
به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسماعیل نجار معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور صبح امروز در همایش رسانهها و فناوریهای اطلاعاتی در خدمت کاهش خسارات بلایای طبیعی در دانشگاه علامه طباطبایی طی سخنانی اظهار داشت: زلزله روز ۲۱ آبان ۱۳۹۶ در بخشهای قابل توجهی با آخرین زمین لرزههای مخرب کشور از جمله بم و ورزقان تفاوت داشت، زلزله کرمانشاه با بزرگای ۳/۷ و شعاع تأثیر ۱۴۰ کیلومتر از زلزلههای بم و ورزقان بسیار شدیدتر بود.
نجار افزود: یکی از مهمترین تفاوتها در این زلزله با حوادث گذشته، حضور و پوشش گسترده رسانههای مجازی و شبکههای اجتماعی برای انتشار اخبار و تحلیلها در خصوص این زلزله است که سازمان مدیریت بحران کشور با تشکیل کمیته اطلاع رسانی در محل وزارت کشور و با حضور تمام دستگاهها و نهادها برای مدیریت افکار عمومی و رسانهای و پیشگیری از گسترش شایعات را در دستور کار خود قرار داد.
معاون وزیرکشور با تاکید بر تدوین نقشه راه مدیریت اطلاع رسانی در زمینه بحران بر پایه تجربیات و درس آموختههای زلزله اخیر کرمانشاه گفت: سازمان مدیریت بحران کشور و تمامی سازمانهای خدماتی و امدادی برای حفظ جان و سرمایههای مردم و کشور در برابر حوادث و سوانح طبیعی تلاش میکنند چرا که این امر وظیفه تک تک شهروندان و مدیران جامعه است.
وی افزود:مهمترین رکن در مدیریت حوادث، افزایش آمادگی و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای به حداقل رساندن خسارات و تلفات در صورت وقوع است.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نقش رسانهها در این زمینه را بسیار مهم و حیاتی دانست و افزود: رسانهها با پیگیری چالشها و مشکلات مدیریت بحران کشور به عنوان دیده بان و چشمهای هوشیار جامعه، وضعیت ایمنی و آمادگی کشور در برابر حوادث را رصد و زنگ هشدار را برای مردم و مسئولان به صدا در بیاورند.
وی تصریح کرد: همانطور که در مدیریت بحران، پیش بینی و پیشگیری رکنی مهم و حیاتی است، رسانهها نیز باید دغدغه ایمنی در برابر حوادث را در طول سال داشته باشند و ضمن تشریح الگوهای رفتاری مناسب، مردم را برای شرایط وقوع حوادث آماده کنند، موضوعی که متاسفانه در کشور ما رعایت نشده و رسانهها بلافاصله پس از وقوع یک حادثه، بدون درک حساسیتهای موجود در جامعه به پررنگ کردن نقاط ضعفها و مشکلات موجود پرداخته و پس از فروکش شدن فضای احساسی زمان حادثه، باز موضوع فراموش می شود تا حادثه بعدی.
رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور با اشاره به اعتماد مردم به نهادهای مسئول به عنوان مهمترین شرط مدیریت موفق و کارآمد شرایط بحرانی گفت: همگان دیدیم که در حوادث اخیر چگونه شایعات بدون اسناد علمی و تخصصی، مردم و جامعه را نگران کرد. رسانهها نقش مهمی در اعتماد سازی و انعکاس اخبار و مطالب صحیح و مورد نیاز جامعه در شرایط بحرانی را دارند. به نظر میرسد پرداختن به موضوعی که کذب بودن آن توسط مراجع قضایی مشخص شده و بارها توسط سازمان مدیریت بحران کشور به رسانههای مختلف اعلام شده، در شرایطی که جامعه به خاطر ترس از وقوع زلزله در تهران ملتهب بوده، کمکی به مدیریت بحران کشور نکرده و به دور از مسئولیتهای حرفهای و اجتماعی یک رسانه است.
نجار در ادامه با اشاره به برخی از نقاط ضعف و قوت مدیریت زلزله اخیر کرمانشاه، از منظر رسانهای اشاره و نکاتی را پیرامون الزامات و نیازمندیهای موضوع رسانه و مدیریت بحران بیان کرد.
