
مراسم رونمایی از تراموا با حضور مسعود پزشکیان رییس جمهور، علیرضا زاکانی شهردار تهران و جمعی از مدیران لشگری، کشوری و شهری در یکصد و شصت و ششمین پویش امید و افتخار برگزار و از تراموا، اتوبوسها و تاکسیهای برقی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران که به همت شهرداری پایتخت و همراهی دولت خریداری شدهاند، رونمایی شد.
در این آیین همچنین قرار است قرارداد آغاز عملیات خط ۸ و ۹ متروی تهران نیز امضا میشود.
توسعه ناوگان حمل و نقل تهران این بار به ایستگاه اتوبوسهای برقی رسیده است، امروز با رونمایی از ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی، تعدادی از آنها در مسیر میدان جمهوری به میدان بهارستان بکار گرفته و پایتختنشینان برای جابجایی از این مدل حمل و نقلی استفاده خواهند کرد.
براساس آمارهای موجود روزانه ۲۰ میلیون تردد در تهران انجام میشود که به واسطه چنین ترددها با آمارهای بالا، پایتخت نیازمند توسعه ناوگان حمل و نقل برای تسهیل تردد همه شهروندان و مسافران در این کلانشهر است.
در همین راستا برنامه ریزی برای افزایش خدمات در حوزه حمل و نقل تهران در مسیر پیشرفت قرار گرفته است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره رونمایی از اتوبوسهای برقی با حضور رییس جمهور گفت: بلافاصله پس از رونمایی تردد این اتوبوسها در مسیر خط میدان جمهوری اسلامی - میدان بهارستان آغاز میشود البته در این روز بسته جدید حملی و نقلی پایتخت شامل تراموا، اتوبوسها و تاکسیهای برقی همزمان رونمایی شد.
محسن هرمزی ادامه داد: در همین راستا تعداد ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی، بیش از یک هزار و ۷۰۰ دستگاه تاکسی برقی و ۱۵۰ دستگاه خودروی برقی پلیس راهور تهران بزرگ و همچنین ۲ رام تراموای چرخ لاستیکی بهعنوان مُد جدید حمل و نقل، در مراسمی با حضور ریاست جمهوری به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه شدند و قرارداد آغاز عملیات خط ۸ و ۹ متروی تهران نیز به امضا رسید.
تهران با جمعیت ۱۵ میلیون نفری نیاز به توسعه حمل و نقل به ویژه در بخش ناوگان عمومی دارد، زیرا اگر حمل و نقل عمومی در پایتخت گسترش چشمگیری نداشته باشد، معابر این کلانشهر گنجایش این همه تردد را با خودروهای شخصی ندارد بنابراین باید با افزایش اتوبوسها، تاکسیها، تراموا و مترو تهران این پیشرفتها را روز به روز شاهد باشیم.
آمارهای موجود نشان میدهد که سه هزار و ۷۱ دستگاه اتوبوس فعال وظیفه جابجایی مسافران در پایتخت را برعهده دارند، میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی ۱۳.۶ سال است البته در مجموع پنج هزار و ۳۱۹ هزار دستگاه ناوگان فعال و غیرفعال اتوبوسرانی در تهران است که سه هزار و ۱۰۹ دستگاه مربوط به ناوگان بخش خصوصی و ۲ هزار و ۲۱۰ دستگاه نیز به ناوگان بخش عمومی تعلق دارد.
همچنین اکنون هفت خط مترو در نقاط مختلف کلانشهر در حال جابجایی مسافران در میان حجم انبوهی از حضور مردم در این وسیله حمل و نقل عمومی استفاده میکنند، اما هیچ کدام از این وسایل نقلیه عمومی جوابگوی تردد ۲۰ میلیونی در تهران به عنوان پایتخت ایران نیست. ۸۰ هزار دستگاه تاکسی در تهران وظیفه جابجایی مسافران در مناطق ۲۲گانه پایتخت را به عهده دارند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز به رونمایی اتوبوسهای برقی اشاره کرد و گفت: به همین واسطه بسته حمل و نقل برقی تهران شامل اتوبوسهای هایگر برقی رونمایی شد و به تدریج اتوبوسها در خطوط مختلف تهران بکارگیری میشود همچنین تراموای چرخ لاستیکی نیز وارد تهران شده و در حال تست است.
احمد قیومی درباره تعداد اتوبوس برقی از محل قرارداد چین به تهران اظهار کرد: تا امروز ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی از این کشور به پایتخت وارد شده و مابقی اتوبوسها نیز به تدریج وارد میشود و تا خرداد ماه سال آینده ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی در پایتخت خواهیم داشت.
وی ادامه داد: از محل قراردادهای دیگر با سایر خودروسازان داخلی همانند اسنا، عقاب افشان و دیگر شرکتها، امید است تا خرداد ماه مابقی اتوبوسهای مورد قرارداد با این شرکتها تحویل داده شود که با این اتوبوسهای جدید، تعداد ناوگان اتوبوسرانی به هفت هزار دستگاه اتوبوس میرسد و وضعیت ارتقا مییابد.
قیومی با بیان اینکه این اقدامات و نگاه برای تامین اتوبوس در ۴۰ سال اخیر به حمل و نقل و پیگیری استراتژیک برقیسازی انجام نشده است، گفت: برقیسازی با توجه به شرایط آلودگی هوای تهران یک کار ضروری و نوین است که باید این مهم در تهران اجرایی میشد و مفتخریم به اینکه میتوانیم ناوگان برقی را در اختیار مردم قرار دهیم.