لاریجانی گفت: فهرست کتب مرجع علوم پزشکی تا بهمن ماه به دانشگاهها اعلام خواهد شد.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در ارتباط مجازی که با نشست منطقه 3 آمایشی کشور برقرار کرد، ضمن تشکر از زحماتی که در دانشگاهها برای اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی می شود، گفت: از جمله مهمترین توفیق های بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی این است که مسئولین دانشگاهها را برای مباحث آموزش گردهم می آورد و خوشحالیم که با تشکیل مناطق آمایشی دانشگاههای مناطق همکاری خوبی با یکدیگر دارند.

 لاریجانی به الگوی تدوین بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: در این برنامه از تمام اسناد بالادستی مرتبط کشور استفاده شده و در ابتدای دولت دوازدهم با بازبینی اسناد بالادستی کشور، برنامه های کلان کشوری و نظرات دانشگاهها این بسته ها بازنگری شده است.

هدف بسته مرجعیت علمی تعیین ماموریت ملی دانشگاه است

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: هدف از بسته مرجعیت علمی در دانشگاههای کشور این است که ماموریت ملی دانشگاه تعیین شود و اساتید بدانند در چه مسیری باید حرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما میخواهیم دانشگاهها نقش های ملی و بین المللی داشته باشند و از منابع خارج از دانشگاه برای اجرای این ماموریت ها استفاده کنند.

لاریجانی به اقدامات کمیسیون ملی کتب مرجع اشاره کرد و گفت: فهرست کتب مرجع علوم پزشکی تا بهمن ماه به دانشگاهها اعلام خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: مهم است که دانشگاهها محیط خود را به صورت فعال رصد کنند و متناسب با نیازهای حال و آینده نظام سلامت و پیشرفت فناوری های روز دنیا نسبت به گسترش آموزش علوم پزشکی اقدام کنند.

راه اندازی کمیسیون ملی آموزش های مهارتی در دانشگاه‌ها

وی از راه اندازی کمیسیون ملی آموزش های مهارتی نام برد و گفت: دانشگاهها و‌موسسات خصوصی که آمادگی برگزاری دوره های مهارتی در حوزه علوم پزشکی را دارند می‌توانند به این کمیسیون اعلام کنند و نسبت به ارائه این آموزش ها با مجوز وزارت بهداشت اقدام نمایند.

 لاریجانی با اشاره به اینکه برنامه ۵ ساله نیروی انسانی کشور در دست تدوین است، اظهار داشت: مناطق آمایشی می توانند در برش منطقه‌ای این برنامه نیازهای خود را مدنظر قرار دهند و تفاهم نامه هایی با هر یک از مناطق در این زمینه منعقد می شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از برنامه ریزی این معاونت برای توسعه مهارت های کسب و کار و کارآفرینی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی سخن گفت و‌ افزود: دوره های مجازی کارآفرینی در حال طراحی است و هدف این است که. دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی ما بتوانند از راه تولید علوم ثروت آفرینی نمایند و به سمت دانشگاه‌های نسل سوم حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه هدف از آمایش سرزمینی ایجاد شبکه همکاری بین دانشگاههای کلان منطقه است، گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح شد که وزارت علوم و دانشگاه آزاد هم از الگوی آمایش مشابه پیروی کنند تا شبکه تبادلات علمی گسترده در مناطق ایجاد شود.

لاریجانی با تاکید بر لزوم توجه به رشته‌های بین رشته ای گفت: تا زمان توسعه الگوی آمایش در تمام نهادهای علمی کشور دانشگاههای علوم پزشکی باید با استفاده از ظرفیت ها و گروههای خود نسبت به راه اندازی رشته‌های بین رشته ای اقدام نمایند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم توجه به ظرفیت بخش خصوصی در توسعه آموزش عالی سلامت تاکید کرد و گفت: تجارب خوبی در این زمینه در منطقه ۳ آمایشی وجود دارد که لازم است با استفاده از الگوی ابلاغی وزارت بهداشت گسترش یابد.

لاریجانی از گسترش مأموریت گرایی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور سخن گفت و اظهار داشت: اجرای مأموریت ها طی همین مدت کم دستاوردهای چشمگیری به همراه داشته و موفقیت های ملی با اقدامات مناطق در سطح ملی و در زمینه های مثل گسترش علوم پرستاری، ترافیک، دندانپزشکی و ... به دست آمده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تشکیل کمیته های اخلاق در آموزش و شورای اخلاق در دانشگاههای علوم پزشکی را از دیگر دستاوردهای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برشمرد و اظهار داشت: راه اندازی سامانه Education Iran باعث شده دانشگاهها بتوانند ظرفیت های خود را در سطح بین المللی معرفی کنند و امروز دانشگاههای علوم پزشکی کشور بزرگترین برگزار کننده آزمون های بین المللی هستند.

وی با اشاره به راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی و ظرفیت های این دانشگاه گفت: از دانشگاههای علوم پزشکی کشور انتظار می رود از این ظرفیت استفاده کنند و با ساز و کاری بسترهای ارائه برنامه های درسی به صورت مجازی را فراهم نمایند.

دکتر لاریجانی از اتمام اعتباربخشی موسسات و بیمارستان های آموزشی خبر داد و گفت: نتایج اعتباربخشی در شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی تصویب شده و به دانشگاهها فرصت داده شده تا چنانچه نکته ای در این خصوص وجود دارد منعکس نمایند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به سایر دستاوردهای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: مرکز پژوهش های مجلس مطالعه ای بر روی اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی انجام داده که در مجموع ارزیابی مثبتی از این امر داشته است. نتایج این گزارش به زودی به دانشگاههای علوم پزکی ابلاغ و منتشر می شود.

وی با بیان روند بازبینی بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: برنامه اقدام سطوح مختلف نظام آموزش عالی سلامت برای اجرای این بسته ها طراحی شده و از دانشگاههای خواسته شده تا دو سطح راهبردی و عملیاتی این برنامه را متناسب با ظرفیت ها و نیازهای دانشگاه تکمیل نمایند.

 لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: هدف این است که تمامی سطوح در ستاد و دانشگاههای علوم پزشکی بدانند چه برنامه ای را در حوزه آموزش دنبال کنند و امیدواریم اجرای این اقدامات بسترهای مناسبی برای تحولات بنیادی در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور فراهم نماید.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.