به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در ارتباط مجازی که با نشست منطقه 3 آمایشی کشور برقرار کرد، ضمن تشکر از زحماتی که در دانشگاهها برای اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی می شود، گفت: از جمله مهمترین توفیق های بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی این است که مسئولین دانشگاهها را برای مباحث آموزش گردهم می آورد و خوشحالیم که با تشکیل مناطق آمایشی دانشگاههای مناطق همکاری خوبی با یکدیگر دارند.
لاریجانی به الگوی تدوین بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: در این برنامه از تمام اسناد بالادستی مرتبط کشور استفاده شده و در ابتدای دولت دوازدهم با بازبینی اسناد بالادستی کشور، برنامه های کلان کشوری و نظرات دانشگاهها این بسته ها بازنگری شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: هدف از بسته مرجعیت علمی در دانشگاههای کشور این است که ماموریت ملی دانشگاه تعیین شود و اساتید بدانند در چه مسیری باید حرکت کنند.
وی خاطرنشان کرد: ما میخواهیم دانشگاهها نقش های ملی و بین المللی داشته باشند و از منابع خارج از دانشگاه برای اجرای این ماموریت ها استفاده کنند.
لاریجانی به اقدامات کمیسیون ملی کتب مرجع اشاره کرد و گفت: فهرست کتب مرجع علوم پزشکی تا بهمن ماه به دانشگاهها اعلام خواهد شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: مهم است که دانشگاهها محیط خود را به صورت فعال رصد کنند و متناسب با نیازهای حال و آینده نظام سلامت و پیشرفت فناوری های روز دنیا نسبت به گسترش آموزش علوم پزشکی اقدام کنند.
وی از راه اندازی کمیسیون ملی آموزش های مهارتی نام برد و گفت: دانشگاهها وموسسات خصوصی که آمادگی برگزاری دوره های مهارتی در حوزه علوم پزشکی را دارند میتوانند به این کمیسیون اعلام کنند و نسبت به ارائه این آموزش ها با مجوز وزارت بهداشت اقدام نمایند.
لاریجانی با اشاره به اینکه برنامه ۵ ساله نیروی انسانی کشور در دست تدوین است، اظهار داشت: مناطق آمایشی می توانند در برش منطقهای این برنامه نیازهای خود را مدنظر قرار دهند و تفاهم نامه هایی با هر یک از مناطق در این زمینه منعقد می شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از برنامه ریزی این معاونت برای توسعه مهارت های کسب و کار و کارآفرینی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی سخن گفت و افزود: دوره های مجازی کارآفرینی در حال طراحی است و هدف این است که. دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی ما بتوانند از راه تولید علوم ثروت آفرینی نمایند و به سمت دانشگاههای نسل سوم حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه هدف از آمایش سرزمینی ایجاد شبکه همکاری بین دانشگاههای کلان منطقه است، گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح شد که وزارت علوم و دانشگاه آزاد هم از الگوی آمایش مشابه پیروی کنند تا شبکه تبادلات علمی گسترده در مناطق ایجاد شود.
لاریجانی با تاکید بر لزوم توجه به رشتههای بین رشته ای گفت: تا زمان توسعه الگوی آمایش در تمام نهادهای علمی کشور دانشگاههای علوم پزشکی باید با استفاده از ظرفیت ها و گروههای خود نسبت به راه اندازی رشتههای بین رشته ای اقدام نمایند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم توجه به ظرفیت بخش خصوصی در توسعه آموزش عالی سلامت تاکید کرد و گفت: تجارب خوبی در این زمینه در منطقه ۳ آمایشی وجود دارد که لازم است با استفاده از الگوی ابلاغی وزارت بهداشت گسترش یابد.
لاریجانی از گسترش مأموریت گرایی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور سخن گفت و اظهار داشت: اجرای مأموریت ها طی همین مدت کم دستاوردهای چشمگیری به همراه داشته و موفقیت های ملی با اقدامات مناطق در سطح ملی و در زمینه های مثل گسترش علوم پرستاری، ترافیک، دندانپزشکی و ... به دست آمده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تشکیل کمیته های اخلاق در آموزش و شورای اخلاق در دانشگاههای علوم پزشکی را از دیگر دستاوردهای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برشمرد و اظهار داشت: راه اندازی سامانه Education Iran باعث شده دانشگاهها بتوانند ظرفیت های خود را در سطح بین المللی معرفی کنند و امروز دانشگاههای علوم پزشکی کشور بزرگترین برگزار کننده آزمون های بین المللی هستند.
وی با اشاره به راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی و ظرفیت های این دانشگاه گفت: از دانشگاههای علوم پزشکی کشور انتظار می رود از این ظرفیت استفاده کنند و با ساز و کاری بسترهای ارائه برنامه های درسی به صورت مجازی را فراهم نمایند.
دکتر لاریجانی از اتمام اعتباربخشی موسسات و بیمارستان های آموزشی خبر داد و گفت: نتایج اعتباربخشی در شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی تصویب شده و به دانشگاهها فرصت داده شده تا چنانچه نکته ای در این خصوص وجود دارد منعکس نمایند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به سایر دستاوردهای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: مرکز پژوهش های مجلس مطالعه ای بر روی اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی انجام داده که در مجموع ارزیابی مثبتی از این امر داشته است. نتایج این گزارش به زودی به دانشگاههای علوم پزکی ابلاغ و منتشر می شود.
وی با بیان روند بازبینی بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: برنامه اقدام سطوح مختلف نظام آموزش عالی سلامت برای اجرای این بسته ها طراحی شده و از دانشگاههای خواسته شده تا دو سطح راهبردی و عملیاتی این برنامه را متناسب با ظرفیت ها و نیازهای دانشگاه تکمیل نمایند.
لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: هدف این است که تمامی سطوح در ستاد و دانشگاههای علوم پزشکی بدانند چه برنامه ای را در حوزه آموزش دنبال کنند و امیدواریم اجرای این اقدامات بسترهای مناسبی برای تحولات بنیادی در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور فراهم نماید.
انتهای پیام/