کتاب"تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا" با موضوع نقش صوفیه، اهل فتوت و قلندریه در بنیان‌گذاری آیین‌های محرم پنجمین اثر نویسنده و پژوهشگر آیینی نوش آباد شهر آیین های عاشورایی چاپ و منتشر شد.

نویسنده این کتاب در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: این کتاب (از سری کتاب‌های سرو ـ ۵) در400 صفحه (مصور) به صورت رقعی چاپ شده که برای خرید اینترنتی آن نیز می توان به سایت «چهارسوق» به نشانی 4soooq.ir مراجعه کرد.
 
دکتر محمد مشهدی نوش‌آبادی، افزود: نقش صوفیه در برپایی آیین‌های عزاداری، میزان تأثیر‌گذاری آنها بر این آیین‌ها و اینکه از میان آیین‌ها و عناصر عزاداری محرم، کدام‌یک به‌طور مشخص، اصلی صوفیانه دارد؟ از محورهای این کتاب است.
وی تصریح کرد :در این کتاب، ابتدا ضمن معرفی موضوع و دسته‌بندی و مرور منابع، سابقۀ عزاداری در سنت اسلامی و ایرانی مطرح شده است.
 
به‌گفته‌ وی،  در و سپس درخصوص اهل فتوت، اعم از فتوت صوفیانه و عیاری و نیز نسبت آنان با تصوف بحث شده و در فصولی مجزا، آیین‌های عزاداری محرم که گروه‌های صوفی در آن نقش ایفا کرده‌اند، بررسی شده است.
مشهدی نوش‌آبادی افزود: همچنین در چند فصل به نقش صوفیه در هنرهای آیینی مربوط‌ به واقعۀ عاشورا، همچون قصه‌خوانی و نقالی، روضه‌خوانی و تعزیه پرداخته شده است.
 
وی در پایان اظهارداشت :فرضیۀ مطرح‌شده این است که صوفیه در بسیاری از آیین‌های عزاداری به‌طور اساسی و تعیین‌کننده تأثیر گذاشته و بلکه منشأ بسیاری از آن‌هاست براین‌اساس، بسیاری از آیین‌ها و عناصر عزاداری یا به‌کلی صوفیانه است یا اینکه صوفیان واسطۀ انتقال آن از فرهنگ ایرانی و شرقی به فرهنگ شیعی و اسلامی بوده‌اند. 
 
 
انتهای پیام/م
 

چاپ کتاب"تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا در نوش آباد

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.