معاون وزیرکشور نقاط قوت اقدامات اطلاع رسانی در این رخداد طبیعی را تشکیل شورای عالی مدیریت بحران و با دستور وزیر محترم کشور و انتخاب سخنگوی ستاد مدیریت بحران کشور برای اولین بار و در ساعت اولیه وقوع حادثه در یک سانحه بزرگ برشمرد.
نجار گفت: بلافاصله بر این اساس کمیتهای متشکل از تمام دستگاهها و نهادهای ذیربط مدیریت بحران کشور ابتدا در سازمان و سپس در ستاد مدیریت بحران کشور (وزارت کشور) تشکیل شد و این کمیته تا چند روز پس از وقوع سانحه برای اطلاع رسانی و حفظ آرامش جامعه فعالیت داشت.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از تجمیع تمام اطلاعات و آمارها در درون کمیته اطلاع رسانی به عنوان دیگر نقاط قوت اقدامات اطلاع رسانی در زلزله غرب کشور یاد کرد و افزود: برای اولین بار رسانهها جهت اطلاعات و اخبار از سخنگوی سازمان موضوعات را پیگیری و رصد می کردند که خود این امر موجب یکپارچگی در بروز اطلاعات شد.
رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور در بخش دیگری از سخنان خود به نقاط ضعف اطلاع رسانی این زلزله پرداخت و افزود: این اولین سانحه بزرگ کشور پس از گسترش شبکههای مجازی به معنای امروزی بود که گسترش شایعات در این بخش منجر به تردید افکار عمومی در ارائه خدمات دولتی مناسب و به موقع شد.
نجار گفت: گسترش شایعات مبنی بر هشدار نسبت به احتمال وقوع زلزله شدید در پایتخت مطرح شد که بسیاری از شهروندان تهرانی و دیگر شهرها را نگران کرد در این بین حاشیهها و شایعاتی مبنی بر لغزش گسلهای موجود و احتمال ادامه زلزله در دیگر مناطق کشور قوت گرفت.
وی به شایعه" آزمایشات هستهای و اتمی در فعال سازی گسلهای زمین" در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: حضور برخی از اشخاص مشهور در منطقه اعم از ورزشکار، گزارشگر، بازیگر و ... به تغییر نگرش مردم در خصوص توانایی نداشتن نظام حاکم بر مدیریت بحران کشور برای امدادرسانی و خدمات رسانی منجر شد.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ابراز نگرانی برخی از تحلیلگران متخصص حوزه زلزله شناسی را موجب ایجاد تشویش اذهان عمومی و ترس مضاعف بین مردم بیان کرد و افزود: این موضوع که امکان دارد این زلزله سایر گسلهای کشور را فعال کرده باشد که در همین حین زلزلههای خوزستان و کرمان این نگرانیها را افزایش داد.
معاون وزیر کشور در پایان سخنانش به تشریح الزامات مشارکت رسانهها در مدیریت بحران پرداخت و گفت: به نظر میرسد سطح اطلاع رسانی هر مجموعه و دستگاه باید از قبل مشخص باشد تا بتوان در یک اقدام هماهنگی، شرایط را بدون تردید و کم و کاستی به اطلاع هموطنان به ویژه مردم آسیب دیده رساند. در این راستا دستورالعمل اطلاع رسانی و فرآیند اجرایی آن در مدیریت بحران توسط سازمان تهیه شده و قرار است پس از تصویب در شورای هماهنگی مدیریت بحران به دستگاهها ابلاغ شود.
نجار با تاکید بر معرفی افراد ثابت و جایگزین در کمیته اطلاع رسانی توسط دستگاهها و به اشتراک گذاری این اطلاعات جهت دسترسی آسانتر دستگاهها به یکدیگر تصریح کرد: هماهنگی مسئولان در اطلاع رسانی با رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران و سخنگوی ستاد مدیریت بحران و توجه به سطح و میزان اطلاع رسانی دستگاه بدین منظور که هر دستگاهی خارج از وظایف خود اطلاع رسانی کنند.
انتهای پیام/