طرح‌های تعیین حریم ۵۰ اثر میراث فرهنگی این استان از سال ۱۳۸۷ تاکنون اجرا شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛ معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: چهار طاقه خیرآباد، پل بریم، کاروان سرای خان عوض، آبشار کمر دوغ، مجموعه تاریخی چرزو و تل خسرو از جمله آثار تاریخی تعیین حریم شده در کهگیلویه و بویراحمد هستند.

مسعود شفیعی افزود: به‌منظور حفاظت از آثار باستانی و پیشگیری از ساخت و ساز در محوطه آثار تاریخی طرح‌های تعیین عرصه و حریم اجرا می‌شود.

شفیعی با بیان اینکه ۱۵۰ بنا و محوطه تاریخی این استان نیازمند اجرای طرح عملیات تعیین حریم است گفت: ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون ریال اعتبار برای اجرای عملیات تعیین حریم هر یک از این آثار میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد نیاز است.

شفیعی افزود: بر اساس برنامه ریزی ۱۰ اثر میراث فرهنگی امسال تعیین حریم می‌شود که طرح بازنگری تعیین حریم تپه تاریخی تل خسرو یکی از مهمترین این طرح‌ها است.

وی ادامه داد: این تپه تاریخی که بر اساس کاوش‌های باستان شناسی در ابتدا ۲ متر ارتفاع داشته هم اکنون پس از ۶ هزار و ۸۰۰ سال قدمت ۲۰ متر ارتفاع دارد.

شفیعی با اشاره به اینکه تپه تاریخی تل خسرو نیز در دل زمین‌های کشاورزی است افزود: با اجرای طرح تعیین حریم اختلاف میراث فرهنگی و بهره برداران زمین‌های اطراف به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این استان بیش از ۷۰۰ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی دارد.

نقش برجسته‌های تنگ سولک در سال ۱۳۱۶ نخستین اثر ملی ثبت ملی شده در کهگیلویه و بویراحمد است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱۳ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.

انتهای پیام/د

تعیین حریم ۵۰ اثر میراث فرهنگی در ۹ سال اخیر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.