معاون بهبود روش‌های اداره کل تشکیلات شهرداری تهران گفت: با توجه به شرایطی که شهرداری تهران در آن قرار دارد، موضوع استقرار معماری سازمانی نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت و الزام است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، احد درویش متولی معاون بهبود روش‌های اداره کل تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری تهران اظهار کرد: معماری سازمانی یک ابزار مناسب برای مدیریت تغییر، برنامه ریزی و مدیریت پیچیدگی‌های سازمان است و ناگزیر به ایجاد چنین قابلیتی هستیم.

وی پیرامون ضرورت انجام این پروژه توضیح داد: شهرداری تهران عمدتا در یک دهه اخیر با وسعت یافتن ماموریت ها، کارکرد‌ها و خدماتش به ابر سازمانی تبدیل شده است که دیگر ساختار و رویه‌های موجود پاسخگوی مدیریت این سطح از پیچیدگی و مناسبات متاثر از آن نیست.

معاون بهبود روش‌های اداره کل تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری تهران با ذکر این نکته که ویژگی یک سیستم کارآمد ارتباط منطقی اجزای آن با یکدیگر و با کلیت سیستم است، عنوان کرد: طی بیش از یک دهه این ارتباط منطقی اساسا در شهرداری تهران دچار اختلال شده و از یک منظر آسیب شناسانه این سازمان مبتلا به هرج و مرج سیستمی است.

وی موازی کاری، تعارضات نقش، کارکرد، مأموریت و در نهایت اتلاف منابع و نارضایتی شهروندان را حاصل این بی نظمی دانست و یادآور شد: در شهرداری تهران بسیاری از امور یا متولیان فراوان دارد که موازی کاری می‌کنند یا اصلا متولی ندارد و عملا رها شده که در نهایت ثمره آن چیزی جز بر باد رفتن سرمایه‌های سازمان و انحلال بهره وری نیست.

درویش متولی دلیل این امر را بی توجهی به موجودیت‌های درونی سازمان ذکر و اظهار کرد: متاسفانه طی سال‌های متمادی به جهاتی که عمدتا ناظر به کنش‌های سیاسی بوده بیش از اندازه به بخش‌های عملیاتی شهرداری به عنوان ابزاری برای کسب درآمد و ایجاد تصویر خدمت تکیه شد.

وی افزود: پیامد زیان بار این امر رها کردن درون سازمان به ویژه بخش‌های پشتیبانی و مدیریتی (حوزه برنامه ریزی، منابع انسانی و مالی و اقتصاد شهری) به حال خود و بی توجهی به ضرورت مدیریت پیچیدگی‌های به نسبت نوظهور سازمان بوده است.

معاون بهبود روش‌های اداره کل تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری تهران تأکید کرد: ما به معماری سازمانی از این جهت نیاز داریم که پیچیدگی‌ها و ارتباط بین صف، ستاد و اجزای مختلف سیستم را مدیریت و تغییرات متاثر از نیاز زمانه را ایجاد کند.

وی با تأکید بر اینکه معماری سازمانی یک فرآیند مستمر مشارکتی است، خاطرنشان کرد: این امر به ما کمک می‌کند تا هر آنچه به عنوان موجودیت‌های سازمانی داریم را در یک جهت قرار داده و هم راستا کنیم.

درویش متولی با اشاره به اینکه زمانی که معماری سازمانی وجود داشته باشد، می‌توان پروژه‌هایی را تعریف کرد که اهداف مدیریت را تحقق ببخشد، افزود: اگر پایه‌ای از معماری سازمانی وجود داشته باشد پروژه‌های اصلاح ساختار، بهبود فرآیند‌ها و ایجاد سیستم‌های اطلاعاتی و اپلیکیشن‌ها در ارتباط و نسبت با آن تعریف شده و چارچوبی منسجم و روشمند پیدا می‌کند.

به گفته وی برای شکل‌گیری حد مطلوبی از معماری سازمانی باید در درون سازمان قابلیت‌های لازم از جمله ساختار راهبری آن و توانمندی نیروی انسانی بوجود آید، همچنین نحوه ارتباط و نقش‌های سایر واحد‌های سازمانی دخیل و موثر نیز مشخص شود که این‌ها از خروجی‌های مهم پروژه‌ای است که در این اداره کل تعریف شده است.

معاون بهبود روش‌های اداره کل تشکیلات و بهبود روش‌ها در پایان با تاکید بر اینکه ارتقای بهره وری، ارائه خدمات مطلوب‌تر و کسب رضایت شهروندان نسبت وثیقی با بهبود سیستم و رویه‌ها و فرآیند‌های سازمانی دارد عنوان کرد: این اداره کل مصمم است که نقش و کارکرد واقعی خود را در راستای تحقق اهداف برنامه‌های تحول اداری و برنامه ابلاغی شهردار تهران بازیابد و در این راه با کنارگذاشتن انفعال سال‌های گذشته از همه ظرفیت‌های ملموس و ناملموس سازمان بهره گیرد.

انتهای پیام/

ضرورت استقرار معماری سازمانی در شهرداری تهران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار