هند برای نخستین بار با پول ملی خود در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند تا بتواند مشکلات ناشی از تحریم‌های آمریکا را دور بزند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه اکونومیک تایمز نوشت: نگرانی درباره تحریم ها هند را بر آن داشته است برای سرمایه گذاری در ایران از روپیه استفاده کند.

این نشریه افزود: هند برای نخستین بار به غیر از دو کشور بوتان و نپال در یک کشور خارجی یعنی ایران با پول ملی خود سرمایه گذاری می کند تا بتواند مشکلات ناشی از تحریم های قریب الوقوع آمریکا را دور بزند.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران قرار است در نشست روز شنبه خود برای عملی کردن این سرمایه گذاری راهکاری بیابند.

سرمایه‌گذاری هند در ایران با پول ملی خود

روحانی در دیدار خود با سران هند و در سخنرانی‌اش در یک نشست تجاری به دنبال جلب سرمایه گذاری در بخش های مختلف ایران از جمله بنادر، شبکه ریلی و مناطق آزاد تجاری خواهد بود. به گفته منابع مطلع هند تصمیم گرفته است با پول ملی خود در ایران سرمایه گذاری کند که پس از سرمایه گذاری در دو کشور نپال و بوتان در نوع خود بی سابقه خواهد بود.

سرمایه‌گذاری هند در ایران با پول ملی خود

پولی که هند به روپیه در ایران سرمایه گذاری می کند از طریق فرآیندهای بانکی به ریال ایران تبدیل خواهد شد. یکی از پروژه هایی که هند در آن سرمایه گذاری می کند، توسعه بندر چابهار است. هندوستان که به بندر چابهار در ساحل شرقی ایران به عنوان راهی برای دسترسی یافتن به افغانستان می نگرد، به توسعه این مجتمع بندری کمک می کند. این بندر راه ورود دهلی به آسیای مرکزی و فراتر از آن محسوب می شود. از طرف دیگر، ایران در پروژه راه گذر شمال-جنوب یک ارتباط کلیدی محسوب می شود. توافق درباره نقش هند در فاز یک بندر چابهار هم احتمالا روز شنبه به امضا خواهد رسید.

در این سفر ایران و هند همچنین تلاش خواهند کرد تا اختلاف های موجود بر سر میدان گازی «فرزاد بی» را برطرف کنند. هیئتی از شرکت نفت و گاز پارس ایران در حال گفتگو در این زمینه هستند.

هند به دنبال گسترش روابط خود با ایران در بخش انرژی فراتر از واردات نفت از این کشور و مشارکت در میدان گازی «فرزاد بی» نیز است. غلامرضا انصاری، سفیر ایران در هند هفته گذشته در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب گفت: تعدادی از پروژه ها برای گسترش روابط بین ایران و هند وجود دارند که نه تنها برای هر دو کشور بلکه برای منطقه نیز مفید خواهند بود.

روحانی روز پنجشنبه وارد حیدر آباد شد.

 

انتهای پیام/

 

مبادلات تجاری هند و ایران با روپیه

 

 

برچسب ها: اقتصاد جهان ، تحریم ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار