رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: در راستای توجه به حوزه سالمندان همایش بین المللی سالمندان مهر ماه سال آینده در ایران برگزار می شود.

زنگ خطر شیب تند سالمندی در کشور‌/همایش بین المللی سالمندان مهر ماه آینده در ایران برگزار می‌شودمحسن سلمان نژاد رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛اظهار کرد: در حال حاضر کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران، با رشد جمعیت  سالمندی همراه است و نداشتن برنامه ریزی مناسب،  فرصت استفاده از ظرفیت تجربه ای سالمندان را به تهدید برای این کشورها تبدیل خواهد کرد.

سلمان نژاد افزود: در راستای توجه به حوزه سالمندان و بهره مندی از این ظرفیت قابل توجه، همایش بین المللی سالمندان مهر ماه سال آینده با همکاری موسسه بین المللی help age در ایران برگزار می شود.

وی ادامه داد: موسسه help age از شرکای فعلی سازمان ملل متحد است و فعالیت های این موسسه در حوزه سالمندی است و هر 2 سال یک بار یک همایش منطقه ای در حوزه سالمندان در منطقه آسیا-اقیانوسیه برگزار می شود.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور خاطرنشان کرد: اگرچه همایش سالمندان به نام همایش منطقه ای معروف است اما با توجه به اهمیت آن، نمایندگانی از سایر کشورهای دنیا، از جمله کشورهای آسیایی، اروپایی و دیگر مناطق جهان در این همایش حضور دارند.

سلمان نژاد اضافه کرد: رتبه بندی کشورها در حوزه سالمندی توسط موسسه انجام می شود و ایران از طریق دفتر جمعیت سازمان ملل متحد با این موسسه در ارتباط است و در خصوص مسائل مرتبط با سالمندان با آنها تبادل نظر می کند.

وی یادآور شد: هدف از برگزاری همایش بین المللی سالمندان این است که برای کشورهای در حال توسعه که کمتر از 15 سال دیگر  80 درصد جمعیت آنها را سالمندان تشکیل می دهند و با پدیده جمعیت سالمند مواجه می شوند، یک آمادگی نسبی و همچنین در نظر گرفتن برنامه های ویژه این گروه را ایجاد کنند.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور تصریح کرد:کشورهای پیشرفته و توسعه یافته تجربه عملکرد موفق خود را در حوزه سالمندی طی یک قرن به دست آورده اند و در این حوزه به ثبات جمعیتی و عملکردی رسیده اند از این رو  ضرورت دارد که تجربه خود را در اختیار سایر کشورهای در حال توسعه قرار دهند.

سلمان نژاد بیان کرد: کشورهای توسعه یافته، همزمان با رشد و توسعه خود در سایر جوانب، فعالیت منطقی تری را در حوزه رشد جمعیت و سالمندی پشت سر گذاشته اند و تغییرات سنی گروه های آنها منطبق با توسعه یافتگی آنها بوده است.

وی ادامه داد: در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، مسائل حوزه سالمندی به شدت با مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مرتبط است و اگر برنامه ریزی درستی برای جمعیت قابل توجه سالمند در نظر نداشته باشیم، قاعدتا با یک تهدید بزرگ مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام/

 زنگ خطر زنانه شدن سالمندی به صدا در آمد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار