روزنامه انگلیسی گاردین در مطلبی نوشت تلاش دولت آمریکا برای سیاه‌نمایی چهره ایران اقدامی خطرناک و فریبکارانه است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه گاردین نوشت تلاش ترامپ در اهریمن‌نمایی ایران اقدامی خطرناک و فریبکارانه است.

این روزنامه انگلیسی در مقاله‌ای نوشت توافق هسته‌ای ایران مطابق با هدفش پیش می‌رود، این توافق ابزاری برای ثبات در این خاورمیانه بی‌ثبات است و به خطر انداختن این توافق، اقدامی غیرمسئولانه است.

در این مقاله آمده است: با توجه به همه مشکلاتی که اکنون جهان با آن مواجه است -رویارویی خطرناک با کره شمالی، تهدید قریب‌الوقوع جنگ‌های تجاری و بحران‌های اقتصادی متعاقب آن و خاورمیانه‌ای مملو از کشور‌های شکست‌خورده و مناقشات حل نشده- توافق هسته‌ای ایران نمونه کم‌نظیری از یک ابتکار دیپلماتیک اخیر است که به واقع ثبات را افزایش داده است.

برجام موثر بوده است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مسئول نظارت بر بخش‌های راستی‌آزمایی و بازرسی آن است از عملکرد برجام راضی است و می‌گوید ایران به تعهداتش بر اساس برجام عمل کرده است. کشور‌های دیگر مشارکت کننده در این توافق نیز با آژانس هم عقیده اند و از این فرایند راضی هستند، اما دونالد ترامپ ناراضی است.

البته برجام کاری در خصوص اهدافی که برای آن طراحی نشده است، صورت نمی‌دهد. این توافق به توسعه موشکی نمی‌پردازد، مذاکره‌کنندگان توافق هسته‌ای در آن زمان به نتیجه رسیدند تلاش برای گنجاندن این مسئله در مذاکرات دشوار هسته‌ای، دستیابی به نتیجه‌ای موفقیت‌آمیز را غیرممکن می‌کند.

نویسنده این مطلب در ادامه نوشت: از زمان تحقق برجام در تابستان ۲۰۱۵، رژیم ایران «اقدامات تحریک‌آمیزی» از جمله آزمایش‌های موشکی انجام داد؛ اما دولت آمریکا نیز کار‌هایی صورت داد که مغایر با روح برجام بود. تلاش‌های فعالانه دولت ترامپ برای مایوس کردن کشور‌های دیگر از احیای روابط تجاری با ایران به رغم لغو تحریم ها، احتمالا نقض شروط این توافق به حساب می‌آید. اگر قرار بود این توافق در بلندمدت موفقیت آمیز باشد، لازم بود ایران و آمریکا هر دو در جهت تقویت آن برآیند، درباره مشکلات منطقه‌ای و دیگر حوزه‌های مورد اختلاف‌شان، مذاکرات بیشتری صورت دهند. (اما) نه آمریکا و نه ایران چنین کاری نکردند و به عقیده من کشوری که قدرت بیشتری دارد مسئولیت بیشتری از این ناکامی متوجه اوست.

او در ادامه مقاله خود آورده است: اهریمن‌نمایی ایران از جانب ترامپ اقدامی فریبکارانه است. بی‌ثباتی در منطقه پیامد اقدامات ایران نیست. مقصر خطاب قرار دادن ایران به علت تروریسم در منطقه اقدامی گمراه‌کننده است.

در ادامه این مطلب با اشاره به اینکه برجام مطابق با هدفش پیش می‌رود، آمده است: اگر ترامپ این توافق را رد کند، که به نظر می‌رسد طی چند روز آینده این کار را صورت می‌دهد، این توافق را تضعیف می‌کند، اما مسئولیت اعمال مجدد تحریم‌ها را علیه ایران به کنگره آمریکا واگذار می‌کند؛ اقدامی که باعث می‌شود این توافق از هم فرو بپاشد.

گاردین در انتهای این مقاله آورده است: این اقدام ترامپ، به معنی قبول نکردن مسئولیتش به عنوان رئیس جمهور است. این رفتار یک بچه لوس و ننر است که اسباب بازی‌های خود را در مهد کودک می‌شکند، چون بزرگتر‌ها با خواسته هایش موافقت نکرده‌اند. اگر ترامپ به این شیوه مسئولیت ریاست جمهوری را از خود سلب کند، اقدام منطقی بعدی، سلب این مسئولیت از وی است.

انتهای پیام/

گاردین اهریمن‌نمایی ایران از جانب ترامپ را اقدامی فریبکارانه و خطرناک دانست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار