باستان‌شناسان مصری موفق به کشف یک سری قبر مخفی در گورستان ناشناخته‌ای در مصر شدند.

کشف قبرهای مخفی در مصربه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،این گنجینه‎های برای 2000 سال دست‌نخورده باقی مانده‌اند. باستان‌شناسان از کشف این گورستان 2000 ساله بسیار هیجان‌زده هستند.

قدمت این گورستان به اواخر دوره فرعون‌ها و سلسله تولمیک بازمی‌گردد. در این گورستان هشت قبر وجود دارد که هر کدام شامل چند تابوت سنگی می‌شود. این گورستان زیرزمینی در جنوب قاهره در استان مینیا قرار دارد و شش کیلومتر از گورستان «خمون» فاصله دارد.

این مجموعه شامل چند چاه تدفینی می‌شود که برخی از آنها گورهای خانوادگی هستند.

خالد الانانی، وزیر آثار باستانی مصر در این باره می‌گوید: «حداقل پنج سال زمان برای مطالعه و بررسی این گورستان نیاز داریم».

حفاری‌ها از اواخر سال گذشته توسط مصطفی وزیری، دبیر کل شوارای عالی آثار باستانی، آغاز شد. تیم تحقیقاتی به دنبال بخش مخفی گورستان مصر باستان بودند.

براساس نوشته‌های روی یکی از قبرها، مشخص شد که این قبر خاص متعلق به کاهن بالارتبه‌ای توت، خدای دانش، جادوگری، ادبیات، خرد و اختراعات مصر باستان، است.

کشف قبرهای مخفی در مصر+تصاویر

طبق هیروگلیف‌های روی کاسه‌ شیشه‌ای نام این کاهن «جوهوتی اردیس» بوده است. همچنین به این کاهن لقب «یکی از پنج نفر برتر» را داده بودند که برای کاهنان ارشد توت به کار می‌رفته است.

چهار کاشه شیشه‌ای در این قبر کشف شده است که از مرمر سفید تراشیده شده بودند. همچنین درهای این کاسه‌ها به شکل سرهای چهار پسر خدای هوروس بودند که در شرایط سالمی به سر می‌بردند و شامل ارگان‌های کاهن مومیایی شده بودند.

علاوه بر این، تیم تحقیقاتی توانست 1000 اوشابتی‌، تندیس‌های کوچکی از خدمتکاران که در هنگام مرگ در قبر مصریان گذاشته می‌شدند تا شخص مرده را در جهان باقی یاری کنند، را در این قبر پیدا کرده‌اند.

کشف قبرهای مخفی در مصر+تصاویر

ظاهر مومیایی نشان می‌دهد که این شخص از افرد بلند مرتبه جامعه آن دوره بوده است؛ این مومیایی مزین به طوق برنزی است که تصویری از الهه نات، ایزد بانوی آسمان، را نشان می‌دهد که بال‌های خود را به نشان محافظت از متوفی باز کرده است.

مهره‌های قرمز و آبی رنگ از سنگ‌های زینتی، ورق‌های برنزی، چهار گردن‌آویز از جنس سنگ‌های نیمه قیمتی و دو چشم برنزی مزین به کریستال و عاج فیل در کنار این مومیایی کشف شده است.

در این آرامگاه 13 قبر پیدا شده است. به نظر می‌رسد یکی از قبرها یک گور خانوادگی باشد. در کل 40 تابوت سنگی از هشت قبر کشف شده است.


بیشتر بخوانید:۵۰۰ ساعت تلاش برای بازسازی چهره زن ۳۰۰۰ ساله مصری+ تصاویر


کشف قبرهای مخفی در مصر+تصاویر

این که چند تابوت دیگر در این گورستان مخفی وجود داشته باشد، هنوز مشخص نشده است. سال گذشته، سازمان آثار باستانی مصر اعلام کرد که قبری شامل حداقل 17 مویایی در «تونا الجبل» کشف کرده است.

ارتباط این منطقه با توت نیز تائید شده است. پیش از این نیز باستان‌شناسان هزاران بابون و لک‌لک، حیوانات مقدس توت، مومیایی‌شده در این منطقه کشف کرده بودند.

سازمان آثار باستانی امیدوار است که این اکتشافات منجر به افزایش صنعت گردشگری در مصر شود.

کشف قبرهای مخفی در مصر+تصاویر

منبع:آنا

انتهای پیام/

کشف قبرهای مخفی در مصر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار