مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: مهارت پخل بافی( سبد کاهی) استان درفهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ برآبادی،مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: پخَل بافی یکی از رشته های صنایع دستی است که در آن از ساقه های گندم، سبد و ظروف متنوع ساخته می شود که می تواند در زندگی روزمره کاربردهای مختلفی داشته باشد.

وی افزود : این محصولات به طور معمول به صورت تک رنگ "طلایی" که همان رنگ طبیعی ساقه‌های گندم پس از خشک ‌ شدن است بوده و معمولاً بدون نقش می باشند.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت:در برخی از شهرستان ها تولیدات با نخ های پشمی رنگین که در حین بافت به دور ساقه ها می پیچند، نقش های ساده رنگارنگ در مجموعه های فرضی هندسی شکل (اغلب مثلثی) ایجاد می کنند.

برآبادی با بیان اینکه این مهارت در 96/8/21 در فهرست آثار معنوی کشور(ناملموس) به ثبت رسیده است.افزود: در فصل بهار که فصل برداشت گندم است این هنر- صنعت بیشتر رونق دارد اما در سایر فصول سال نیز در صورت در دسترس بودن ساقه گندم بافت آن انجام می شود.
مهارت پخل بافی خراسان جنوبی ثبت ملی شد+تصاویر
 
مهارت پخل بافی خراسان جنوبی ثبت ملی شد+تصاویر
 
 
 
مهارت پخل بافی خراسان جنوبی ثبت ملی شد+تصاویر
 
انتهای پیام/ب


ثبت ملی مهارت پخل بافی خراسان جنوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.