نائب رئیس اتاق بازرگانی شیراز گفت: خشک‌سالی اثرات نامطلوبی زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی داشته که یک زنگ خطر برای کشور و استان محسوب می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمدصادق حمیدیان در جلسه کمیسیون کشاورزی این اتاق با موضوع بررسی اثرات خشک‌سالی در زیست‌بوم، اظهار داشت: ۹۵ درصد استان فارس متأثر از خشک‌سالی است درحالی‌که خشک‌سالی موضوعی است که در سال‌های گذشته می‌توانستیم با اتخاذ تصمیم‌های مدیریتی مناسب با آن و اثراتش مبارزه کرد.

وی بابیان اینکه موضوع آب در استان فارس نیازمند اقدامات جدی است، افزود: در صدور مجوز برداشت آب و حتی برخورد با تخلفات موضوعه انواع فشار‌های سیاسی و اجتماعی وجود دارد و فزون بر آن در بحث مصرف آب شاهد رعایت الگوی مصرف و ایجاد حساسیت نسبت به مصرف بهینه آب نیستیم.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق شیراز گفت: هنوز برخی از مسئولان و مردم ما عمق بحران آب را باور نکرده‌اند درحالی‌که برای مبارزه با خشک‌سالی و مصرف بهینه آب هر کس باید از خود شروع کند و در این زمینه فرهنگ عمومی و اراده ملی ایجاد شود.

حمیدیان تصریح کرد: با مرور وضعیت کشور در ۱۰۰ سال گذشته گفت: ازیک‌طرف سرانه آب تجدید پذیر ما در کشور در یک‌صد سال گذشته حدود ۱۳ هزار مترمکعب بوده که امروز این میزان به کمتر از هزار و ۷۰۰ مترمکعب کاهش پیداکرده و از سوی دیگر حجم تخریب منابع آب در این مدت‌زمان افزایش قابل‌توجهی پیداکرده است.

وی ادامه داد: هرچند استان فارس حدود هفت درصد از وسعت جغرافیایی، شش درصد جمعیت و حدود چهار و هفت‌دهم درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است لیکن مصرف‌کننده ۲۱ درصد آب زیرزمینی کشور است که این عدد در مبانی توسعه و استفاده از ثروت‌های میان نسلی بسیار نگران‌کننده است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی شیراز مطرح کرد: اگر میزان آب تجدید پذیر استان فارس ۱۱ و نیم میلیارد مترمکعب باشد حدود ۹ میلیارد مترمکعب از این میزان را مصرف می‌کنیم که پنج درصد در آب شرب و یک درصد در بخش صنعت استفاده می‌شود و حدود ۸۰ درصد در بخش کشاورزی، لیکن به دلیل عدم رعایت موازین علمی در بازاریابی، بازار رسانی و حتی تبدیل محصولات کشاورزی و توجه به ضایعات بالای آن نه‌تن‌ها بالغ‌بر دو میلیارد مترمکعب آب را به‌صورت ضایعات از دست می‌دهیم بلکه از همین محل اثرات جبران‌ناپذیری نیز بر زیست‌بوم به‌جای می‌گذاریم.

حمیدیان بیان کرد: ازآنجایی‌که آب امانتی ارزشمند است که در دست ماست و همگان مسئول هستیم تا آن را به نحو مطلوب به نسل آینده تحویل دهیم، ما در اتاق شیراز آماده همکاری با سازمان محیط‌زیست استان برای اجرای برنامه ایمنی آب و تشکیل کمیته مشترک در این زمینه هستیم.

وی افزود: ۵۷ شهرک صنعتی بزرگ و کوچک در استان فارس وجود دارد که از این تعداد تنها ۱۴ شهرک صنعتی دارای سیستم فاضلاب است که یکی از دلایل وجود سیستم‌ها، برخورداری شهرک‌ها از توجیه اقتصادی بوده که مابقی شهرک علیرغم سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده توجیه اقتصادی ندارد.

این مقام مسؤول بیان کرد: این شهرک‌ها که فلسفه ایجاد آن‌ها به دلیل خرید محبوبیت بوده است، با حبس منابع بزرگ اعتباری و عمرانی آثار نامطلوبی در اقتصاد کلان استان دارد که عمده علت آن را باید در فشار‌های سیاسی قبلی در راستای خرید محبوبیت دانست که در دوره‌های قبلی انجام‌شده و موضوع مهمی است که باید با تکرار آن برخورد شود.

حمیدیان تصریح کرد: انحرافات علمی و عملی در مسیر توسعه ۸۰ ساله کشور که می‌توان از آن با عنوان بی‌سامانی نظام تدبیر در اقتصاد کلان کشور یادکرد؛ توسعه همه‌جانبه و پایدار به‌عنوان یک مفهوم کیفی را تحت‌الشعاع قرار داده و کشور را با مشکلاتی مواجه ساخته که شدت و حدت اثرات خشک‌سالی را می‌توان از مصادیق آن شمرد.

وی ادامه داد: گره خوردن معیشت مردم با بسیاری از فعالیت‌های جاری آن‌ها در بخش‌های مختلف ازجمله کشاورزی موجب و محرک شیوع تخلف‌هایی در این بخش می‌شود که این تخلف‌ها به‌صورت ایجاد چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه و غیرمجاز از منابع آب کرد نمود پیدا می‌کند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی شیراز بابیان اینکه حل معضلات و بحران‌هایی که به‌طور مستقیم با ارتزاق مردم ارتباط دارد مستلزم چاره‌اندیشی درباره معیشت مردم است، گفت: اگر قرار است در بخش کشاورزی طرح نکاشت اجرا شود، باید ابتدا جایگزین این طرح مشخص و ارائه گردد.

حمیدیان بابیان اینکه ارائه راهکار‌های عملی نیازمند در نظر گرفتن توسعه همه‌جانبه است، تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد مذاکرات در موضوع‌های مختلف در محدوده چرایی موضوع‌ها است و خلاء بزرگی در خصوص علم چگونگی و ارائه راهکار‌های عملی مقابله با مسائل وجود دارد که عدم برقراری تعادل بین چرایی و چگونگی، موجب عدم تحقق نتیجه مطلوب خواهد بود.

در این جلسه اداره کل هواشناسی و محیط‌زیست استان فارس گزارش‌های تخصصی خود را در خصوص تأثیر خشک‌سالی بر زیست‌بوم استان و وضعیت آب‌وهوای استان ارائه کردند.
انتهای پیام/ر

بررسی اثرات خشک‌سالی در زیست‌بوم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.