معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: بسته‌های تحول و نوآوری لازمه ایجاد تغییرات ساختاری در نظام آموزشی دانشکاه‌های علوم پزشکی است.

بسته‌های تحول و نوآوری لازمه ایجاد تغییرات ساختاری در نظام آموزشیبه گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در افتتاحیه دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه هدف بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را ایجاد تغییرات ساختاری در نظام آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور دانست و گفت: طی ۳ سال گذشته اجرای این بسته‌ها استانداردهای آموزشی را در دانشگاه ها ارتقا داده است.

وی ادامه داد: در فرصتی که پیش رو داریم تمام تلاش ما بر این است که زمینه های ارتقای آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی کشور را فراهم کنیم.

لاریجانی با اشاره به برگزاری جلسه کلان منطقه آمایشی ۲ در عصر روز پنجشنبه و طرح ظرفیت ها و مسائل آموزشی دانشگاه های کلان منطقه در این جلسه مطرح کرد: حدود ۱۸ هزار دانشجوی علوم پزشکی در منطقه ۲ مشغول به تحصیل هستند و این منطقه ۴۰ کانون آموزشی دارد.

وی افزود: ظرفیت خوبی برای راه اندازی شبکه های علمی و آموزشی در آینده منطقه وجود دارد و اگر جهت و چشم انداز دانشگاه های منطقه روشن شود می‌توان از پتانسیل های زیاد منطقه برای ارتقای آن بهره برداری کرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: دانشگاه های منطقه می‌توانند ظرفیت تحصیلات تکمیلی خود را در زمینه‌هایی خاص ارتقا دهند و از این طریق در این زمینه‌ها به عنوان قطب کشوری عمل کنند.

حرکت کشور به سمت دانشگاه های نسل سوم

لاریجانی با بیان اینکه طی پنج سال آینده برنامه این است که هر منطقه ۷۰ درصد نیروی انسانی خود را تربیت کند، گفت: دانشگاه ها با تعیین ماموریت ملی برای خود و گسترش رشته‌ها در این راستا می‌ توانند نقش چشمگیری در حرکت کشور به سمت مرجعیت در برخی حوزه‌ها داشته باشند.‌

وی با بیان اهمیت رسالت مدار شدن دانشگاه‌ها گفت: این امر تا حدی مهم است که اولین بسته از مجموعه بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به دستیابی به مرجعیت علمی که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده اختصاص یافته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به بسته حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم مطرح کرد؛ دانشگاه ها باید با محیط بیرون، صنعت و حتی مجامع بین المللی ارتباط داشته باشند و ضمن تولید علم براساس نیاز جامعه زمینه‌های تولید ثروت را نیز فراهم کنند.

اهمیت توسعه بین المللی آموزش علوم پزشکی در کشور

لاریجانی به اهمیت توسعه بین المللی آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: بسیاری از کشورهای منطقه طی چند سال گذشته ظرفیت های خود برای جذب دانشجوی خارجی و توریسم درمانی را افزایش داده اند. منطقه ۲آمایشی به لحاظ اقلیمی این ظرفیت را دارد تا بتواند از کشورهای منطقه دانشجو و بیمار جذب کند.

وی افزود: تسهیلات این کار در معاونت آموزشی وزارت بهداشت فراهم شده و طی بخشنامه‌ای به دانشگاه ها اختیار جذب دانشجوی خارجی داده شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به اهداف بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برای ایجاد تحولات ساختاری در نظام آموزشی دانشگاه ها اشاره و اظهار کرد: امروز تمام دانشگاه ها و بیمارستان های آموزشی اعتباربخشی شده اند و این اقدام در کنار اعتباربخشی بین المللی باعث شده استانداردهای آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ارتقا یابد.

وی توسعه آموزش مجازی را از دیگر برنامه های مهم حوزه آموزش برشمرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز از منطقه‌۲ نیز‌ به‌زودی به شبکه آموزش مجازی خواهد پیوست و دانشگاه های منطقه می توانند با بهره‌گیری از این شبکه دسترسی به کلاس‌های درس را برای اساتید و دانشجویان در تمام منطقه فراهم کنند.

لاریجانی به نقش برنامه آمایش سرزمینی در ارتقای آموزش علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: دانشگاه های کلان مناطق همکاری خوبی با یکدیگر دارند و امیدواریم امروز در جلسه کلان منطقه ۲ آزمایشی تصمیمات خوبی برای ارتقای آموزش در این منطقه اتخاذ شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.