معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان شمالی گفت: امسال صادرات فرش در خراسان شمالی 14درصد رشد یافته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد، محمود دلپسند معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان شمالی با بیان این که در حوزه صادرات صنایع دستی هفت درصد و در حوزه معدن چهار درصد رشد در استان داشتیم ، گفت : در هشت ماه سال جاری  398 هزار تن کالا به ارزش ۸۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار از خراسان شمالی به 27 کشور دنیا صادر شد که نسبت به سال گذشته 104 درصد رشد داشته است.

وی افزود : توجه به صادرات باعث ایجاد فرصت های شغلی در داخل کشور می شود چرا که در سایه صادرات ، تولید و اشتغال بیشتر در کشور و استان رقم‌ می خورد.

 دلپسند تولید و صادرات را به عنوان دو ابزار مهم سنجش وضعیت اقتصادی کشورها برشمرد و گفت : تحقق نیافتن هدف گذاری صادرات در استان و کشور نشان دهنده فراز و نشیب هایی در حوزه صادرات است.

وی بر نقش گمرک در صادرات تاکید کرد و افزود : ایجاد گمرک در شهرستان جاجرم کمک خوبی است که باید در راستای حمایت از صادر کننده و حتی وارد کننده گسترش یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان شمالی با اشاره به این که صادرات مستلزم انجام کارهای زیربنایی و صبر و پایداری بسیار است و با نگاه مقطعی به صادرات و توجه به منابع کوتاه مدت راه به جایی نمی بریم ، گفت: سهم اشتغال در استان خراسان شمالی در سه بخش کشاورزی با 39 ممیز 6 دهم درصد ، صنعت با 24 ممیز 3 دهم درصد و خدمات 36 ممیز یک درصد است.

وی افزود : خراسان شمالی 450 واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد ریال و اشتغال 11هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین 31 استان کشور رتبه دهم را داراست.

گفتنی است : سهم خراسان شمالی در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشوری است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

انتهای پیام/ط

 منبع / ایرنا

صادارت 398 هزار تن کالا از خراسان شمالی به 27 کشور دنیا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.