حسن عابدینی مجری کارشناس صداوسیما با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش از فیلم جدید حاتمی‌کیا تجلیل کرد.

تجلیل حسن عابدینی از فیلم جدید حاتمی کیابه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن عابدینی مجری کارشناس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران  با انتشار پستی درباره فیلم به وقت شام ساخته ابراهیم حاتمی کیا در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر در صفحه اینستاگرمش نوشت:

به احترام حاتمی کیا تمام قد می‌ایستم. به وقت شام تازه ترین ساخته #ابراهیم_حاتمی_کیا فیلمی مبتنی بر واقعیت که در تمام مدت نفس مخاطب را در سینه حبس می کند.

داستانی نو ، روایتی جذاب ، تعیلق هایی تو در تو ، شروعی استادانه ، فرازی شاهکار و فرودی امیدوارانه دارد.حرکت دوربین ، جلوه های ویژه ، تدوین استادانه و موسیقی همسوی ان قابل ستایش است.موضوع فیلم که با ترکیبی از بازیگران ایرانی و غیرایرانی است ان را به فیلمی فرا ملیتی تبدیل کرده است.

پارسال در چنین روزهایی از فرودگاه دمشق با یک #ایلیوشین راهی حلب شدم.فرودگاه دمشق سیستم ناوبری اش صدمه دیده بود و تجهیزات فرودگاه مخروبه #حلب هم به غارت رفته بود. علی خلبان واقعی که #بابک_حمیدیان بخونی از نقش او برآمده برایم توضیح داد که چگونه غول اهنی را فقط با بهره گیری از نور چراغ قوه در باند به زمین می نشاند.

او چنان با لبخند از بارها گذر در کنار شلیک بی امان مناطق الوده اطراف فرودگاه سخن می گفت که گویی مرگ ‌را به سخره گرفته است. زمانی که پدر و پسر در کسوت دو #خلبان که یکی جنگ دیده و دیگری را قد کشیده در دوران جنگ در فیلم #حاتمی_کیا دیدم ،یاد فرمانده ارشد #شام افتادم که فرزندش در محور #فوعه و #کفریا ، و #نبل و #الزهرا حماسه ساز بود.حاتمی کیا فیلمی ساختارمند درام توام با اوج انسانیت در میانه جدال خون ، اتش و گلوله مبتنی بر تضادهای دهه دوم قرن بیست و یکم بنا کرده است.

شخصیت پردازی در تازه ترین اثر حاتمی کیا به اندازه ،دیالوگ ها به دور از شعار زدگی و میزانسن ها در برخی مواقع به اوج می رسد. به_وقت_شام بگونه ای بیانگر بلوغ فیلم های جنگی است که در ان محتوا ،ساختار و شکل با هم سازگارند. نمادهای معرف هنرمندانه در فیلم گنجانده شده اند. بریدن سر نارنجی پوشان ، اسیران درون قفس ،افراد سیاهپوش ، خودروهای اهنین انتحاری و ... برای طیف مخاطب اشناست. گریم های در خور و لباس های قابل قبول در کنار دیدگاه متصلب ، رفتار جنون امیز ، استدلال های قابل درک بازیگران و ... همه در حوزه تجربه مخاطب است. کنتراست نسلی دوگانه در کلام و تصمیم گیری و تضاد رفتاری در جای جای فیلم دیده می شود.

رفتار خشونت امیز داعشی ها که توامان در قالب تصاویر زنده و ضبطی با مهارت کارگردانی می شود حکایت از ان دارد که این ها همه بازیگران دانسته یا ندانسته یک نمایش اند به مخاطب منتقل می کند.حاتمی کیا نشان داد فن سالاری اندیشمند است که با هزار توی فتنه نظام سلطه نه فقط بر ضد مسلمانان که علیه بشریت سرگردان اشناست.

...و اما شنیدن کی بود مانند دیدن. حسن_عابدینی

 

نظر حسن عابدینی درباره فیلم به وقت شام

انتهای پیام/

تجلیل از "به وقت شام" حاتمی‌کیا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.