خادمی گفت: با توجه به تأمین منابع پروژه راه‌آهن چابهار- مشهد ، به مبلغ ۴۲۰ میلیارد تومان از محل اسناد خزانه اسلامی بازهم نیازمند تأمین منابع مالی از طریق سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی هستیم.

سرمایه گذاری 420 میلیاردی برای راه‌آهن چابهار - مشهد کافی نیستبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی ، با اشاره به پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان- بیرجند- مشهد اظهار داشت: متعاقب سفر شهریورماه هیات ایرانی به هند، شرکت هندی به‌طور متقابل به ایران سفر و از محل احداث پروژه بازدید کرد؛ در حال حاضر نیز این شرکت، تمایل خود برای سرمایه‌گذاری در این خط آهن را به دولت هند اعلام کرده و ما منتظر اعلام تصمیم نهایی دهلی نو برای سرمایه‌گذاری در پروژه هستیم.

وی با اشاره به جلسات برگزارشده با معاون وزیر تجارت و معاون وزیر راه‌آهن هند، گفت: موضوع آمادگی شرکت هندی برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن چابهار-زاهدان-بیرجند-مشهد، به دولت این کشور اعلام‌شده و آنها در حال بررسی چگونگی تأمین منابع مالی موردنیاز به مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار هستند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به رقم قابل‌توجه این سرمایه‌گذاری بیان داشت: به منظور سرمایه‌گذاری در این پروژه ریلی، طرف هندی پیشنهاد تأمین اعتبار در سه مرحله را مطرح کرد که پاسخ ما در مقابل با توجه به اینکه پروژه در دست اجرا است، این بود که به‌صورت یکجا تأمین مالی شود.

خادمی ادامه داد: مقرر شد در سفر وزیر راه و شهرسازی به هند و ملاقات با وزرای راه‌آهن و تجارت آن کشور، تصمیم نهایی اتخاذ شود.

وی با اشاره به تأمین منابع به مبلغ ۴۲۰ میلیارد تومان از محل اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت به پروژه مذکور یادآور شد: این پروژه با روند ساخت مطلوبی در حال پیشرفت است، اما کافی نیست و ما نیازمند تأمین منابع مالی از طریق سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به راه‌آهن اصفهان-اهواز اشاره کرد و گفت: مطالعات احداث این پروژه از سوی شرکت «دایلیم» کره جنوبی پس از گذشت یک سال به سرانجام رسید و این شرکت کره ای گزینه‌های پیشنهادی شرکت ساخت و توسعه را بررسی و ۱۱ روش‌ پیشنهادی سرمایه‌گذاری خود را ارائه کرده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با بیان اینکه «رقم سرمایه‌گذاری در راه‌آهن اصفهان- اهواز بالغ ‌بر ۵ میلیارد یورو است» گفت: نکته موردنظر ما، مشارکت شرکت کره‌ای در ساخت و تقبل بخشی از هزینه اجرای این خط است.

خادمی خاطرنشان کرد: اگرچه نظر طرف کره‌ای، تأمین مالی پروژه از طریق فاینانس است، اما بر اساس جلسات متعدد در ستاد وزارتخانه، درخواست وزارت راه و شهرسازی بر سرمایه‌گذاری شرکت کره‌ای در این پروژه است که امیدواریم در بسته سرمایه‌گذاری تعریف‌شده برای راه‌آهن اصفهان-اهواز تدوین شود.

 

انتهای پیام/

 

پروژه راه‌آهن چابهار- مشهد  نیازمند ۱.۵ میلیارد دلار منابع مالی است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار