شاید روزی که تسلیحات هوشمند از جمله ربات‌های قاتل با قلب آهنین خود به دشمن شماره یک بشر تبدیل شوند، چندان دور نباشد؛ همانطورکه هم‌اکنون نیز برخی معتقدند در نسل بعدی جنگ‌ها، کشورهایی که تسلیحات هوشمند در اختیار ندارند، سربازان خود را باید به جنگ ربات‌ها بفرستند!

نویسنده: مرضیه کدخدایی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۶
ممنون از سایت خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۱ بهمن ۱۳۹۶
عالی بود
آخرین اخبار