دهقان گفت: از لیزر‌های کم توان (کم توان و پر توان) برای تسکین درد و التهاب و تسریع روند ترمیم در انواع زخم‌ها استفاده می‌شود.

تحریک الکتریکی؛ اقدامی نوین برای درمان تکر‌ر ادرار/ استفاده از لیزر‌های کم توان برای تسریع روند ترمیم زخم‌هابه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فریده دهقان منشا‌دی دانشیار دانشگاه پزشکی شهید بهشتی و دبیر علمی پنجمین سمینار تازه‌های الکترو‌تراپی و مسئول شاخه‌ سلامت زنان انجمن فیزیوتراپی ایران در نشست خبری این سمینار که امروز در انجمن فیزیوتراپی ایران برگزار شد ، اظهار کرد: استفاده از تجهیزات الکترو‌تراپی در درمان‌های فیزیوتراپی اهمیت بسز‌ایی دارند، از کاربردهای وسیع الکترو‌تراپی می توان به استفاده از جریان‌های تحریکی برای تحریک عصب مرکزی و محیطی به منظور بازیابی عضلانی اشاره کرد.

وی بیان کرد: از دیگر کاربردهای الکترو‌تراپی می توان به استفاده از درمان گرمای سطحی عمقی و مرطوب برای کنترل درد و در موار‌دی که دچار گرفتگی عضلانی و محدودیت حرکتی عضلات شده باشیم ، اشاره کرد.

این دانشیار دانشگاه پزشکی شهید بهشتی افزود: از لیزر‌های کم توان (کم توان و پر توان) نیز برای تسکین درد و التهاب و تسریع روند ترمیم در انواع زخم‌ها استفاده می‌شود.

دهقان منشاد‌ی تا‌کید کرد: امروزه ابزار‌هایی در حوزه‌ فیزیوتراپی با نام ابزار‌های ارزیابی وجود دارند که از جمله‌ این ابزار‌ها می توان به اولتر‌ا سونوگرافی(سونوگرافی فر‌صوتی) برای ارزیابی ساختار عضلات اشاره کرد؛ این ابزار از حدود دهه‌ هشتاد میلادی و در کشور ما در 10 تا 15 سال اخیر کاربرد پیدا کرده‌اند.

وی تصریح کرد: الکتر‌وتراپی در درمان ضایعات سیستم عصبی مرکزی و محیطی در اختلالات ادراری کاربرد گسترده‌ای دارد، همچنین الکترو‌تراپی در درمان بیماری‌هایی مانند تروما ،‌اختلالات فرسا‌یشی مانند پارکینسون ، دیابت و فلج مغزی و نخاعی نیز به کار می‌رود.

دانشیار دانشگاه پزشکی شهید بهشتی گفت: بسیاری از مبتلایان به فلج مغزی از بی اختیاری ادراری و مثانه‌ عصبی (نورو‌ژنیک) نیز رنج می برند که حدود بیش از 100 سال است که از تحریک الکتریکی در درمان مثانه‌ عصبی استفاده می شود اما از اواخر دهه‌ هشتاد میلادی و به وی‍ژ‌ه در 10 سال اخیر استفاده از تحریک الکتریکی در درمان این عارضه شیوع گسترده ای پیدا کرده است، به طوری که انجمنی با نام انجمن نورویو‌لوژی  از سال 2014 میلادی در این زمینه تشکیل شد.

دهقان منشاد‌ی اظهار کرد: فیزیوتراپی و الکترو‌تراپی در درمان بیمارانی که دچار مثانه‌ عصبی هستند، اهمیت بسزایی دارد. در موار‌دی که کمتر از سه سال از ابتلا به ضایعه (مانند سکته مغزی) گذشته باشد فیزیوتراپی میتواند پر رنگ تری در بهبود عارضه داشته باشد.

50 درصد از ضایعات نخاعی نا‌کامل هستند

وی افزود: ضایعات نخاعی بیشتر در افرادی که در سنین 25 تا 44 سالگی هستند ، ورود پیدا می کند که 60% این جامعه را مردان تشکیل می دهند و از همه ضایعات نخاعی 50درصد از آنها نا‌کامل هستند؛ بنابراین ما قصد داریم که به درمان مشکلات ادراری این ضایعات نخاعی نا‌کامل توجه ویژه‌ای داشته باشیم.همانطور که ریاست جمهوری نیز در سال 2015 میلادی به چالش های دیابت در جامعه توجه ویژه‌ای داشت.

دانشیار دانشگاه پزشکی شهید بهشتی درباره‌ میزان شیوع دیابت در کشور گفت: اکنون حدود پنج میلیون نفر در کشور مبتلا به دیابت هستند که سالیانه حدود 310000 نفر به جمعیت دیابتی کشور افزوده می شود، به طوری که پیش بینی می شود تا سال 2040 میلادی 13 درصد از جمعیت بالای 20 سال را ، مبتلایان به دیابت تشکیل دهند، از بین همه مبتلایان به دیابت 60 درصد از آنها از بیماری خود اطلاع ندارند.

دهقان منشاد‌ی تاکید کرد: دیابت می تواند عوارضی همچون مشکلات قلبی و عروقی، اختلالات کلیوی، زخم های پیشرفت کننده، مثانه‌ نوروژ‌نیک و قطع اندام را به همراه داشته باشد؛ نخستین علامت افراد دیابتی تکر‌ر ادرار است.

وی گفت: افرادی که دچار مثانه‌ عصبی بی اختیاری ادرار هستند باید به طور دائم از سو‌ند استفاده کنند که استفاده از آن سبب ایجاد عفونت در بدن می شود؛ بنابراین می توانیم به کمک تحریک الکتریکی به درمان تکر‌ر ادرار و جلوگیری از احتباس ادراری کمک شایانی کنیم.

دانشیار دانشگاه پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: انجام تمرینات تقویت یه‌ ماهیچه‌های کف لگن در کنار درمان‌هایی مانند الکتروتراپی و استفاده از جریان مگنت می تواند به بیماران دچار ام‌اس و ضایعه‌ نخاعی که دچار بی‌اختیاری ادرار و مثانه‌ عصبی هستند، کمک کند. بیماری ام اس یک بیماری پیش رونده است، بنابراین با استفاده از الکتروتراپی می توانیم از پیشرفت این عارضه جلوگیری کنیم. به طور کلی اگر ضایعه نخاعی نا‌کامل باشد و کمتر از سه سال از ابتلا به این ضایعه گذشته باشد، می توانیم اختلالات عملکردی کف لگن(بی اختیاری ادرار و مدفوع) را به کمک الکتروتراپی درمان کنیم. همچنین به کمک بازآموزی حسی سیستم عصبی مثانه را تحریک کنیم.

دهقان منشاد‌ی تاکید کرد: عوامل مختلفی همچون سن فرد ،‌شدت عارضه در میزان موفقیت درمان الکتروتراپی در افرادی که دچار مثانه‌ عصبی هستند، دخالت دارد. البته در برخی  موارد انجام الکتروتراپی برای فرد خوشایند نیست که در این صورت ما از روش های دیگری در حوزه‌ فیزیوتراپی مانند ماساژ‌ درمانی استفاده می کنیم.

وی یادآور شد: اگر بیمار در مورد ضایعات نخاعی به درستی انتخاب و پروتو‌کل درمانی درست انجام شود، ما امیدوار هستیم که میزان موفقیت بیشتر باشد. البته در درمان بیماری‌هایی مانند سکته مغزی، ام‌اس و دیابت که دچار مشکلات ادراری هستند، باید تیم درمانی مشارکت کند؛ در دیابت عصب محیطی بدن درگیر می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار