رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: صادرات غیرنفتی استان در ۹ ماهه امسال به لحاظ وزنی ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  دیودیده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در چهارمین کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان با اعلام این خبر گفت: میزان صادرات غیرنفتی استان در ۹ ماهه اول امسال ۶۶۹ تن بوده این درحالی است که این میزان در مدت مشابه پارسال ۷۴۳ تن بوده است.

دیودیده ارزش ریالی صادرات غیرنفتی استان در ۹ ماهه اول امسال را ۲ میلیون و ۸۷۴ هزار دلار اعلام کرد و افزود:این رقم در مدت مشابه پارسال ۲ میلیون و ۸۷۳ هزار دلار بوده است.

وی پودر و عصاره شیرین بیان و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی را از جمله محصولات صادراتی غیرنفتی استان برشمرد و گفت: این محصولات به کشور‌هایی نظیر آلمان، امارات متحده عربی، عراق و اندونزی صادر شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم بازنگری اصلاح و ساختار‌ها در حوزه صادرات غیرنفتی استان را راهکاری برای رشد و رونق آن برشمرد و ادامه داد: شناسایی توانمندی‌ها و برنامه ریزی دقیق متناسب با واقعیت‌ها و ظرفیت‌های موجود استان در این زمینه هم مهم است که باید مد نظر مسئولان متولی قرار گیرد.

علی محمد احمدی بخش‌های کشاورزی و صنایع دستی را از جمله توانمندی‌های استان برای صادرات دانست و افزود:ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله توسعه راه‌های هوایی، ریلی و زمینی، در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی و ایجاد پایانه صادراتی، راهکار‌های مهم برای توسعه صادرات غیرنفتی استان است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت،معدن و کشاورزی یاسوج هم نداشتن سرمایه را از موانع اصلی و چالش‌های پیش روی صادرات غیرنفتی استان برشمرد و گفت: حمایت از تشکل‌های صادراتی و توانمندسازی مالی آن‌ها، توجه به برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی و حضور فعال در این نمایشگاه‌ها و تسهیل درصدور کارت بازرگانی برای اتحادیه‌ها مهمترین راهکار برای رونق توسعه صادرات غیرنفتی در استان است.

کیانی از تشکیل دو اتحادیه ملی و ثبت شده عسل و محصولات باغی استان خبر داد و افزود: با وجود تشکیل این دو اتحادیه به علت نداشتن سرمایه و تاجر قوی صادرات غیرنفتی استان چندان رشد و توسعه‌ای نداشته است.

علیمردانی مدیرکل راه و شهرسازی استان هم توسعه راه‌های ریلی را از سیاست‌های این اداره برای برون رفت استان برشمرد و گفت:خط ریلی اقلید به یاسوج به طول ۱۴۵ کیلومتر است که قطعه اول آن به طول ۲۴ کیلومتر با حدود ۶۰ درصد پیشرفت کاری در حال اجرا است.

 

انتهای پیام/ش

۶۶۹ تن صادرات غیرنفتی از استان در ۹ ماهه اول امسال 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.