پایگاه اینترنتی خبرگزاری اسپوتنیک در مصاحبه با یک تحلیلگر سیاسی حملات رژیم صهیونیستی به سوریه را مورد ارزیابی قرار داد.

اسرائیل قطعاً در حال نقض حاکمیت سوریه استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسپوتنیک در گزارشی نوشت: بنابر گزارش خبرگزاری سانا نیروی دفاع هوایی سوریه به حملات رژیم‌صهیونیستی در نزدیکی دمشق پاسخ دادند. اسپوتنیک این حملات را در مصاحبه با «منا علامی»، خبرنگار و تحلیلگر فرانسوی-لبنانی به بحث گذاشت. این خبرنگار درباره مسائل اقتصادی، امنیتی و سیاسی در جهان عرب می‌نویسد.

اسپوتنیک: به نظر شما افزایش تنش‌ها در مرز شمالی سرزمین‌های اشغالی چه تاثیری بر روابط اسرائیل با سوریه دارد؟

منا علامی: ما به وضوح شاهد حملات رژیم‌صهیونیستی به سوریه هستیم. این رژیم اعلام کرده بیش از صدبار سوریه را هدف قرار داده است. رژیم صهیونیستی در حال افزایش اقداماتی برای تامین امنیت خود در رابطه با سوریه است. به همین دلیل «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از بلندی‌های جولان، بازدید کرد. این رژیم اعلام کرده است اقدامات ایران در جنوب سوریه برایش خوشایند نیست.

اسپوتنیک: برخی بر این باورند که رژیم‌صهیونیستی برای جلوگیری از انتقال سلاح‌های پیشرفته به حزب‌الله لبنان حملات فوق را انجام می‌دهد. نظر شما در این باره چیست؟

منا علامی: حزب الله در اتفاقات اخیر -در سال 2006 و آخرین درگیری با رژیم‌صهیونیستی- توانایی استقرار یا توسعه موشک‌های زمین به زمین با دقت بیشتر را به دست آورده و توانسته بُرد این موشک‌ها و مهماتی را که حمل می‌کنند تغییر دهد.

اسپوتنیک: بنابراین رژیم‌صهیونیستی می‌گوید حملاتش حزب‌الله را هدف گرفته‌اند و حزب الله را گروهی تروریستی می‌داند. این در حالی است که سوریه مخالف حملات این رژیم است و آن را نقض حاکمیت خود می‌داند. نظر شما درباره این مسئله چیست؟

منا علامی: قطعا رژیم‌صهیونیستی در حال نقض حاکمیت لبنان و سوریه است. ممکن است اتهاماتی را که لبنان و رژیم‌صهیونیستی به یکدیگر وارد می‌کنند شنیده باشید. آنها بر سر مرزهای دریایی اختلاف نظر دارند و شاهد انجام عملیات شناسایی صهیونیست ها بر فراز جنوب لبنان هستیم. پس قطعا رژیم‌صهیونیستی به حاکمیت سوریه و لبنان احترام نمی‌گذارد.

اسپوتنیک: سوریه از رفتار متجاوزانه رژیم‌صهیونیستی نسبت به حاکمیت این کشور به سازمان ملل متحد شکایت کرده است. به نظر شما پاسخ این سازمان به سوریه چه خواهد بود؟

منا علامی: سوریه تاکنون چندین بار بویژه در سال‌های 2014 و 2017 از رژیم‌صهیونیستی در سازمان ملل شکایت کرده است. سازمان ملل همیشه رفتار رژیم‌صهیونیستی را محکوم کرده اما کاری برای مقابله با آن صورت نگرفته است. حتی اگر سازمان ملل قطعنامه‌ای علیه رژیم‌صهیونیستی صادر کند آمریکا همیشه در کنار این رژیم می‌ماند و آن را وتو می‌کند.

اسپوتنیک: شرایط کنونی سوریه بسیار سخت شده است. این جنگ به کجا خواهد رسید و کشورهای مختلف با منافع متفاوت چگونه در این جنگ با یکدیگر کنار خواهند آمد؟

منا علامی: از ماه دسامبر –حتی از تابستان- شنیده‌ایم که برخی قدرت‌ها اعلام کرده‌اند برای معارضان سوری کمک ارسال می‌کنند. پس می توان گفت از سپتامبر-اکتبر ما شاهد تغییراتی در جنگ سوریه بوده‌ایم. تنش‌های سوریه در حال منطقه‌ای شدن است. پیش از این، قدرت‌های منطقه‌ای با حمایت از معارضان سوری با «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه مخالفت می‌کردند، اما حالا این قدرت‌ها از جمله آمریکایی‌ها و ترکیه مستقیما وارد عمل شده‌اند. به نظر من این وضعیت خطرناکی است چون قدرت‌های متفاوت با شعارها و اهداف متفاوت در خاک سوریه با یکدیگر مواجه شده‌اند.

اسپوتنیک: آنچه باقی مانده یک نیروی معارض است که از هم پاشیده است. این نیرو تا چه حد خطرناک است؟

منا علامی: در حال حاضر درگیری‌ها در ادلب و غوطه شرقی ادامه دارد. به نظر من نیروهای معارض به دلیل از دست دادن حامیانشان دیگر قدرتی ندارند و کارشان تمام است.

اسپوتنیک: آیا برخی از معارضان توافق صلحی را با دولت سوریه امضا کرده‌اند؟

منا علامی: با اینکه فرآیند تنش‌زدایی هنوز اعمال نشده، اما کارهای زیادی درباره آن در الزبدانی انجام شده است. توافق‌های صلحی با معارضان در جنوب سوریه امضا شده است. به نظرم نیروهای حامی دولت در حال حاضر از پشتیبانی زیادی برخوردارند.

انتهای پیام/

مصاحبه یک تحلیلگر سیاسی با اسپوتنیک درباره اوضاع سوریه

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
رژیم اشغالگر و گستاخ صهیونیستی ،باید آماده دریافت ضربات شدیدی باشد که دودمان پلید آن را به باد خواهد دارد و حتی حامیان مستکبر و جنایتکار این رژیم هم هیچ غلطی برای نجات این غده سرطانی منطقه نمی توانند انجام بدهند .
آخرین اخبار