سرپرست اداره میراث فرهنگی کازرون گفت: بقعه شیخ ابواسحاق کازرونی مرمت شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمدرضا معینی سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون اظهار داشت: استحکام بخشی، بازسازی تزیینات وابسته به معماری، گچبری‌های بنا، نورپردازی داخلی طراحی و تعویض سیستم برق رسانی و عایق بندی پشت بام، از کار‌های انجام شده در مرمت این بنا است.

شیخ ابواسحاق کازرونی عارف قرن پنجم هجری قمری است که بقعه او در ۲۹/۶/۱۳۵۶ به شماره ثبت ۱۵۰۹ در فهرست آثار ملی – تاریخی ایران به عنوان یکی از شاخص‌ترین آثار معماری شهر کازرون به ثبت رسیده است.

شیخ ابواسحاق از عارفان بزرگ ایران در اواخر قرن چهارم و پنجم در پانزدهم رمضان سال ۳۵۲ هجری قمری در ده اهرنجان در نورد کازرون دیده به جهان گشود و در سال ۴۲۶ هجری قمری از دنیا رفت.

شیخ ابواسحق درراستای ترویج دین اسلام با ساخت مسجدی در صحرای نورد کازرون و گسترش و توسعه بنای آن در مقام مسجد جامع، سبب شد تا با روی آوردن هر چه بیشتر مردم به این مسجد به تدریج خانه‌ها و عمارت‌های زیادی در حوالی آن ساخته شود و بدین ترتیب هسته مرکزی کازرون که پیش از آن، سه بخش جدا از هم به نام‌های نورد، دریست و راهبان بود شکل گیرد.

کتاب فردوس المرشدیه فی اسرار صمدیه مهمترین سیرت نامه شیخ ابواسحاق کازرونی نوشته محمود بن عثمان در سال ۷۲۸ هجری قمری است که در آن به شرح زندگانی و اقدامات وی در جهت ترویج دین اسلام پرداخته شده است.

مقبره وی در ضلع شرقی مسجد جامع و در محله گنج آباد کازرون (محله کوزه گران) در داخل بنای کوچک مربع شکلی به ابعاد ۴×۴، که در طی چندین قرن دستخوش تحولات معماری شده قرار دارد.

شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.
انتهای پیام/ر

بقعه شیخ ابواسحاق کازرونی مرمت شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار