مدیرجهاد کشاورزی آبادان بر لزوم تغییر قانون حریم بستر رودخانه ها به خصوص برای این شهرستان تاکید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛ناجی شهیب زاده مدیرجهاد کشاورزی آبادان در جلسه شورای کشاورزی شهرستان آبادان با اشاره به اینکه طبق این قانون۱۵۰ متر از اراضی حاشیه رودخانه ها قابل بهره برداری نخواهند بود، گفت: از آنجایی که آبادان شهری طولی است و اراضی کشاورزی نیز در حاشیه دو رودخانه اروند و بهمنشیر قرار دارد لذا اجرای این قانون سبب شده تا بخش عمده ای از اراضی کشاورزی از حیظ انتفاع بیفتند و این مسئله به کشاورزی منطقه ضربه می زند.

وی افزود: به طور قطع با خروج این اراضی از حریم یاد شده، می توان شاهد تولید و رونق در آنها باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان با بیان اینکه بخشی از اراضی واگذار و بهره برداری شده نیز برای گرفتن سند با مشکل مواجه هستند، گفت: در بحث پرورش میگو نیز مزرعه داران برای استفاده از تسهیلات با مشکل مواجه هستند زیرا از آنان فیش پرداخت آب بها درخواست می شود و این در حالی است که طبق قانون در جاهایی همچون چوئبده که از آب شور برای پرورش میگو استفاده می شود نباید آب بهایی دریافت شود.

شهیب زاده در بخش دیگری از سخنان خود افزود: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری یکی از برکاتی است که شامل حال آبادان شده که در فاز نخست آن که حدود هشت هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی شهرستان را شامل می شود کارهایی همچون تسطیح اراضی، تجهیز و نوسازی، تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی، کاشت، توسعه و تکمیل نخیلات انجام و یا در حال انجام است.

وی گفت: علاوه بر این، طرحی به نام «خود اجرایی» برای احیای نخیلات شهرستان آبادان در حال اجراست که به طور تقریبی در تمام این اراضی کار در حال انجام است.

شهیب زاده افزود: امید می رود تا ایستگاه های ko۴ , ko۵ این شبکه نیز توسط سازمان آب و برق تکمیل شود تا با افتتاح آن، آب وارد شبکه این اراضی شده و مردم و کشاورزان از آب مطمئن بهره مند شده و نخلستان های این منطقه نیز که در حال حاضر حالت بحرانی دارند نیز بتوانند آب کافی را دریافت کرده و شاهد افزایش تولید در آن منطقه باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان گفت: علاوه بر این نیز سایر کشت ها همچون گیاهان دارویی، آلوئه ورا، کشت جو و برای نخستین بار کشت گندم در سال جاری در همین اراضی (مربوط به طرح مقام معظم رهبری) اتفاق افتاده است.

شهیب زاده با بیان اینکه خوشبختانه امسال دولت برنامه های خوبی برای اشتغال برنامه ریزی کرده و برای آن نیز تسهیلات خوبی را به شهرستان ابلاغ کرده است، افزود: در بخش کشاورزی اعم از زراعی، باغی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، آبزی پروری و احداث گلخانه تسهیلاتی وجود دارد که در صورت مراجعه کشاورزان، بهره برداران و علاقمندان به فعالیت در بخش کشاورزی به طور حتم می توانند از این تسهیلات که با نرخ های خوبی پیش بینی شده (۴، ۶ و ۱۵ درصد) بهره مند شوند.

انتهای پیام/د

برگزاری  جلسه شورای کشاورزی آبادان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.